8"hoorn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

8"hoorn

hallo

Ik ben met hornresp aan het hobbyen. Ik heb de P.audio TM-8 gesimuleerd in een 5 meter hoorn met de volgende eigenschappen:

S1 : 85 cm2
    S2 : 4800 cm2
    L12 : 500 cm exp.

achterkamer : 20 liter
    diepte achterkamer : 20 cm
    voorkamer : 1000 cc
    atc 220 cm2

alles gesimuleerd bij 2xpi

Ik krijg een verloop dat de eerste piek heeft van 104 dB op 30 Hz. Daarna verloopt de curve gemiddeld nog zo'n 5 dB omhoog naar 100 Hz. Deze curve is echter wel ongelovelijk schommelig. Oftewel het verschil tussen een minima en een maximum is zo 5 of 6 dB.
    Met varieren van de parameters van de hoorn krijg ik die schommelingen er maar niet uit.

Wat wil dit zeggen? De driver is niet geschikt? Hornresp is niet goed genoeg om dit te simuleren? Hornresp geeft dit altijd weer?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn hobbyhoorn.
    Gr.

)jeroen(
  • Leinad
    • Apr 2004
    • 153

Het probleem is dat het mondoppervlak veel te klein is om zulke lage frequenties optimaal te kunnen afstralen.

Mvg Daniël.

Comment

• )jeroen(
      • Jan 2001
      • 546

Dan ga ik daar eens wat aan doen.

Edit: Na het mondoppervlak zeker 2 keer zo groot gemaakt te hebben, blijft de curve GEMIDDELD wel aardig lopen, maar over deze gemiddelde lijn schommelt de werkelijke curve nog wel met verschillen van 6 dB. Bij het vergroten van het mondoppervlak schuift ook de eerste piek van de 30 Hz naar de 35 Hz.
      Gr.

)jeroen(

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Dat ligt aan de parameters van de driver. Je kunt het schommelen wel wat minder krijgen, maar helemaal weg werken gaat denk ik niet. (kleinere achterkamer wil wel eens helpen bij onlineariteit)

Ik vraag me af hoe erg je dit in de praktijk gaat merken, de pieken en dalen zijn aardig steil neem ik aan. Het zou me niet veel verbazen als je er vrijwel nix van merkt.

Het hals vlak kan best zo klein zijn, maar hou er rekening mee dat dit voor wat extra storing kan zorgen op max spl. Lucht laat zich niet oneindig linear samen drukken (voor de details moet je bij een expert zijn op dit gebied). Ook moet je opletten dat het membraam symetrisch word belast als je op max spl speelt, anders trek je de spreekspoel scheef als de belasting niet symetrisch en te groot is.

Welke compressie factor spreken we over (verhouding membraam vlak/hals vlak)??
        Groeten, michiel

Comment

• Leinad
          • Apr 2004
          • 153

Om lage tonen weer te geven heb je een lange hoorn nodig en een groot mondoppervlak. Een hoornlengte van 5 meter benodigd een mondoppervlak van enkele vierkante meters!

Ook veel luchtverzetting is een vereiste. In jouw geval niet toereikend. Kijk maar eens naar de conusuitwijking in je simulatie.

Verder heeft deze speaker ongunstige parameters voor gebruik in een hoorn. Ik zou er dus niet aan beginnen...

Mvg Daniël.

Comment

• )jeroen(
            • Jan 2001
            • 546

Het membraanoppervlak van de luidspreker is ongeveer 220 cm2, en de hoorn begint met een opening van 85 cm2. De compressiefactor zal dus ongeveer 2.6 zijn. De hellingen van de stijgingen en dalingen zijn inderdaad vrij steil. De achterkamer is al erg klein en kort gehouden.

Edit: Ik wil eventueel als hobby project een grote hoorn bouwen, daarom ben ik wat aan het simuleren gegaan. Eisen: vrij vlakke respons vanaf 35 Hz. Een hoornlengte van ongeveer 5 meter en natuurlijk een hoog volume! Misschien hebben jullie betere ideeen voor drivers? Het hoeft niet per se en 8" te zijn. Ik had in eerste instantie deze 8" gesimuleerd omdat hij niet echt duur was. Misschien de 10" hoorndriver van eminence?
            Gr.

)jeroen(

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

citaat:Geplaatst door Leinad

Om lage tonen weer te geven heb je een lange hoorn nodig en een groot mondoppervlak. Een hoornlengte van 5 meter benodigd een mondoppervlak van enkele vierkante meters!

Ook veel luchtverzetting is een vereiste. In jouw geval niet toereikend. Kijk maar eens naar de conusuitwijking in je simulatie.

Verder heeft deze speaker ongunstige parameters voor gebruik in een hoorn. Ik zou er dus niet aan beginnen...

Mvg Daniël.

Je kan met hoorns allerlei leuke trucks toepassen zodat je niet die standaart vorm nodig hebt. Daarnaast ben je gewnongen om een compromis te sluiten wat betreft het formaat. Dit verstoort uiteraard de transformatie welke plaats vind, maar het blijven enkele voordelen aan zitten.
              Het is niet noodzakelijk om een hoorn van 5 meter ook echt die vierkante meters mond vlak te geven. Natuurlijk geeft dat de mooiste respone en het hoogste rendement en de mooiste klank. Maar is het realiseerbaar?

Neem de LAB hoorn, mond vlak is zeker geen enkele vierkante meters, en toch komt deze een flink eind in de diepte.

