kastprobleempje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

kastprobleempje

luitjes dit is een topicje over de tonsil gtc 30-70
    tis een 12" met beetje rot specs. maar aangezien ik er strax 6 van heb, wil ik er het beste van proberen te maken.
    ik wil ze gebruiken voor thuis. worden geen feestjes mee gebriaad.
    1e instantie wilde ik ze als bas gebruiken, maar das volgens mij echt onmogelijk. snel in een 60 liter kastje 40 hz getuned. ronduit bagger. als ik winsid moet geloven, zou hij best in een klein gesloten kastje spelen. (geen laag). is er geen mogelijkheid over, waarbij ik toch nog iets van laag krijg. ik kan geen hoornsimulaties doen etc. formaat maakt niet veel uit. aangezien ik er strax 6 heb, is het niet erg dat 1 kastje alleen niet veel presteerd. als het met zn 6en maar gaat. of 4, en 2 dan als mid.
    heeft geen haast hiero, wil gewoon eens weten wat jullie zouden doen met die speakertjes.
    uhm de specs.
    GTC 30/70 68 3,3 0,7 0,58 6,4 39 96 13.5

Typ (Z) fs Qms Qes Qts Re Vas SPL BL

xmax is 2.8 mm. vermogen 120 watt. rms

hoop dat er iemand eens kan kijken

misschien als het mogelijk is om een hoorn te bouwen, een hoorn uit 4 delen. elk met een driver.
    om maar eens heel erg gek te doen.

enige hoor ontwerpje, krijg ik via caad.
    maar die wordt dan wel extreem groot.
    en caad let niet op de xmax. [xx(]
  • Jag
    • Nov 2002
    • 319

Schiet lekker op zo'n x-max en die Fs. Je zou hem in een klein gesloten kastje kunnen doen en dan een Linkwitz Transform erover heen. Maar ja, met zo'n x-max krijg je natuurlijk nooit veel output.

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

nee dat snap ik. wil er alleen het best uit halen wat mogelijk is. en het wordt geen pa. gewoon knal setje voor thuis. dus mag best wat exotisch zijn. ik zat misschein aan een TL te denken, maar door de hoge fs, wordt het een korte dan.

Comment

• Jag
        • Nov 2002
        • 319

Nou, als je kan leven met een enigzins beperkte output, dan is een Linkwitz Transform misschien wel een goede optie. Voordelen zijn dat je hele kleine kastjes kan maken en met name dat je diepgang hebt. Nadeel is dat je niet zo veel output hebt, maar met 6 drivers zou je wel genoeg moeten hebben .

Links die je op weg kunnen helpen:

Elliot Sound projects link: http://sound.westhost.com/project71.htm
        Thor subwoofer project: http://web.archive.org/web/200306060...thor-intro.htm

De laatste link is een bekend subwoofer project van een grote authoriteit op het gebied van HiFi (Siegfried Linkwitz, van het Linkwitz-Riley filter). Er staat ook een heel goed stuk over wat de max output van een sub bepaalt.

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

ok, ik ga met aandacht lezen.
          iig zal een grote kast me niet echt veel verder helpen, hiewel dat wel tot de mogelijkheden zou horen. (plaats zat) verdere kastontwerpen, helpen allemaal niks. kep zon beetje alles wel gebrpobeert nu
          alleen de TL nog.

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

nopu mensen, beadnkt voor jullie inzet
            ik kom ook niet met een TL tot een redelijk resultaat. wordt dan toch een keliene gesloten kast, en dan voor het mid. zit ik wel met 6 mid kasten opgescheept, of iemand moet interesse hebben. kep er denk ik wel 2 over strax.
            @ jag, het wordt denk ik te kostbaar, om linkwitz toe te passen, en zo snel lezend, gaat het toch ten koste van je xmax. en die is al gering.

Comment

• Jag
              • Nov 2002
              • 319

Dat is een veel gemaakte denkfout die je maakt. Je moet weten dat bij een gesloten behuizing het volgende opgaat:

SPL = excursie * conusoppervlakte

Dus de excursie bepaalt hoeveel geluid je hebt. Niet hoeveel vermogen je erin stopt of hoe groot de kast is (die hebben natuurlijk indirect wel invloed). Als je de tweede link bekijkt kan je lezen dat het verkleinen van het kastvolume niet hoeft te leiden tot verlies van max output. De krux is dat het draait om die excursie: zo lang je in een behuizing met een gegeven versterkervermogen die x-max kan halen, dan haal je het maximale uit de driver. En de x-max samen met de diameter van de driver bepaalt wat er maximaal uit te halen is.

