wbins berekenen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

wbins berekenen

de sub is een RCF L18/851
    => http://www.lsv-achenbach.de/listen/rcf_alt.htm

het ontwerp dat ik gebruik is het jbl wbin
    => http://zmatek.jinak.cz/diy/wbin/w.doc

kan iemand misschien ff berekenen hoe lang ik de poortjes moet maken voor deze sub?

alvast bedankt

• vegapower
    • Nov 2004
    • 355

ie is af se
    1 probleem, de sub klinkt precies dat er iets op de conus ligt...ook als ik em eruit haal...
    die wbin gaat echt als zot, klinkt goed (buiten dat gerammel precies)
    kheb vooraan geen poorten gemaakt gewoon toe. en ik denk dat ik het zo ga laten.

niet op de middenste plaat letten,deze is van bekistingsmateriaal,
    de mdf plaat die ervoor gezaagd was volgens het plan opt net.
    was te klein..het plan klopte niet 100%
    btw weet iemand wat maby dat gerammel is?

men exuses voor rare zicht,waarom het zover uit elkaart staat weet ik niet [xx(]

Comment

• arie
      • Feb 2003
      • 550

als je een soort schuurend gerammel hoord dan kan het heel goed zijn dat je speaker aanloopt.Als het echt een hard getik is bij veel vermogen,dan gaat je speaker gewoon over ze'n x max, als je dit te vaak doet gaat vanzelf je spoel naar de klote.Gr arie

Comment

• bertuss
        • Jan 2002
        • 816

jaja, weer eentje naar de jachtvelden geholpen.

probeer hem te repatreren, door opnieuw te centreren, of een recoontje ertegen aan.

zonde man. misschien heeft de woofer wel schade opgelopen, door bv eens te vallen. (losse magneet) of iemand heeft tegen je conus geduwd ooit. (mensen vinden dat leuk om de een of andere reden)

Comment

• vegapower
          • Nov 2004
          • 355

ik ga eerst de andere proberen, dat centreren hoe doe je dat?
          als je de conus aan een kant tegenhoud (op de ribbels aan de zykant) terwyl hy speelt heeft hy het niet meer [^]moja... ik ga niet continu in een wbin kruipen en heel den avond erin hangen..en als je hartder gaat heeft hy het nog...
          btw... dan wordt ik vry doof denk ik [}]ik ben er zelf van verschoten... slechts 4.5mm X-max maar daar komt deftige sound uit, en eigenlijk diep klinkt ook nog goed, vooral die kickbas.
          en de sub heeft et al ook op laag vermogen. kheb er nog maar 500wrms kunnen opzetten...beestje vraagt er 1000 [xx(]

Comment

• eddie
            • Nov 2004
            • 169

hallo, ik zie gaan basgaten,is nogal logisch dat le ls stuk speeld

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Hmmm...Wat is daar logisch aan [?]

Mvg Johan

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

en laat ik nu geen basgaten zien ???

dit is echt een gevalltje, scheve conus. een recone set lost dit op.

je spoel is waarschijnlijk in takt,

weetje wat je kan proberen, kijk eens hoe je het zaakje hebt vast geschroefd.

er bestaat de kans dat je fout hebt geschroefd, en zodoende de korf scheef hebt getrokken, met een uit het centrum getrokken conus tot gevolg.

let hier eens op, en probeer, met schroeven (vast schroeven) de korf weeer recht te trekken.

suc6.

Comment

• vegapower
                  • Nov 2004
                  • 355

kheb de andere sub geprobeert en die heeft het niet [8)]
                  dus wordt het een recone [V].. maarja, valt nog mee kost een 150€..
                  + 50€ aan hout, heb ik voor 200€ een nieuwe 1000wrms Wbin.
                  btw...dat er nu basgaten inzitten of niet [xx(]....
                  kheb gevonden dat deze sub normaal ook speelt in een gesloten kist van 170 l dus....
                  als iemand ergens kan berekenen hoe groot en lang de gaten moeten zyn, kan ik deze erin maken en een buisje erin steken. al speelt deze zo al lekker. ge hoort de sub toch niet over zen nek gaan...hy krygt nog maar max. 500wrms dus.... [|)]
                  btw, de sub had het 9/10 al VOOR ik hem in de wbin stak, want deze staken in een kist...ooit berekend door johanes paulus den 1ste en gemaakt door den 200ste.... da kloptye langs geen kanten...buiten rammelen deden die kasten niets

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

W-bins krijgen normaal basreflexgaten om wat meer laag weer te geven. Een enkele w-bin houdt er namelijk onder de 60 á 70 Hz wel mee op. De w-bin geeft het in principe wel weer, maar wordt onder die frequentie niet meer effectief door de hoorn belast, waardoor alles onder die frequentie wordt weergegeven door de gesloten kast en die heeft een stuk lagere gevoeligheid.