De driver is misschien niet optimaal. Zelf weet ik geen geschikte drivers voor dit project.
              Groeten, michiel

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

citaat:Geplaatst door michiel

Neem de LAB hoorn, mond vlak is zeker geen enkele vierkante meters, en toch komt deze een flink eind in de diepte.
                Daarom moeten de LAB's ook met 4 per kant gebruikt worden om die 30Hz tonen met vlakke respons weer te geven.

Mvg Daniël

Comment

• )jeroen(
                  • Jan 2001
                  • 546

Ik heb nu een andere hoorn gesimuleerd met dezelfde driver.

S1 : 85 cm2
                  S2 : 7000 cm2
                  L12: 400 cm

achterkamer : 10 liter
                  diepte achterkamer : 20 cm
                  voorkamer : 1000 cc
                  atc 220 cm2

alles gesimuleerd bij 2xpi

Ik krijg nu een vrij netjes verloop met nog steeds de grote schommelingen erin, maar daar kom ik toch niet vanaf én ik betwijfel dus ook of het hoorbaar is in de uiteindelijke situatie. De response is vlak vanaf 40 Hz tot 150 Hz. Met een versterkervermogen van 300 W zal het volume gemiddeld op zo'n 128 dB liggen, en komt de 8" boven de 40 Hz niet meer boven z'n Xmax uit. Er is meer dan 1500 W vermogen nodig om de speaker boven de 40 Hz boven z'n Xmech te helpen. Hierbij moet dus zeker een lowcut bij 40 Hz gebruikt worden.

Wat vinden jullie van deze simulatie?

Gr.

)jeroen(

Comment

• Leinad
                    • Apr 2004
                    • 153

Hornresp geeft de excursie op in één richting!

Die schommelingen wordt dus veroorzaakt door een te kleine hoornmond. (Voor een optimale afstraling van bijvoorbeeld 30Hz is een mondoppervlak nodig van 10m2)

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Door een hoorn 4 mtr lang te maken, valt de resonantiefrequentie volgens het 1/4 golflengte-principe op ca. 21 Hz. Hier krijg je dan dus een bult in de respons.
                      Zolang de mondoppervlakte niet groot genoeg is om laag weer te geven zal de hoornlengte weinig bijdragen aan een betere prestatie.
                      Aangezien zelfs het mondoppervlakte van een Labhorn niet groot genoeg is om vlak tot 35 Hz te gaan, zul je een gigantische mondoppervlakte nodig hebben om de respons aan te laten sluiten op die frequentie.
                      Die 4 mtr hoornlengte komt slechts van pas als het mondoppervlakte groot genoeg is om in de buurt van de 21 Hz te komen.

Beter zou het dus zijn om de hoorn korter te maken, zodat deze bijv. resoneert op 30-35 Hz. Het is dan al makkelijk om de frequentierespons aan te laten sluiten op de rssonantiefrequentie en zodoende de frequentierespons glad te trekken.

Hou er echter rekening mee dat je nog steeds een gigantische mondoppervlakte nodig hebt.

Wil je diepgang, gebruik dan een basreflex, gesloten kast, bandpass of TL. Neem de verlaagde gevoeligheid t.o.v. hornloaded dan voor lief. Wil je persé een hoorn, maak dan een gigantische hoorn of sluit een voor jou interessante compromis.

Wellicht interessant om door te lezen, aangezien hier ook de HL-10A wordt gebruikt. Al mag snel genoeg zijn dat het ook niet laag gaat, omdat het nu eenmaal onderhevig is aan de wetten der natuurkunde ):

(gaat hier en daar flink offtopic, maar lees daar gewoon overheen).

Wat is trouwens je toepassing?

Mvg Johan

Comment

• Leinad
                        • Apr 2004
                        • 153

citaat:Geplaatst door Rademakers

Door een hoorn 4 mtr lang te maken, valt de resonantiefrequentie volgens het 1/4 golflengte-principe op ca. 21 Hz. Hier krijg je dan dus een bult in de respons.
                        Dit geldt alleen voor rechte buizen. Bij hoorns is dat anders en heeft volgens mij te maken met oa. de hoornconstante.

Mvg Daniël.

Comment

• )jeroen(
                          • Jan 2001
                          • 546

De bedoeling was eigenlijk om gewoon een loeigrote hoorn te maken die in z'n eentje al aardig presteert en waar niet al teveel vermogen voor nodig is. Eventueel zelfs uit een stuk, dus geen gevouwen hoorn. De hoorns die ik nu gesimuleerd had, hadden wel leuke afmetingen, maar ik moet nu toch even kijken hoeveel ruimte ik over heb voor dit geval :-).
                          Gr.

)jeroen(

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

ik heb de grote broer van die driver wel eens in de simulatie gehad en die geeft ook zo'n rare respone. Is vrijwel niet weg te werken met de hoorn.

Bij een hoorn spreek je inderdaad niet over een resonantie zols dit bij TL's en dergelijke gebeurt. De 'diepgang per lengte' is ook nog afhankelijk van de gebruikte driver. De ene driver heeft een erg lange hoorn nodig met een wat kleiner mond vlak om op 30 Hz te komen dan de andere.
                            Groeten, michiel

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Resonantie is inderdaad niet de juiste woordkeuze [:I], maar wat zou de correcte benaming/omschrijving zijn?

Het leek me desondanks in ieder geval interessant (en bruikbaar) genoeg om te vermelden .

Mvg Johan

Comment

Working...