Transformatie 110V~ >> 220V~

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Transformatie 110V~ >> 220V~

Beste forum collegae,

Binnenkort zit ik met het probleem dat er een hele speciale lamp (2000W 230V) zal moeten gaan branden in China op 110V.
    Nu ben ik op zoek naar een betaalbare en hanteerbare oplossing die daar als oplossing voor zou kunnen dienen.
    Het is eenmalig en gedurende ongeveer 30 minuten.

[?][?] Iemand een suggestie [?][?]

Dank je wel..
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

Tja, er zijn gewone transformatoren in de handel voor dat doel (110-230V en terug), maar de meest gangbare gaan tot 1000W, en erg efficient is het natuurlijk niet. Ze zullen ongetwijfelt bestaan. Misschien is een klein aggregaatje makkelijker, die dingen met invertor geven toch wel een nette spanning, en zijn waarschijnlijk even groot als een trafo die hetzelfde doet.
    U x I = Boem.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Graag serieuze reacties, leuk gebracht is welkom, maar geen bull-shit[}]
      dus de onzin heb ik verwijderd...
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Omvormers zijn er genoeg te vinden op de markt en ja, ook in 'grote 'vermogens.

Desnoods een aggregaatje mee, past wel in het vliegtuig...
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Rock On
          • Jan 2004
          • 250

Hey Rudy, ik heb omvormertrafo's gezien van 3kW, dat waren kant en klare "emmertjes" waar je alleen de kabel en connectoren moest monteren. Ze leken een beetje op de rubberen paddestoel van 16A -> 3x shuko, en die maat moet je ook aan denken.
          Het probleem is ff dat ik geen idee meer heb waar ze vandaan kwamen.
          En China; in mijn herinnering voeren ze daar 240V met een allegaartje aan stopcontacten waar de ongeveer de hele wereld aan standaards in kwijt kan. Wanneer ga je, en waarheen ik ben vanaf 10 sept. in Shenzen.
          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Rudy Vorstenbosch
            • Jun 2001
            • 1429

Heys David,

Denk nog eens diep na over waar die te krijgen zijn..
            Ik zit daar vanaf 7 tot 14 september (shanghai)

Comment

• Rock On
              • Jan 2004
              • 250

Ik doe mijn best.

En Shanghai, da's helaas nét te ver om ff te komen kijken. Shenzhen is 2 uur met de auto van Hong Kong.

I'll come back on the subject.

Comment

• -Aart-
                • Jul 2001
                • 801

Is wel een kostbare oplossing, een trafo van 2KW is niet goedkoop en het transport ook niet echt handig.
                Als je er toch voor kiest: Amplimo (http://www.amplimo.nl) heeft trafo's 230 V -> 2 x 115 V 1 Kw voor E 151.74 met twee daarvan red je het in principe.
                Ik zou overigens wel voorzien in een degelijke inschakelvertraging, en gebruik gepast dikke kabel (4 mm 2) aan de 115 V kant.

Als het een gloeilamp betreft; zou je dan niet dubbelzijdig gelijk kunnen richten + afvlakken en daarmee de lamp voeden ?
                Als ik zo snel even schat heb je dan voor een rimpel van 10% op 230 V (=23 V) bij 2000 / 230 = 8.65 A twee elco's van 15 mF = 15.000 uF @ 120 V nodig.

Dat is allicht een aardige optie, maar dan voed je je gloeilamp dus met DC !

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

110V wissel dubbelzijdig gelijkgericht levert toch nog steeds maar ongeveer 150V en dat is dus geen 230V.
                  15000uF op 120V? Dat is ten eerste te weinig (je moet minstens de top van de DC spanning aankunnen en ten tweede: gefeliciteerd als je deze vindt! Ik ben reeds drie weken op zoek naar 10.000uF 100V en ze zijn al niet te vinden!
                  Ik zou gewoon twee autotransformatoren gebruiken van 1000VA en die parallel zetten. Deze zijn makkelijk te krijgen (industrieprijs toch wel ongeveer 110.00,- euro per stuk).
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                    • Jun 2001
                    • 1429

Even voor alle duidelijkheid..

