bassbox maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zabazz
    • Feb 2004
    • 83

bassbox maken

hoi,

Ik had hier nog een een mdf plank liggen waar een husgenoot ooit iets mee gemaakt heeft en ik wilde er wel eens een bassbox mee proberen te maken.
    Ik had ook nog een CPA10-100 speaker liggen (ja vast niet super, maar wel goedkoop) van conrad, specs:
    Belastbaarheid (RMS) 100 W
    Muziekbelastbaarheid 300 W
    Impedantie 8ohm
    Frequentiebereik (Hz) 40-6000
    Effectiviteit 96 dB
    Inbouw-Æ / Buiten-Æ (mm) 227 / 257
    QTS 0,437
    QES 0,511
    QMS 3,011
    VAS 39,4 l

Nu zit ik alleen met het limiet van de afmetingen van mijn hout (244cm lang en 50cm breed) en daarmee heb ik geprobeert in WinIsd te kijken wat er het beste was.
    Ik ben uitgekomen op een bassreflex box van 52,5L.
    Dit zou net kunnen want dan wordt de box 40x41x43,5cm (dit zijn niet de ideale maten van WinIsd).
    Zou deze box iets worden of is het verstandiger hem closed te bouwen, of kan er met isolatie en bepaalde br pijp afmeting nog wat van gemaakt worden?
    Ook vraag ik me af wat het verschil is als ik er meer dan 1 br pijp in doe, want als ik dat doe in winisd verandert alleen de Vent Mach en de pijpen moeten langer worden naarmate ik er meer in doe?
    Alvast bedankt
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Met zo weinig T/S-parameters kunnen we je maar erg weinig vertellen. Maak gewoon de basreflexkast zoals je die wilde maken en mocht het niet klinken, dan kun je altijd nog de basreflexbuis afsluiten en de luidspreker opvullen met dempingsmateriaal (niet tegen de speaker aan).
    Zolang de cijfers van de ventmach groen van kleur zijn, kun je de poort gebruiken zoals die staat aangegeven. Zijn de cijfers van de ventmach rood dan moet je meerdere gaan plaatsen of een grotere diameter gebruiken.

Mvg Johan

Comment

• zabazz
      • Feb 2004
      • 83

ok ik laat wel weten wat het wordt uiteindelijk

Comment

• Xmax
        • Jan 2006
        • 59

basbox

He zabas,

We leven nu in 2006,maar wil toch reageren.
        Ik heb ooit eens een baskastje gemaakt met de cpa10-100,besteld bij conrad.
        Ik heb de speaker berekend met boxcalc,de drie belangrijkste gegevens zijn; fs 56.92 hz
        vas 39.4 ltr
        qts 0.44
        De box komt uit op 50.9 ltr , 1 poort van 10x9.6 cm
        Winisd wijkt iets af,maar dat is te verwaarlozen.
        Helaas was het een miskoop,omdat de speaker over zn Xmax ging,dus ging klapperen als ik mn amp een beetje opendraaide.
        Waarschijnlijk heb jij dat ook ervaren.

Grt Xmax.

Comment

• zabazz
          • Feb 2004
          • 83

Hij staat nu idd in de woonkamer van het studentenhuis, ikzelf had al verwacht dat het geen top speaker was, maar het moest goedkoop toendertijd. Hij heeft echter al 4 huisfeesten overleeft terwijl ik dacht dat ie de eerste niet eens zou halen. Dat ie over zijn xmax heen gaat gebeurt wel zo nu en dan, maar hij is nog steeds heel.
          Ik heb de kast zelf ook groter gebouwd dan ik van plan was zodat er nog een of andere raveland ofzo met wel een flinke xmax in kon als deze conrad stuk ging.
          Maar zolang ie het nog doet is het wel prima zo.

Comment

• schrobbelbop
            • Feb 2005
            • 47

cpa 100

Ik heb ook 6 van die woofers gehad!!! in zelfbouw basgistaar kasten. NIET KAPOT te krijgen iniedergeval. en ik vond 4x 10" loei en loei hard gaan, echt mooi klinkt het ook weer niet en je hebt er veel power voor nodig. maar voor het geld zijn het echt prima speakers!!! ik heb nu nog de 2x 10" uitvoering als sub in mn home cinema setje met een 420 watt dynacord erachter.. dat werkt wel hoor!
            Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• Xmax
              • Jan 2006
              • 59

Hallo schrobbelbop,

Fijn dat je goeie ervaringen heb met die cpatjes,maar ik heb er toen een gebouwd als midkast bovenop mijn baskast,maar hij gaf bij een bepaalde input een verschrikkelijke vervorming.
              Maar het is wel zo,dat als je meerdere gebruikt,het probleem van "cone excurtion" minder word.
              Ik heb er later nog een gebouwd om ze als settje te verkopen,maar ik raak ze niet kwijt.
              Ze staan nu op marktplaats.

Grt.Xmax.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Vervorming door overexcursie is onderdeel van de gitaarsound. Wellicht verklaart dat één en ander.

Mvg Johan

Comment

Working...