eminence filter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olivier
    • Jul 2004
    • 36

eminence filter?

Hoi,
    Ik vind dat mijn topkastje wat te scherp speelt.
    Binnenin zit een rcf 15k554 en beyma 650ti met een eminence 1k6 filter.
    Als ik er 2 baskasten onderplaats is het geluid wel ok. Maar speel ik enkel met de topkast of slechts 1 baskast eronder moet ik de laatste 4 schuivers van mijn equalizer naar beneden halen en dat doe ik liever niet.
    Hoe kan ik dit oplossen? Met een andere filter ofzo en hoe is de kwaliteit eigenlijk van die eminence filters? Die kosten slechts 25 euro...
    Alvast bedankt
    groeten
    Olivier
  • tittere-ie
    • Oct 2003
    • 37

citaat:moet ik de laatste 4 schuivers van mijn equalizer naar beneden halen en dat doe ik liever niet.
    waarom niet, dat is veel beter dan dat je bij gaat geven!!! en dan kan je met 1 of 2 baskastjes spelen.

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

citaat:Geplaatst door tittere-ie

"moet ik de laatste 4 schuivers van mijn equalizer naar beneden halen en dat doe ik liever niet."
      waarom niet, dat is veel beter dan dat je bij gaat geven!!! en dan kan je met 1 of 2 baskastjes spelen.
      Bijgeven op de EQ " NOOIT " !!
      Ik haal meestal een paar freq. naar beneden [^]
      Niet teveel, mijn set heeft dat niet nodig [][]
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• bertuss
        • Jan 2002
        • 816

zucht....

wat is er mis met bij geven ? graag goede onderbouwing.

waarom haal je een paar frequenties naar beneden ?? dat getuigd dus van bulten in je freq. evrloopje

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

citaat:Geplaatst door bertuss

zucht....

wat is er mis met bij geven ? graag goede onderbouwing.

waarom haal je een paar frequenties naar beneden ?? dat getuigd dus van bulten in je freq. evrloopje
          Bertus er zitten geen bulten in, daar zorgt mijn CCEP processor wel voor
          Mijn set klinkt als een studiomonitor dus, niet voor iedereen toegankelijk kwa klank [^][V]
          Als je moet bijgeven is er echt iets mis
          Ik heb altijd geleerd dat een EQ dient om weg te nemen en niet bij te geven, ik bedoel dan de par.en graph EQ'us op de FOH !!!!!!
          Maar goed , elk zij meug en zin
          Oh ja , de onderbouwing is belangrijk hé !!!
          Een EQ is een vervormingsapparaat in de keten " duidelijk zo " [)]

sis

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Probeer eens een Beyma 212 filter, deze heeft een aantal brugjes waarmee je je speakers qua rendement opelkaar kunt aanpassen. Tevens zit er een brugje op waarmee je een stukje mid kunt terug halen.
            Door de brugjes te vervangen door schakelaars kun je je mid/hoog altijd weer "bijgeven".

Groeten

Jack

PS. die 212 filters zijn ook niet zo duur.
            Powered by AudioMadness....

Comment

• olivier
              • Jul 2004
              • 36

Ik wil dat mijn set correct speelt zonder equalizer.
              Er zit er wel een tussen maar heb het liefst dat alle shuivers in het midden staan.
              Heb net een tweede paar topjes af.
              Binnenin zit een 15 eminence kappa pro en een 1" eminence driver van 85 euro met eminence 3k5 filter. Speelt perfect zonder equalizing.
              Ik moet zeggen dat die alsook aangenamer en warmer klinkt dan de topkast met rcf15k554 en dure 2" 650ti en ijzeren rcf horn. Ik vind die te aggressief klinken.
              Beide 15" zijn aan elkaar gewaagd. Het verschil zit hem dus in de driver.
              Hoe kan dat nu? Die beyma 2" die 3x zoveel weegt en een pak duurder is als die 1"eminence zou toch beter of vooral ZACHTER moeten klinken??
              groeten
              Olivier

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

smaak ?

filter?

ouderdom ?

