advies gevraagd mbt. speaker ontwerp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

advies gevraagd mbt. speaker ontwerp

Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van full-range topkasten bestaande uit 2 X 12" laag, 1X 12" mid en 1 X 1" hoog. Door de compacte constructie van de kast wil ik uitgaan van maximaal 50 ltr. volume per 12" speaker.

De 2 X 12" wordt een BR constructie, de 12" mid kan misschien ook gesloten. Als extra aanvulling van het laag komt er per 2 kasten 2 X een sub onder (18Sound LW1400). Hiervoor twijfel ik nog tussen een BR of BPH behuizing.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
    Lid van het Front tegen zijlicht
  • Banned
    Banned
    • Dec 2003
    • 951

Dan kun je voor de 18LW1400 de kastjes die op de site staan van 18Sound nemen ( Voor de enkele wordt de 1300 gebruikt en voor de dubbele de 1400 ) Als top zou ik gewoon dubbel 12 pakken met een driver 2"

Op de site van Mogale ( www.speakerplans.com ) staan leuke topkasten bv de X12 ( dubbel 12 met hoorn 2" )

mischien idee om even naar te kijken !!

Mocht je meer willen weten kun je prive een mailtje sturen ( zie profiel )

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Mephisto,

Zoals ik al aangaf in mijn posting gebruik ik als sub het ontwerp van 18Sound, de BR of BPH.

Als top wil ik toch echt 2 X 12" laag, 1 X 12" mid en 1" hoog, ipv de X12.

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Waarom persé 12" mid?? Als je dan toch een mid gebruikt, waarom dan niet een diameter die daar beter voor geschikt is?

Mvg Johan

Comment

• Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

De enkele 12" wil ik gebruiken voor het frequentiegebied tussen 400 Hz en 2 kHz.
          M.I. is dat best mogelijk.

Idee is het volgende:
          18" - 35 Hz - 80 Hz (uitgaande van BPH)
          2 X 12" - 40 Hz - 400 Hz
          1 X 12" - 400 Hz - 1.8 kHz
          1 X 1" - 1.8 kHz - 18 kHz

Comment

• Reemski
            • Dec 2001
            • 690

Waarom zou je eigenlijk de 12"ers ook laten meespelen vanaf 40 Hz. Lijkt me helemaal niet nodig met die 18sounds.

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

Ik moet de specs van die 18Sound BPH nog bekijken maar dan zou ik ook op 80 Hz kunnen beginnen, afhankelijk van de gebruikte processor instellingen. Voor kleine theaterprodukties moet het systeem ook fullrange kunnen werken, zonder de subs.

Ik zit zelf te denken aan 2 X de P-Audio SN12B voor het laag. Mid heb ik nog steeds geen geschikte driver voor gevonden. Ik zag wel iets fullrange achtigs van Eminence, maar heb geen idee van de kwaliteit van dat ding.

Comment

• Banned
                Banned
                • Dec 2003
                • 951

Je kunt beter de SN12MB van P-audio gebruiken en laten meegaan vanaf 60 / 80HZ Waarom zo laag crossen die 12"ers hebben toch geen rendement genoeg om die 18en bij te houden Als je die toppen vanaf 80 mee laat lopen heb je iets meer vermogen op je mid.
                Zoals ik je nu begrijp wil je toppen maken die laag geven ?? Kun je beter fullrange laten meespelen !! maar dan kom je toch vermogen tekort op het mid denk ik !!

Het is in mijn oog beter als je die dubbel 18ërs laat gaan tot 80HZ en de toppen vanaf 80HZ mee laten gaan. Heb je laag genoeg en de topkast klinkt wat lekkerder.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Ik begrijp nog steeds niet waarom je een 12" als mid wilt gebruiken, terwijl een 10" of 8" veel meer voor de hand liggend is.
                  Als je dan toch een 12" gebruikt, gebruik dan de P.Audio SN12B voor het mid, aangezien dit géén goede laagweergever is, maar juist wel goed is in het mid/hoog (voor wat een 12" betreft).

Mvg Johan

Comment

• Pieter Huijgen
                    • Sep 2003
                    • 766

Het idee is om de 2 X 12" zonder 18" sub fullrange toe te passen. De combinatie van de enkele 12" mid en 1" hoog moet dan genoeg zijn om het geheel aan te vullen.

In combinatie met een 18" sub beginnen de 2 X 12" bij 80 Hz.

Mogelijke set-ups zijn dan als volgt:

- Per kant 1 X top (fullrange) of;
                    - Per kant 1 X top + 1 X sub of;
                    - Per kant 2 X top + 1 X sub of;
                    - Per kant 2 X top + 2 X sub

Uitgaande van bovenstaande, is het zinvoller om een bandpass sub of BR sub te gebruiken?
                    En wat is het voornaamste verschil tussen de SN12B en SN12MB?

Zijn er (betere) alternatieven voor die P-Audio speakers?

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

citaat:En wat is het voornaamste verschil tussen de SN12B en SN12MB?
                      Gezien de Qts en BL, zal de SN12B erg geschikt zijn voor hornloading, maar in een basreflex geen goede laagweergave hebben.
                      De SN12MB is daar een stuk beter voor geschikt.

Mvg Johan

Comment

• Pieter Huijgen
                        • Sep 2003
                        • 766

Ok,

uitgaande van de SN12B / MB voor het mid, ben ik nu op zoek naar iets leuks voor het laag.
                        Ik kwam het volgende tegen: DAS 12P, 18S 12MB606, 18S 12W500, 18S 12W501. Waar dien ik op te letten bij de keuze van de laag divers?

Is het mogelijk de mid driver in een kleine gesloten behuizing te plaatsen? Dit levert dan weer volume op voor de 2 X 12" laag.

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

citaat:Waar dien ik op te letten bij de keuze van de laag divers?
                          Laagdrivers hebben sowieso een flinke Xmax en een redelijk lage Fs. In het geval van 12" is een Fs van 50 Hz laag zat.
                          De laagdrivers hoeven dus niet uitzonderlijk laag te kunnen. De Qts ligt in zo'n geval vaak tussen de 0,25 en 0,35 (uitzonderingen daar gelaten). BL ca. 18 (of hoger).

Simuleren vertelt altijd veel meer als de T/S-parameters alleen. Sommigge speakers kunnen dan bijv. toch niet geschikt blijken.
                          Bovenstaande regels vormen dan ook enkele richtlijnen.

De 18sound 12LW1400 en 12W1300 lijken me op het eerste gezicht erg geschikt.

citaat:Is het mogelijk de mid driver in een kleine gesloten behuizing te plaatsen?
                          Het is niet alleen mogelijk, het is ook aan te raden. Aangezien de middriver anders door de basspeaker(s) wordt geforceerd om dezelfde uitslagen te maken als de basspeakers (echter hierdoor in fase gedraaid).

Mvg Johan

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

citaat:Het is niet alleen mogelijk, het is ook aan te raden. Aangezien de middriver anders door de basspeaker(s) wordt geforceerd om dezelfde uitslagen te maken als de basspeakers (echter hierdoor in fase gedraaid).
                            Sowieso komt de mid driver in een aparte behuizing, maar m.i. kan deze best gesloten zijn ipv. BR, en met een relatief klein volume.

Thx so far!

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

citaat:m.i.
                              ??

Mvg Johan

Comment

Working...