L15 Baskast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

Weet ik sis, ik heb ze zelf ook
    Maar welke parameters bepalen dat dan[?]
    Als het echt niet werkt dan laat ik de proto liever aan iemand anders over, ik vind het een beetje zonde om ff een driver te kopen.
    SR20DET

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

citaat:Maar welke parameters bepalen dat dan
      Voor gebruik in folded horns gelden als vuistregels: Qts zo laag mogelijk. Dat is meteen het grote nadeel aan de Ciare; de qts is maarliefst 0,41. De EBP komt daarmee op de 92, wat aan de lage kant is, zelfs voor basreflex, wat dat betreft. Voor hornloaded geldt Qts lager als 0,3. Maar hoe lager hoe beter, 0,15 is echt laag, 0,2x komt meestal voor.
      Een lage Qts is vooral belangrijk bij stacken.

De BL zo hoog mogelijk. De "normale" hoogte van de BL verschilt per aansluitimpedantie en diameter.
      De BL van de RCF is vrij normaal voor een 15" van "goede komaf".

De Xmax van de Ciare is uitzonderlijk hoog. De Xmax bepaalt de SPLmax en (mede) de laagst weer te geven frequentie.
      RCF, 18sound, Beyma, etc. geven de Xmax allemaal op via een "nieuwe" berekening. Hierdoor lijkt de Xmax meestal 20 tot 40% groter als via de standaard berekening.
      De Ciare is echter berekend met de standaard berekening. Er zijn eigenlijk geen 15" van de bovenstaande merken met een daadwerkelijke Xmax, die in de buurt van die van de Ciare komt.

Dat betekend niet dat er geen andere drivers te vinden zijn die goed presteren in de L15. Maar een 15" met de daadwerkelijke belastbaarheid van de Ciare zal niet snel gevonden worden. Qua Qts zijn een groot aantal 15" meer geschikt.

Qua parameters is de RCF inderdaad meer geschikt voor basreflex.

Mvg Johan

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

Dank voor je uitleg Johan.

Dus de Ciare staat echt bovenaan de lijst voor de L15.

Wat IMHO een groot nadeel lijkt is als je er toppen op wil gaan zetten je in de problemen komt. Je wil meestal twee toppen per kant op goede hoogte hebben, daar komt dan het probleem om de hoek. De L15 plat is te smal voor de toppen, en rechtop met meerdere naast elkaar, te laag. Ook is dan de hoorn mond niet optimaal.
        Een breedte van 120 lijkt mij dan beter. Kan je 1 om 1 rechtop zetten, dan staat je top ook redelijk hoog. En op zn kant 3 hoog met 2 toppen er op.
        Dan is die 88 cm echt geen makkelijke maat. Ja of je moet er 6 per kant neerleggen, niet echt makkelijk configureerbaar, want dan kom je ook weer met meer toppen. Beter is een 2 op 1 verhouding, hoogte / breedte dus.
        SR20DET

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

citaat:Wat IMHO een groot nadeel lijkt is als je er toppen op wil gaan zetten je in de problemen komt.
          Dat is ook waar ik mee zit. Mij lijken twee punishers per kant wel leuk maar ik kom dan niet mooi uit voor mijn hoorngeladen toppen (die niet de lichtste zijn).

Daarom ben ik ook aan het kijken naar het omvormen van de Punisher naar een mond van 60 x 60 cm dan twee op elkaar en ik zit op 1,2 meter. Dat vind ik een leuke minimale hoogte voor het begin van mijn top. iets hoger is misschien mooier maar dan wordt het te zwaar als je hem met 2 personen erop moet tillen, 1,4 meter hoog is echt te hoog om te tillen.

Hieruit blijkt wel dat het niet alleen om SPL en Frequentiebereik gaat, het moet er ook nog eens mooi uitzien en passen in je opstelling. Maar er zitten genoeg handige kastenbouwers op hier op het forum dus daar komen we samen wel uit.

Groeten martin
          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaataarom ben ik ook aan het kijken naar het omvormen van de Punisher naar een mond van 60 x 60 cm dan twee op elkaar en ik zit op 1,2 meter. Dat vind ik een leuke minimale hoogte voor het begin van mijn top. iets hoger is misschien mooier maar dan wordt het te zwaar als je hem met 2 personen erop moet tillen, 1,4 meter hoog is echt te hoog om te tillen.
            Waarom gebruik je dan geen twee Punishers "op hun zijkant"?

De hoogte is dan 1 mtr, laag genoeg om je top er op te tillen. De subs zijn dan iets breder dan je topkasten, wat inderdaad in ieder geval beter staat als topkasten die breder zijn als de subs.

Eventueel kun je met een klein tussenstukje de exacte hoogte vormen die je wilt. En het bespaart je natuurlijk veel tijd.

Mvg Johan

Comment

Working...