Help mij met mijn speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UnderAttack
    • Aug 2004
    • 1

Help mij met mijn speakers

Ik ben een jongen van 18 jaar en heb gisteren 2 woofers op de kop kunnen tikken, nu wil ik daar 2 volledige speakers van maken.
    Alleen... ik weet totaal niet wat te doen, kan iemand maij helpen.
    [u]Wat informatie over mijn woofers</u>(staat er op dus schrijf ik gewoon over)
    - Pro Woofer
    - Low frequency
    - Model: PF 1260
    - Power: 250W max.

Ik denk dat er nog een tweeter ofzo bij moet en nog iets dergelijks en een kast erom heen zou handig zijn, en aansluiting en bekabeling vanbinnen.

Ter herinnering: ik ken er dus NIETS van, maar het intresseert me wel, dus wie heeft de tijd en het geduld om mij te helpen en te leren over speakers ?
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Doe jezelf een lol en begin daar niet aan, kijk voor de lol eens bij het forumdeel dat gaat over de speakerbouw, daar kan je zien dat de bouw van speakerkasten niet een kwesie is van: bouw een houten kist en trap er een zooitje speakers in... en voila: Renkus Heinz. Neej, daar zit veel berekening achter en elke kast hoort bij een speaker. doe jezelf een lol en verpest deze baskastjes niet, ik weet niet hoe de kwaliteit is van deze kastjes maar ik ben er bijna zeker van dat die na de verbouwing alleen maar achteruit is gegaan.

maar wat dan wel: als ik jou zou zijn dan kocht ik 2 mooie speakerkastjes die je bovenop je baskastjes (woofers) plaatst en dan lus je deze door en hangt er een versterker aan. dan heb je een setje waar je wat mee kunt. Gemini of Dap zijn waarschijnlijk al leuke kastjes voor je en ook nog goed te betalen. ik zou gaan voor een 12" kast met een hoornje erin.

of als je perse zelf wilt bouwen, kijk dan op www.speakerplans.nl of www.speakerstore.nl en bouw een kast na, dan heb je iets waar je wat mee kan, ga geen berekende kast verbouwen, wordt bijna zeker nix

suc6
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• DJEM
      • Jul 2004
      • 254

A toen ik hier op het forum kwam wist ik dat een speaker geluid maakt en behuizing iets was om het in te stoppen.

B nu ben ik zover dat ik weet dat je verschillende types speakers hebt en dat elke speaker spec's heeft (specificaties). Aan de hand daarvan kun je zien welke kast qwa volume inhoud erbij past. Tevens staat daar iets van freq bereiken in waardoor je weet wat voor speakers / hoorns / tweeters je nodig hebt om het full-range te laten worden

C Verders leer je of je iets in de PA sfeer ontwerpt of voor de huiskamer.. in dat laatste geval zit je niet helemaal op de juiste plaats en moet je afwachten wat het humeur van de forumers is om je te helpen...

D Tot slot ik zou zeggen kijk eerst even naar: http://projectboil.pixel10.co.uk/posting/Posting.html

En lees dit gedeelte van zelfbouw speakers eens onderste boven door.

Hopende je aardig op weg te hebben geholpen verblijf ik:

Felix
      Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Oeps, ik lees net je bericht nog eens, maar je hebt alleen de losse speaker begrijp ik nu, daar zit nog geen kast omheen?? zie ik dat goed nu??

In dat geval heb je toch nog wel wat meer gegevens nodig over je speaker, de parameters of bijvoorbeeld merk en type. alleen op die manier kun je de juite kast berekenen.

en deze topic hoort in dat geval eigelijk bij het zelfbouw luidspreker forum.. maar niet getreurd, de mod's zitten hier overal achteraan.. let maar eens op, voor je het weet issie verplaatst ;-D
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

Kevin: speakers bouwen is iets wat je echt niet in een avondje leert.

Verdiep je er goed in. Hierboven zijn al een aantal nuttige, maar vooral betrouwbare sites genoemd. Voor meer informatie verwijs ik je door naar een (grotere) bibliotheek, waar ze meerdere boeken over dit onderwerp hebben staan. Uiteraard zijn er zat internetsites waar er ook vanalles op uitgelegd staat, maar boeken zijn soms duidelijker en betrouwbaarder.

Wat betreft de informatie die je over je speakers geeft: kunnen we weinig mee. Heb je meer specs? Misschien een site met info over jou type speakers?

Dus nogmaals: verdiep je goed in wat er allemaal bij komt kijken (het is niet zomaar 6 plankjes tegen elkaar lijmen/schroeven met een paar willekeurige gaten en speakers erin)!!!

Comment

• EL DJ
            • Sep 2003
            • 60

Het klinkt als een speaker van JB, een 12" maar ik twijfel eraan of daar TS parameters voor te vinden zijn. Je bent trouwens beter af als je zo'n kast koopt, want dat gaat je goedkoper afkomen als er een te bouwen. Ik kan me vergissen, maar is dit niet de speaker uit de Pro Live 12???
            Is DAT muziek?

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

dit is geen JB-nummer. En zeker niet uit de Pro Live reeks want daar zit Eminence in.
              Overigens... als je niks van specificaties kunt vinden dan doe het toch maar in een standaardkastje? Desnoods met tunable bassreflexpijpen en verbouw je een beetje tot het redelijk klinkt? Je zal het nooit perfect krijgen maar wie zit er te wachten op een perfecte kast voor een helemaal niet perfecte luidspreker? De kans is op die manier groter dat de kast meer waard wordt dan de speaker zelf en dit is toch ook absurd?
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Slap gedoe over off-topics verwijderd, on-topic blijven.
                Sterk om te zien dat er serieus wordt gereageerd wordt op de vraagsteller en de manier waarop dit gaat is helemaal toppie!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...