Wat jij kan doen is een boel van die 12"ers samen in een klein kastje stoppen en daar van die electronische correctie overheen gooien. Dat laatste is niet duur, je hebt wel wat kennis van electronica nodig. Dat project op Elliot Sound Projects kan je daarmee helpen.
              Als laatste heb je natuurlijk wel een versterker nodig. Maar dat heb je zoiezo nodig als je subs wilt maken.

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

das allemaal geen probleem, ik ben idd nog geen prijzen tegen gekomen, maar daar zal ik eesn naar kijken. wordt dit in de PA wereld al toegepast ergens ?

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

citaat:Geplaatst door bertuss

das allemaal geen probleem, ik ben idd nog geen prijzen tegen gekomen, maar daar zal ik eesn naar kijken. wordt dit in de PA wereld al toegepast ergens ?
                  Misschien Bag End, die zijn nogal into subs in "te kleine" behuizingen. Maar over het algemeen is het niet interessant voor PA. Niet vanwege de Linkwitz Transform, maar gewoon omdat gesloten minder output geeft dan een bass reflex. Dat laatste is gewoon een manier om met een beperkte x-max toch veel output te krijgen (de meeste PA sub drivers doen niet meer dan 18mm p-p x-max).
                  Maar ja, dan moet je wel een driver hebben met gunstige parameters voor BR behuizingen. Jouw drivers hebben een wat hoge Qts en zoiezo een te hoge Fs voor een BR sub.

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

i know. ik heb er nu twee, elk in 3 kasten gehad. een 60 liter br, 40 hz. compleet rommelig, waardeloos dus. een 100 liter br kast 40 hz, ook totaal prut. en ben nu bezig een kast aan te passen, die is 100 liter, maar ik ga hem op 60 hz tunen ongeveer.
                    tunen onder de fs, is niet echt slim, venwege de extreme uitslag dan, dus misschien dat de 60-70 hz, beter uit komt.
                    en anders zit er nix anders op, dan niet verlangen ervan, wat ze niet kunnen geven.

Comment

• Jag
                      • Nov 2002
                      • 319

Heb je het uberhaupt wel eens gesimuleerd met WinISD of LSP Cad voordat je het gebouwd hebt?

Met 6x12" zal je denk ik wel genoeg output hebben, zelfs met maar 3mm x-max. 3 per kant die samen in een kleine kubus zitten, zoiets.

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

Onder de fs neemt de vervorming toe, ik raad dus af om deze drivers als sub/laag te gebruiken.
                        Misshcien dat ze wel goed presteren in het mid/laag gebied! Dan moet je er nog een mooie sub bij zoeken. Zeg een mooie 15"er per kant. Dan kun je best iets leuks maken.
                        Groeten, michiel

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

dat bedoel ik dus michiel.
                          ik heb idd, geen plaats, behoeft, om in het knutsel hok / repetietie ruimte, onder die 6 (of 4) 12" dingen nog eens subs te gooien.
                          geen versterkers voor ook. en ik wel degelijk liggen simuleren, maar aangezien ik nog 3 kastjes had staan, met elk andere afstemming etc. was het een kleine moeite ffies ze erin te doen.
                          maar gisteren, speelden ze in een100 liter kast, 65 hz, getuned. vrij lekker.
                          kep ze per twee getest, en was al enigszins tevreden. maar nadeel is, dat ze 100 liter groot zijn. dat word dan 600 liter subs . hmz..
                          ik zal wel eenw wat fotookes schieten als ik eenmaal aan de slag ga.

Comment

• bertuss
                            • Jan 2002
                            • 816

tis me vandaag toch gelukt
                            100 liter kastje 65 hz getuned, bleek in de simulatie lekker steil af te valen, en met een goed lowcut kon ik er toch een 80 rms op zetten volgens winsid.
                            kep er nu 2 getest samen, en was tot mn verbazing, iets te vroeg met mn oordeel van een paar dagen geleden. super schone en punshy bas komt er uit. dus met 6 stuks, komt het beetje rest laag ook nog wel.
                            ik zxal wel fotoos postenb als het allemaal af is.
                            (kan ffeis duren, 6 kasten. )

Comment

• bertuss
                              • Jan 2002
                              • 816

oude koe, maar aangezien de 100 liter kast ook niet werkt, werd gewoon een super rommelige bas na evrloop van tijd. zijn de tonsils nu tocvh echt verhuisd naar de tops. de subs worden dan twee 15" folded hoornkastjes, van speakerstore.

Comment

Working...