De bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

De bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

Ik ben vandaag begonen aan de bouw van de X-tro. Tijdens de bouw zal ik foto's maken, en hier plaatsen. Het zullen iedere keer maar een paar foto's zijn:

[EDIT: we hebben niet voor niks de image tag.]
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
  • TlM
    • Apr 2004
    • 42

Die compression driver is toch een 1"?, weet contour al welke hoorn die daar voor gaat gebruiken?
    Aangezien er weinig 1" hoorns zijn met een 60*40 graden afstraling.

Ik ken er alleen een van p.audio.
    Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

• ivo
      • Jul 2003
      • 390

De hoorn waarvoor ik de X-tro klaar moet maken is een beyma.
      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

vanaf welke frequentie kan je dit kastje nu laten beginnen? ik zie namelijk een vrije korte hoorn voor die 15" zitten. ik schat de afmetingen aan de hand van de foto mss slecht in?

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

De bedoeling is dat de X-tro inzetbaar is vanaf ca. 90 Hz, waardoor de top ook geschikt wordt voor bijv. de Lab. Doordat het een dubbele hoorn is en er dus koppeling tussen de hoorns plaatsvind, gaat de extensie naar beneden verder dan de hoornlengte in eerste instantie doet vermoeden.

Of het daadwerkelijk genoeg is zullen de metingen moeten uitwijzen.

Mvg Johan

Comment

• frederik_
            • Jul 2003
            • 98

1" hoorn 60x40: Beyma TD245

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Ziet er zeer netjes uit hoor, maar ik heb altijd gedacht dat drivers in een kast netjes qua diepte gelijk moesten staan....
              Dit omdat je dus anders last krijgt van looptijd verschillen enzo,of lees ik de verkeerde boeken ?
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Looptijd verschillen worden met de processor ewer weg gepoetst.
                Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

En zijn er al testen gedaan? De top ziet er erg stoer uit en qua gebruikte ruimte ook erg practisch, mijn complimenten.

Daarnaast ziet een torentje punishers met top er ook goed uit.

Groeten Martin
                  Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

ik ben er nog niet klaar mee (met het ontwerp dan), ik ben een beetje in de war (niet echt hoor), maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik wil met mijn laag.

Op het moment ben ik zelfs aan het twijfelen tussen front loaded of hoorngeladen.

Maar goed, ik denk dat ik binnenkort even wat dingen voor mijzelf op een rijtje ga zetten en een paar kleine testen ga doen.

Maar goed genoeg off'topic. De foto's hierboven geven al aan waarom ik verliefd blijf op hoornsystemen, het ziet er goed uit.

Ik denk dat ik binnenkort even bij IVO langs ga.

De groeten,

Martin Ottens

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2138

ik zie dat in de opening voor die 15" woofers de plankjes van de hoorn de opening deels blokkeren. Ik veronderstel dat dit de bedoeling is aangezien je anders een gat in je hoornverloop gaat krijgen, maar ik vraag me wel af in welke mate dit invloed heeft op die 15". Wanneer die nu een te grote slag gaat maken kan die toch mogelijk tegen die plankjes aan slaan...?
                      of is die afstand in werkelijkheid groot genoeg zodat dit niet kan gebeuren?

natuurlijk zeg je dan, ja je moet er voor zorgen dat die geen te grote slag maken, maarja daar kan je zelf niet altijd iets aan doen...

De opening die er nu wel aanwezig is om de druk van die 15" door te persen vormt in feite een compressiestukje, of hoe moet ik dat bezien?

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Klaaske
                        • Jun 2003
                        • 571

citaat:Geplaatst door ronny
                        natuurlijk zeg je dan, ja je moet er voor zorgen dat die geen te grote slag maken, maarja daar kan je zelf niet altijd iets aan doen...
                        Enigzins heb je daar wel een punt, maar goed crossen helpt een hoop. Ook zal je de maximale uitslag van de 15" in bedwang kunnen houden door de achterkamer.
                        citaat:Geplaatst door ronny
                        De opening die er nu wel aanwezig is om de druk van die 15" door te persen vormt in feite een compressiestukje, of hoe moet ik dat bezien?
                        Klopt, hiermee koppel je de woofer aan de hoorn en maak je compressie
                        <font size=\"1\">
                        Groeten,
                        Jaap
                        <b>
                        -[GSXke :)]-
                        </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Het voordeel van de compressie is dat je hoorn met wat kleinere afmetingen toe kan voor de zelfde prestatie (vlakker verloop). Een compressie factor van ca. 2:1 wordt vrij vaak toegepast. Kleiner kan ook, maar niet elke driver is hiervoor geschikt (helaas vindt je dat niet terug in de specs).

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

Als ik het goed heb is dit toch de eerste proto van de X-tro?

Ik ben benieuwd naar de resultaten!!
                            En IVO het ziet er weer goed uit

Groeten Martin

Comment

• ivo
                              • Jul 2003
                              • 390

Tussen de rolrand en het achterkant van het voorste front zit 15mm. De xmax van de 18sound is 7,5mm, ruimte genoeg.

Comment

Working...