Ik heb me laten vertellen dat er daar 110V aangeboden wordt. En heb dus een "gloeilamp" die op 220V functioneerd.

En daar zoek ik dus een oplossing voor.

Is er geen mogelijkheid om tussen twee fases een aansluiting te maken aldaar? of is dat erg naief gedacht?

Comment

• LJ Chris
                      • Jul 2002
                      • 477

citaat:Geplaatst door Showtechniek

Even voor alle duidelijkheid..

Ik heb me laten vertellen dat er daar 110V aangeboden wordt. En heb dus een "gloeilamp" die op 220V functioneerd.

En daar zoek ik dus een oplossing voor.

Is er geen mogelijkheid om tussen twee fases een aansluiting te maken aldaar? of is dat erg naief gedacht?
                      Tussen 2 fases, hmm lijkt me beetje onwaarschijnlijk . ALS het daar een driefasennet zou zijn, en je tussen lijn en nul 110V hebt, dan heb je in theorie tussen 2 fases 190V (gelijk ons net: 230/400--> 230*vierkantswortel 3= 400V), dat is 83% van de nominale spanning. Vermits het om een gloeilamp gaat, zou dit nog wel lukken maar je zal nooit het nominale vermogen eruit halen.
                      Het beste is dus om een transformator te gebruiken.
                      Greetz
                      Chris
                      Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Rock On
                        • Jan 2004
                        • 250

Rudy, dit zijn de apparaten die ik in gedachten had. Ze zijn idd niet goedkoop, en je moet er nog enig ombouw-werk aan verrichten ook. Mijn excuses voor de dooie mus. [V]

En 2 fasen 110V geeft 190 tot 208V, dus niet het volle vermogen voor het peertje.

En ik zou nog eens heeeel goed navragen wat daar de voorziening is. In de provincie Guang Dong is alles netjes 230V.

Succes met de voorbereidingen en de reis. Alleen het eten al is de moeite waard (Ze hebben namelijk de neiging daar om ALLE onderdelen van het beestje te gebruiken voor op tafel.)

Grtz,

Comment

• jerre
                          • Jun 2003
                          • 286

is het niet de moeite om eens te gaan horen naar verhuurbedrijven die nogal wat met buitenlanders werken? als je het omgekeerde hebt is het geen groot probleem om met een kleine aanpassing (mits overleg van de verhuurder) de trafo in omgekerde richting te gebruiken (cfr amerikaanse app ook 110v)
                          nu gij en dan ikke weer

Comment

• -Aart-
                            • Jul 2001
                            • 801

Dat is ook een goede suggestie, ik denk de beste tot nog toe

@ raar DC-plan;
                            Ik bedoelde dus verdubbelend gelijkrichten, zodat je de dubbelde spanning over houd (halve brug aan L, + en - aan twee C's met N in t midden)
                            Grote Elco's zijn duur, maar bij Farnell of in de dump goed te krijgen. T was maar een id. Deze verdubbeling wordt gebruikt in vrijwel alle schakelende voedingen die op 115 en 230 geschakelt kunnen worden. Nadeel is dat de rimpel bij gelijke C groter is als bij een brugcel, omdat de frq maar 50 Hz ipv 100 Hz is.

Nog een ander idee is een 1 KW 115 V - 115 V trafo, de secundaire kant in serie met de netspanning geeft 230 V. Voordeel is dat 'ie de helft kleiner is als een 2 KW trafo.

[edit]
                            De link hierboven drukt de layout stuk, verander hem even in linkje (zonder spatie)

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                              • Jun 2001
                              • 1429

citaat:Geplaatst door Rock On

En 2 fasen 110V geeft 190 tot 208V, dus niet het volle vermogen voor het peertje.

En ik zou nog eens heeeel goed navragen wat daar de voorziening is. In de provincie Guang Dong is alles netjes 230V.
                              als er 220v voorzien is in tegenstelling tot de informatie die ik gkregen heb van de opdrachtgever is er geen probleem.

en als er dus sprake is van een 3fase net en ik op onveer 200V uitkom tussen 2 fases ben ik ook al lang blij.

Maar is de kans niet hl erg groot dat ze ook daar gewoon een 3fase net hebben? of hebben ze in china een ander type opwekking van spanning?

Comment

Working...