Eminence vs 18 Sound

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • APJ
    • Sep 2004
    • 10

Eminence vs 18 Sound

Ik heb jaren geleden in Duitsland een zelfbouw luidspreker bouw boek van Eminence gekocht.Daar staat in een ontwerp het staat onder fullrange konstruktionen en men noemt deze box een 18" + 12" + Horn voor degene die dit boek ook hebben het staat op pag 51.
    Ik heb de tekening gescand en is bijna 1mb ik weet niet hoe ik deze moet laten zien.
    Maar dat is niet zo belangrijk maar voor nieuwsgierigen wil ik deze wel mailen.
    Ik wil deze box graag gaan bouwen.
    De beschrijving is dat deze 3 weg fullrange box byzonder populair was in de USA.
    De basreflex is op 30 Hz afgestemt.
    De 2 poorten zijn 84 mm lang en de diameter bedraagt 102 mm.
    De orginele luidsprekers die hier in moeten EP-400 of EPS 18-600 zijn er niet meer.
    Maar daar is een vervanger voor en die heet Sigma pro 18-2.
    Het midden gebied wordt weergegeven door een 12".

Voor het midden wil ik de 18 Sound 12W500 gaan gebruiken.Ik neem aan dat dit geen probleem is komt in een kastje van 20 L moet passief vanaf 400 Hz zijn werk gaan doen.
    Als dit wel een probleem is dan graag reacties hier op. Voor het hoog gebruik ik de Beyma cp 16 niet de beste hoge tonen luidspreker, maar deze heb ik nog over.
    Voor het laag wil ik de 18 Sound 18 LW800 gebruiken deze luidspreker lijkt volgens mij erg veel op de Eminence Sigma pro 18-2. Hier onder volgen de parameters.
    Emin Sig 18-2 18 S 18LW800
    vermogen 650 W 500W
    fs 28 Hz 29 Hz
    Re 6.29 ohm 5 ohm
    Le 1,9 mH 1,94 mH
    Qes 0,3 0,29
    Qms 8,28 4,4
    Qts 0,29 0,27
    Vas 441,2L 448L
    Xmax 6 mm 8 mm
    Sd 1140cm2 1133cm2
    Mms 130 Gr 123 Gr

Mijn vraag is het volgende waarop moet je letten: welke parameters moeten in de buurt komen van 2 luidsprekers willen ze op elkaar lijken.
    Mijn volgende vraag is: wat moet ik aan de poorten doen als deze 2 luidsprekers totaal niet op elkaar lijken om toch het beste geluid te krijgen.
    Met vriendelijke groeten APJ.
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

Ik heb dit boek ook. Vind je niet dat dit ontwerp een beetje 'ouderwets' is?

Voor de resultaten van andere drivers in de kast kan je gaan simuleren met programma's zoals winisd. Zo kan je verschillende drivers simuleren en vergelijken (en poort opp. en dieptes wijzigen).
    Gr.

)jeroen(

Comment

• APJ
      • Sep 2004
      • 10

Het maakt mij niet uit dat het ontwerp ouderwets is het gaat mij om de lol van het bouwen.En een goed geluid.Ik denk dat deze stelling voor iedere zelfbouwer geld. En deze kast lijkt mij niet zo moeilijk in elkaar te zetten.
      Het is toch niet nodig om altijd een trapezium kast (zie ook wel voordelen met staande golven)of een subwoofer met losse topkasten te hebben?

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

dus die 18" loopt door tot 400hz.....[xx(].

en alles passief? wordt ook joekel van een filter dar....

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• nightline
          • Oct 2002
          • 1001

citaat:Geplaatst door APJ

Voor het hoog gebruik ik de Beyma cp 16 niet de beste hoge tonen luidspreker, maar deze heb ik nog over.

Die CP 16 is dus wel een erg goede hoge tonen driver!!! echter niet boven een 12" midspeaker, hier hoort gewoon een hoorn/driver combinatie boven, en geen bullit

Groeten

Jack
          Powered by AudioMadness....

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Kort samengevat ;

Filter in ieder geval de 18" actief, aangezien het meerdere voordelen heeft, zeker in dit geval. Een aantal voordelen is ongetwijfeld met de zoekmachine te vinden.

I.p.v. op goed geluk een driver te plaatsen, kun je de kast veel beter aanpassen op de driver die je gaat gebruiken. Of simuleer totdat je een speaker hebt gevonden die goed presteert in de kast, zoals die is.

Gebruik een andere tweeter. Óf maak het moeilijker, door bijv. een 6,5" tussen de 12" en bullit te plaatsen.

Alle bovenstaande dingen dragen bij aan een goed geluid, iets waar je op de manier zoals je die nu voorstelt, veel minder kans op hebt.

De sigma en 18sound lijken inderdaad op elkaar qua parameters, maar een simulatie kan nog wel eens onverwachte dingen aan het licht brengen.

Laatst zou ik willen toevoegen, dat als je mooi geluid wilt, je beter niet te veel op de gebruikte componenten bespaard.

P.S. Als je de tekeningen naar me mailed, kan ik ze waarschijnlijk wel online zetten voor je.

Mvg Johan

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

volledig mee eens. die kast volledig passief uitvoeren is gekkenwerk. je stookt veel teveel vermogen op in het filter en die filter is dan ook nog eens heel duur.
              De 18" aktief aansturen zal hem ook beter tot zijn recht laten komen. Ook zou ik dan de crossover frequentie tussen de 18" en de 12" lager leggen. 400 hz is namelijk veel te hoog voor een 18". laat die maar rustig spelen tot max 150hz ofzo...

Verder is een toevoeging van een 6.5" of 8" tussen de 12" en het driver gedeelte een sterke verbetering van het totale geluidsbeeld.

uit je een eerdere post van jouw had ik vernomen dat de handelbaarheid van de kast niet veel voor je uitmaakte? in ieder geval zal het een lompe kast worden,die ook wel zen gewicht zal hebben

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• APJ
                • Sep 2004
                • 10

Bedankt tot dusverre voor jullie reacties Maar kan iemand mij ook vertellen waar je specifiek op moet letten: dus welke parameters het belangrijkste zijn om 2 verschillende luidsprekers (merken) afgezien van de grootte met elkaar te vergelijken en om te kijken of ze op elkaar "lijken". Ik neem aan dat vermogen niet zo belangrijk is 500W of 600W maakt denk ik niet zoveel uit maar de fs kan ik mij wel wat bij voorstellen een fs van 28 of 38 Hz lijkt mij een heel groot verschil. zit daar maar 1 of 2 Hz tussen denk ik dat zoiets wel meevalt.Kortom kan iemand mij uitleggen welke parameters het belangrijkst zijn om 2 verschillende luidsprekers met elkaar te vergelijken en kijken of ze op elkaar lijken.

Ps mijn sintbernard heb heel de nacht liggen janken

Comment

• nightline
                  • Oct 2002
                  • 1001

Er zijn nogal wat Thiele small parameters van belang, maar begin eens met FS QTS Vas en Xmax, dan kom je al een heel eind.

En om je hoog niet te ingewikkeld te maken adviseer ik om een hoorn met driver combinatie toe te passen. Dit scheelt je weer een band filter met alle toeters en bellen die er nog meer bij komen kijken.
                  Tevens moet zo´n mid speakertje ook weer z´n eigen behuizing hebben, mits deze een gesloten korf heeft.

Groeten

Jack