Nieuw Ontwerp DIY : AG AUDIO MT-215B

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

NO WAY LUC ! [:P]
    PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Een beetje vreemde onderverdeling op de frequentierespons-grafiek: Tot de 102 dB onderverdeeld per 3 dB, dan tot 106 dB onderverdeeld per 2 dB, vanaf 106 dB weer per 3 dB [?].
      Als ik niet beter zou weten lijkt het wel een (per)ongelukkige opleuking van de specs.

citaat:iemand een idee met welk prog. manifold wordt berekend
      Ik zie het manifold-principe niet echt, iemand met een verhelderende blik? Het lijkt me gewoon een dubbele basreflex met een korte hoorn, die trouwens wel erg kort is. Waardoor deze nauwelijks tot geen effect heeft.

citaat:B&C 15ps40 95 db 1w/m , Xmax 6.0 mm
      Een juiste behuizing levert vaak een winst in gevoeligheid op. Eveneens 3dB gratis door de koppeling. Uiteraard halfspace gemeten. Maar zie bovenstaande.

Mvg Johan

Comment

• eddie
        • Nov 2004
        • 169

ik weet niet of iedereen hier wel weet dat een manifold , geen
        basreflex kast is de luidsprekers staan namelijk achterste voren, ik
        heb er dus nog nooit een berekening programma voor gezien, als je dus
        de specs van de ls bekijkt zijn die ook niet zo denderend

Comment

• Leinad
          • Apr 2004
          • 153

@eddie
          Wat maakt het uit of een speaker er achterstevoren op zit??

Ik denk dat het werkt als 6e orde bandpass, waarvan de ene kamer is uitgevoerd als hoorn. Deze korte hoorn zal de weergave rond 200Hz versterken. Als je daaronder al gaat filteren, zie ik eigenlijk het nut van deze ruimte niet in.

Mvg Daniël.

Comment

• eddie
            • Nov 2004
            • 169

leinad.
            ik heb alleen ondervinding met de ev manifold, en die wordt bij mijn
            weten lager gecrost dan 150 hz., het zijn in feite de basgleuven
            die de freq. bepalen zoals een hoornprincipe

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Deze ruimte voegt een extra massa aan de conus toe waardoor de parameters van de drivers lichtelijk veranderen. Daarnaast doet het nog een aantal dingen.

In dipool subs (hifi) wordt een dergelijke ruimte toepgepast om de laagste weer te geven toon te verglagen, en de weergave linear te krijgen.
              Verschil tussen de manifold en dipool is dat bij een manifold de driver aan 1 kant door deze tussenruimte word belast en aan de andere kant door een bass reflex kast. Een dipool heeft aan 1 kant de tussen ruimte, en aan de andere kant nix.

Of je een driver nu met de magneet naar binnen of buiten in de kast zet maakt heel erg weinig uit. Een verschil wat je tegen komt is dat de achterkant van de conus een kleiner effectief oppervlakte heeft doordat de spoel daar zit.
              Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

om nog aan michiel toe te voegen:
                Ook word er wel eens bij dipolen 1 van de 2 drivers andersom gedaan, zodat de onlineairiteit (verschil tussen voor en achterkantweergave van de driver) zich enigszins opheft...

Bij deze kast heeft dat niet veel zin want het is geen dipool, maar BR geladen.... maw de achterkant van de driver word niet meegebruikt voor de weergave...
                Edit: eigenlijk precies wat michiel ook zegt dus zag ik net....
                knoppen en waarden :)

Comment

• eddie
                  • Nov 2004
                  • 169

is volgens mij inderdaad geen manifold, daar hier geen sprake is van
                  bandpas, de ganse conus oppervlakte wordt benut, indien het plan
                  juist is ?

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

De kleinere effectieve oppervlakte waar Michiel over spreekt valt nog te betwisten als je ervan uitgaat dat de driver een poolkerngat heeft waarmee de lucht onder de stofkap vrij de luidsprekerkast in kan.

MVG Contour

Comment

• michiel
                      • May 2001
                      • 1032

citaat:Geplaatst door dokter dB
                      (verschil tussen voor en achterkantweergave van de driver) zich enigszins opheft...