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

een 2" klinkt toch van zen eigen uit anders als een 1". Dat dacht ik toch in ieder geval...

Een 1" heeft van zen eigen uit meer sprankelend hoog, dit mis ik toch echt bij een 2". een 2" klinkt veel agressiever. Dit hoeft niet slecht te zijn.

15" 1" combinatie is ook niet alles. vandaar dat ze bij 15" nogal eens rap een 2" duwen. die kan dan lager beginnen, dus moet de 15" niet zo hoog doorlopen( daar is een 15" niet voor gemaakt, het mid zal hierdoor minder aanwezig zijn). nadeel: top klinkt vrij agressief...

12" 1" combinatie, de meer gebruikte combinatie in de meeste topjes. De 12" kan hoger doorlopen. hierdoor zal je mid veel duidelijker aanwezig zijn. De 1" kan dus ook hoger beginnen en zal deels daardoor ook beter klinken.

dus dat jou 2 verschillende toppen anders klinken is niet zo moeilijk te verklaren.
                  heb zelf een kast met 2*15" en 1" gehad. bij vergelijk met simpel topje van 12" 1" viel het meteen op wat een verschil in klank er was. die kast die ik vroeger zo goed vond klinken, was nu ineens heel dof.. Er zat gewoon veel minder mid en dynamiek in die kast als dat simpele topje( 12-1" combi).

Wat kan jij nu doen. eens een aktieve crossover op die set zetten en dan proefondervindelijk bepalen wat het beste gaat klinken. En dat je geen eq mag gebruiken...[}]

Denk dat in die eaw processor van sis, aardig wat eq inzit zonder dat je het weet misschien. Je krijgt niet alles mooi recht met alleen cross over instellingen.

mvg
                  ronny
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

Natuurlijk Ronny, die processor is optimaal ingesteld op het systeem,
                    dat is ook de bedoeling van zo'n toestel
                    sis

Comment

• olivier
                      • Jul 2004
                      • 36

Ik heb er eens een 3k5 filter tussengezet en het klonk al veel aangenamer. De driver speelt nu enkel nog een beetje te luid in vergelijking met rcf 554k.Ik denk dat ik me een regelbare (+-9db)eminence crossover van 3k5 ga aanschaffen.
                      Noghthans gaat de rcf slechts tot 2000hz (somige specs zeggen 4000).
                      Dus in theorie zit ik met een gat van 1500hz. Maar in de praktijk hoor ik daar helemaal niets van.

groeten
                      olivier

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Sorry, sis, als je de 2"compressiedrivers hebt zul je vanaf 5 a 10K meestal bijdraaien, omdat daar het rendement van de driver ophoudt. Dat ding presteert het meest bij 100 tot 3a 6 k, met alle grevolgen van dien.
                        \Bijschuiven met een fatsoenlijke eq, ( Klark, tc, ) is geen enkel probleem. Mag van mij, dus.

(Alhoewel ik de laatste 2 jaar zelf ook zonder eq draai, wegens niet meer nodig...)

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

citaatus in theorie zit ik met een gat van 1500hz. Maar in de praktijk hoor ik daar helemaal niets van.
                          dat kan, maar zet die nu eens langs een kast die wel dat gebied weergeeft, dan hoor je het wel....

Had ik vroeger ook met men dubbel 15" 1" kasten. vond dat die "redelijk" klonken, totdat eens een fatsoenlijk topje had gehoord. dat klonk meteen heel anders...
                          sinds toen klonken men kastjes precies niet meer zo goed

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• nightline
                            • Oct 2002
                            • 1001

een 15" affilteren op 3K6 vindt ik persoonlijk wat hoog, gaat deze niet rauw klinken bij wat hoger volume? 1k5 lijkt mij meer dan hoog zat, en hier is een 2" driver prima op aan te sluiten. Monteer voor die Beyma CP650ti een TD 360 hoorn of een TD 385, hierdoor zal het mid veel minder agressief zijn, en het hoog frisser!

Groeten

Jack