ronde gaten zagen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Ruud
    • Jan 2003
    • 93

ronde gaten zagen

zoals jullie weten zijn de meeste speakers rond (jaja!)

het uitzagen van rondingen van de speakers doe ik altijd met een decoupeerzaag (in belgie zeggen ze een wipzaag!)
    en dan zet je de speaker er van de voorkant erin!
    dan zie je dus de gatsnede niet!
    Nu wil ik voor de stijfheid van de baffle dikker hout gebruiken
    en wil de speakers erin laten verzinken
    ik heb wel een boven frees maar weet dus niet goed hoe ik die gaten mooi rond kan krijgen
    maar zijn er collega's die daar een goede tip voor hebben

PS ik heb geen cnc bank
    DJ Ruud oet Limbabwe
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Wat ik heb gedaan:
    1) speaker ondersteboven op de baffle leggen
    2) met een potlood de schroefgaten aftekenen
    3) de overliggende schroefgaten met elkaar verbinden m.b.v. een lineaal oid
    4) met een passer een mooie circel tekenen (ja, dit heb ik echt serieus zelf gedaan, wel een grote passer voor nodig )

houdt rekening met dat het echte gat een fractie kleiner moet zijn dan waar de schroeven moeten komen

Comment

• maikelpal
      • Nov 2003
      • 61

Hoi

wat je kunt doen is een mal maken die iets groter is als je diameter van de speaker maar dan moet je wel rekening houden met de diameter van je frees en kopierring wat ook kan is dat je een mal maakt waar je de frees in zet en die schroef je dan in het midden vast en dan rond freest maar dan moet je wel opletten als je het laatste beetje freest dat je frees dan niet weg schiet hopelijk heb je hier iets aan ja en cnc blijft gewoon het handigste misschien bij de lokale meubelfabriek/timmerfabriek
      groetjes maikel
      mvg Maikel

Comment

• pilot
        • Nov 2003
        • 267

Gewoon uitzagen of uitfrezen met decoupeerzaag of frees met cirkelgeleiding,als je over de helft bent even aan de achterzijde een lat eroverheen vastschroeven anders heb je kans dat de uitgezaagde plank wegdraait het laatste stukje
        master-qsc en de rest

Comment

• martje
          • Nov 2000
          • 252

Heel simpel je bovenfrees als passer gebruiken. Een strookmultiplex nemen die zet je met 2 boutjes op de voet van je frees vast dan zet je een schroef in het hart van gat (lees wat normaal de punt van de passer is) en dan fungeert het freesje als potlood werkt ideaal.
          Groetjes,

Mark Vermeulen

Blussen noemen ze ook gecontroleerd uitlaten branden.......

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

En voor cirkels waarvan de straal kleiner is als de voet van de frees (br-poorten en kleine luidsprekers), gebruik je bijvoorbeeld:

Gemaakt van stukjes afvalhout (18 en 9 mm), ipv de frees met bouten te bevestigen, klem je de frees in.

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

of gewoon de gatenzaag : http://www2.sandvik.com/C1256A650035ABFB/1840C568723B5409C12569AB003AB847/EF1CE508D0ECBF52C1256B4F002D1831/$file/PS-SB-4422ENG.pdf

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

citaat:Geplaatst door **************
                of gewoon de gatenzaag [..]
                helaas, die gaan maar tot 210 mm

Comment

• Barthezz80
                  • Aug 2004
                  • 365

ik deed zelf weleens 2 18mm mdf/multiplex baffle's op elkaar verlijmen en schroeven en dan in de lijmklemmen zetten! je kan dan alvorens 2 verschillende gaten uitzagen, bv: bij het ene deel de buitenmaat van de speakerronding en bij de andere de binnenmaat en zo kan je je speaker laten verzinken (je kan natuurlijk ook een andere dikte kiezen:2x 15mm/ 2x 12mm etc), en perfect sub-laag met een 36mm dikke speakerbaffle!! ik krijg het trouwens wel perfect rond met decoupeerzaag (goed aftekenen en heel veel tijd nemen voor het uitzagen).

grt,

Bart
                  Bart

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

citaat:
                    citaat:Geplaatst door **************
                    of gewoon de gatenzaag [..]
                    helaas, die gaan maar tot 210 mm
                    En verzinken gaat ook niet (als de baffle uit één plaat bestaat), bovendien zit je aan standaard maten vast.

Mvg Johan

Comment

• DJ Ruud
                      • Jan 2003
                      • 93

Nou dat zijn al genoeg tips hier kunnen we iets mee !
                      zo kun je natuurlijk ook inbouwhandvaten en flenzen iets verzinken
                      ziet wel zo mooi afgewerkt uit
                      bedankt nog allemaal!
                      DJ Ruud oet Limbabwe

Comment

• ivo
                        • Jul 2003
                        • 390

Ik heb voor mijn frees een zool gemaakt waarmee je cirkels kan maken. Ik doe het al jaren zo werkt prima.

Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

Working...