Ik heb het zelf nooit opheffen willen noemen maar eerder uitsmering. Als je over opheffing prat dan denk ik altijd dat de ene speaker met de magneet naar voren een bepaalde 'storing' uitstraalt, en dat de speaker met de magneet naar achter dezelfde storing uitstraalt maar dan exact 180 graden in fase verdraait.
                      Ik denk eerder dat je op z'n hoogst een iets andere klank tussen voor en achterkant van de driver kan ontdekken, en door de helft van de drivers om te draaien smeer je dit verschil uit over de positive en negatiege slag van de drivers vanplaats over 1 slag.
                      Denk dat er bar weinig van gaat merken in de praktijk, maar het is natuurlijk een machtig mooi speeltje voor de marketing afdeling.En ze hoeven niet eens zo gek veel te liegen...

citaate kleinere effectieve oppervlakte waar Michiel over spreekt valt nog te betwisten als je ervan uitgaat dat de driver een poolkerngat heeft waarmee de lucht onder de stofkap vrij de luidsprekerkast in kan.
                      Ik gaf het aan als mogelijk verschil tussen voor en achter van de driver. Veel meer verschillen zullen er niet zijn denk ik.
                      Trouwens, dat verschil in SD is ontzettend klein. Je spreekt dan over het middelste stukje van de konus welke maar een klein deel van het totaal is.
                      Over een tijdje heb ik misschien harde bewijzen of er verschillen bestaan of niet. Op het moment heb ik m'n nieuwste sub (hifi) welke nog niet volledig af gebouwt is in een proto opstelling staan met de magneet naar buiten. Uiteindelijk komt deze naar binnen. Voor die tijd zal ik al aardig wat luister uurtjes achter de rug, en ik zal dan ook proberen of er klankmatig verschil is te te ontdekken.

citaat: is volgens mij inderdaad geen manifold, daar hier geen sprake is van
                      bandpas, de ganse conus oppervlakte wordt benut, indien het plan
                      juist is ?
                      Bandpass is misschien niet helemaal de juiste term. De kast komt denk ik het dichts bij de definnitie van de manifold. De tussen kamer zal zeker zijn toegevoegde waarde hebben.
                      De naam manifold is verzonnen door EV, en zij hebben dus ook deze term gedefineerd naar eigen inzicht en dus zo dicht mogelijk bij de omschrijving van hun eigen ontwerp. Voor zover ik weet is er geen gemeenschappelijke naam voor dergelijke kasten, en als er 1 zou zijn komt assymetrische bandpass het dichts in de buurt.

Iedereen heeft gelijk, gehehe.[)]

Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

citaat:Geplaatst door michiel

citaat:Geplaatst door dokter dB
                        (verschil tussen voor en achterkantweergave van de driver) zich enigszins opheft...

Ik heb het zelf nooit opheffen willen noemen maar eerder uitsmering. Als je over opheffing prat dan denk ik altijd dat de ene speaker met de magneet naar voren een bepaalde 'storing' uitstraalt, en dat de speaker met de magneet naar achter dezelfde storing uitstraalt maar dan exact 180 graden in fase verdraait.
                        Ik denk eerder dat je op z'n hoogst een iets andere klank tussen voor en achterkant van de driver kan ontdekken, en door de helft van de drivers om te draaien smeer je dit verschil uit over de positive en negatiege slag van de drivers vanplaats over 1 slag.
                        Denk dat er bar weinig van gaat merken in de praktijk, maar het is natuurlijk een machtig mooi speeltje voor de marketing afdeling.En ze hoeven niet eens zo gek veel te liegen...
                        Is helemaal waar maar ik dacht dat het ook nog te maken had met het harmonischenverschil tussen naar buiten en naar binnen uitslaan van de driver, samen met het "gelijktrekken" van opgetelde som van voor en achterkant konus etc... kortom een hoop niet SUBstantieel geneuzel....[xx(]

Allemaal wel leuk maar vaak erg vermoeiende figuren die dat soort dingen verzinnen, er word vervolgens namelijk doodleuk in een kleine huiskamer geluistert, met alle vervormingen vandien...

pff mag ik even off topic
                        knoppen en waarden :)

Comment

• nightline
                          • Oct 2002
                          • 1001

De grootste vervorming van een luidspreker is de 2de harmonische welke veroorzaakt wordt door verschil in aandrijfsterkte.
                          Als de spreekspoel naar de magneet toe gaat komt deze verder in het magnetisch veld waardoor de aandrijving sterker is. Gaat de spreekspoel bij de magneet vandaan, beweegt deze "uit" het magnetisch veld waardoor de aandrijving minder wordt.

Om deze reden heb ik jaren terug eens dubbel 18" basreflex kasten gebouwd met 1 speaker 180 grd. gedraaid in de kast. En deze uiteraard omgepoold aangesloten. Ik moet zeggen dat deze boxen erg strak en mooi laag geven.

Een magneet naar buiten toe heeft volgens mij als groot voordeel dat de koeling beter voor elkaar is. Aangezien moderne woofers erg veel vermogen kunnen hebben, en in relatief kleine kasten gebouwd (kunnen) worden is het niet vreemd dat de temp. in een box behoorlijk kan oplopen. Het is ook niet voor niets dat neodymium speakers vaak koelribben op de magneet hebben. Het zal de meeste niet ontgaan zijn dat de sterkte van een neodymium magneet afneemt naar gelang de temperatuur ervan stijgt.

Groeten

Jack