Een stackje w-bin's gaat al lager, omdat ze samen een grotere hoornmond vormen met tevens ietsje meer lengte. Bij een stackje w-bins heb je dus in principe geen baspoorten meer nodig.
                    Mijn ervaring met foldedhorns (zonder basreflex) is dat bij sommigge muzieksoorten, het merendeel van de toehoorders sowieso al niets mist van het ontbreken van de echt lage frequenties. Mede door de toestand waarin ze verkeren .

Ik kan wel berekenen hoe lang de poorten moeten zijn, maar ik kan niet zien (simuleren) wat voor effect het precies heeft, aangezien de speaker dan aan twee kanten belast wordt, die optie mist in de meeste programma's.

Voor het berekenen heb ik in ieder geval de netto-inhoud van de achterkamer nodig. Maar als je tevreden bent met het resultaat, of als je meerdere w-bin's stackt, zou ik het persoonlijk gewoon lekker zo laten.

Mvg Johan

Comment

• michiel
                      • May 2001
                      • 1032

De driver wordt op lage tonen niet meer belast door de hoorn, dus het geheel gedraagt zich dan als gesloten (of br) in het sublaag.
                      De tuning moet niet te dicht bij de flare frekwentie liggen.
                      Groeten, michiel

Comment

• vegapower
                        • Nov 2004
                        • 355

ik ga eerst byde subs late reconen, want de andere sub heeft het blijkbaar ook, wel aleen als je hard gaat spelen, de andere had et van in begin. het valt idd. wel op dat kicbass zeer hard gaat, en de hele diepe vallen beetje weg. kzal eens berekenen hoe groot de bine maten zyn van de sub ruimte [^]
                        of iemand nog 18¨ subs ligge rcf

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

wat een nederlands kerel. waar kom je vandaan ?

valt me op dat je zo luchtig doet over het feit dat je twee sterke 18 " woofers naar de maan speelt.

ik zou toch echt wel even ten rade gaan bij mezelf waar dat aan ligt ?

Comment

• vegapower
                            • Nov 2004
                            • 355

herselt in belgie dialect..en toch probeer ik zo correct mogelijk nederlands te typen.
                            kzal eventjes uitleggen, deze kisten hebben aleen in begin periode gedient. toen draaide ik met een rodec hda 450 op 2jbl e-140.
                            natuurlijk deze amp heeft al wat ouderdom... en ja veiligheden...wat was dat in de jaren 80...
                            dus eintrapje erdoor gespeelt. eigenlijk beiden. resultaat => 2 jbl´s inclusief filters weg. + equaliser weg. en dat was de laatste keer dat ik met die andere kasten ook gespeeld heb.deze hingen toen ook op die equaliser en er zat en qsc amp op. en 9 van 10 heeft deze door die klap dat de rodec gefabriceerd heeft ook de rcffen geraakt. en met geraakt bedoel ik spoel overbelast of over zen Xmax gejaagd.
                            via kennis die zelf reconed ben ik nu wel van plan om er een dubbelspoels van te maken. deze ging luisteren of het mogelijk was. ik heb goedkope amps gekocht die 2 ker 750wrms geve op 4ohm. maar de prys zit ergens in. je kunt deze amps wel paralel zetten (slechts 1 ingang gebruiken) maar deze kun je niet bridgen. als ik dan 2 ker 4 ohm heb wil dat zeggen dat ik tot 1500wrms ter beschikking heb. een mooie reserve dus
                            aleen hoop ik dat dit mogelijk is. anders worden het een enkel 4ohmse spoel.

Comment

• vegapower
                              • Nov 2004
                              • 355

het kan ook aan de kasten gelegen hebben die de vorige eigenaar gemaakt had...de subs flapperde als het ware maar er kwam (men exuses voor het gebruik) gene zak bas uit. aleen veel gerammel

Comment

Working...