Ik heb een set EAW speakers volledig gereviseerd. Compleet opgeknapt, Deze waren totaal aan gort, aansluiting, zekeringen, een driver, condensator in het filter etc etc. Nu doen ze het allebei weer, één probleem is nog niet opgelost. 1 van de twee kasten zorgt al bij een zeer gering volume dat mijn versterker in de 'protectie' schiet. Het heeft sowieso te maken met het laagfrequent en hoogst waarschijnlijk zit het probleem in het filter. Maar hoe meet je een Filter? Wat van al die onderdelen is stuk of minder goed? Heeft iemand verstand van passieve 3-weg filters en welk deel/delen hiervan is bestemd voor het laagfrequent? Heeft iemand een idee?
filters repareren
Collapse
X
-
Het beste kun je het filter natekenen, hierna zie je meteen welke delen voor het laag zijn.
Dit begint meestal met serie spoel gevolgd door een parallel condensator ( bij een 12Db filter), verder zal er nog een impendantie correctie opzitten. Dit is een flinke condensator in serie met een weerstand, de weerstand heeft vaak dezelfde weerstand als de impendantie van de speaker. Deze correctie zit ook parallel over de speaker.
Aan je verhaal te horen heb je een doorgeslagen parallel condensator.
Groeten
Jack
Powered by AudioMadness.... -
Als het een doorgeslagen condensator is, dan treedt het verschijnsel ook op zonder aangesloten speaker! (althans in het laag).
Probeer dat even.
Naar mijn idee heb je meer kans dat er windingsluiting in de speaker zit zodat die bijvoorbeeld nog maar 1,5 ohm is.
Dan heb je nog wel geluid, maar schiet alles zo in de beveiliging...[V]
Paul.Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
Thnks Jack thnks Paul,
Ik denk niet dat het probleem een windingssluiting is, want als ik de speaker van de andere kast gebruik blijft het probleem. En die kast is prima!!
Maar ik kan dus ongestraft de lage tonen speaker uit de kast schroeven en er een boel herrie op zetten?
Gisteren badacht ik me ook dat ik misschien maar de desbetreffende condensator even uit de goeie kast moet solderen en bij wijze van test in de andere moet plaatsen.. Wat denken jullie?
Grtz JeroenComment
-
HOO HOO HOO....Pasop, de belastbaarheid van je speaker is een stuk lager als deze niet in de geschikt behuizing gemonteerd zit!!!
De conus zal heel snel door z'n Xmax gaan en mechanisch begrensd moeten worden, en dit levert schade aan de spreekspoel op[V][V][V]
Groeten
JackPowered by AudioMadness....Comment
-
Hi all,
Ik heb de kast zonder lage tonen speaker belast, maak je geen zorgen Jack, al bij een zeer gering volume behield ik hetzelfde probleem: versterker in de protectie. Vervolgens het filter er maar uit gehaald en uitgetekend. Twee condensatoren, hebben een functie in het laag. 1 van 5uF* en 1 van 60uF. Die van 60 staat inderdaad min of meer (m.u.v. zekering) parallel aan driver. Maar na deze condensator te hebben losgeoldeerd en gechekt op doorslag (ohmmeter) bleek de weerstand wél oneindig. Wat denken jullie? is het toch die van 60uF die defect is, of moet ik het hele filter gaan lossolderen om die van 5uF te kunnen checken? Volgen jullie het nog?? Wel erg handig zoon forum trouwens!!
GRTZ jeroen
*deze condensator staat ook in serie met het filtergedeelte voor de hoge tonen driver.Comment
-
Een Condensator met een Ohm meter testen is eigenlijk geen goede methode, het kan namelijk zijn dat de condensator pas bij een hogere spanning doorslaat dan die ca.1,5 volt van je multimeter.
Maar als je die condensator los hebt, en je probeerd e.e.a. nog eens, en het probleem is over. Dan heb je de oorzaak gevonden en dien je een nieuwe condensator te monteren.
Let wel op dat je een bipolaire condensator pakt met minimaal de zelfde spanning of hoger.
Groeten
Jack