Groep beveiligen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Groep beveiligen

Twee vraagjes:

Is het verplicht/noodzakelijk om in een woonhuis of feestzaal, van een groep zowel de nul als de fase te beveiligen met een zekering (16 amp) en zo ja, waarom?
    De groep is sowieso beveiligd met een aarlekschakelaar.

Overigens merkte ik bij het aansluiten van een tijdelijk groep naar een feestzaal (met een haspel direct op de stoppenkast), dat er kleine vonkjes oversprongen als ik de aarde-draad (van de haspel) over de aarde-aansluiting van de stoppenkast liet gaan.
    Dit terwijl er op zowel de aarde-aansluiting als de aarde-draad geen merkbare spanning stond.
    De fase en de nul van de haspel waren wel reeds aangesloten, maar er stond niets op aangesloten.
    Duidt dit op een (ver)slechte(rde) isolatie in de haspel? Het betreft een proffesionele haspel die alweer een tijdje meegaat.

Mvg Johan
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

citaat:Is het verplicht/noodzakelijk om in een woonhuis of feestzaal, van een groep zowel de nul als de fase te beveiligen met een zekering (16 amp) en zo ja, waarom?
    De groep is sowieso beveiligd met een aarlekschakelaar.
    het is verplicht om een groep af te zekeren met een zekering/automaat. Het is niet verplicht om zowel de nul als de fase af te zekeren(via een dubbelpolige automaat bv). uiteraard moet je de fase wel afzekeren.

een aardlekschakelaar is altijd fijn. maar het argument van: "er staat toch een aardlek tussen", mag je niet gebruiken om je groep niet af te zekeren. Een aardlek is niet meer als een controle van de stroom.

trek je via een verbruiker bv 10A. dan moet er zowel voor als na de aardlek een stroom vloeien van 10A. vloeit er voor de aardlek 10A, maar na de aardlek minder als 10A(in de fase en de nulgeleider), dan wilt dit zeggen dat je ergens een lek hebt. dit kan dan bv via de aarde afgevoerd worden, maar dus ook eventueel via een persoon naar de aarde toe... in beide gevallen zal de aardlek dan de stroomkring onderbreken.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DJEM
      • Jul 2004
      • 254

citaat:Geplaatst door Rademakers

Twee vraagjes:

Overigens merkte ik bij het aansluiten van een tijdelijk groep naar een feestzaal (met een haspel direct op de stoppenkast), dat er kleine vonkjes oversprongen als ik de aarde-draad (van de haspel) over de aarde-aansluiting van de stoppenkast liet gaan.
      Dit terwijl er op zowel de aarde-aansluiting als de aarde-draad geen merkbare spanning stond.
      Wat is merkbare spanning? Dat je haren omhoog gaan staan?

citaat:
      De fase en de nul van de haspel waren wel reeds aangesloten, maar er stond niets op aangesloten.
      Duidt dit op een (ver)slechte(rde) isolatie in de haspel? Het betreft een proffesionele haspel die alweer een tijdje meegaat.

Mvg Johan
      Verders vreemde manier van stroomaftakken... Weet waar je mee bezig bent zeg ik altijd! Geen stop ertussen mag niet, kan wel, het vervelende is dat als er iets gebeurt dat de hoofdstop eruit knalt en dan mot je de energieboer opbellen... Leuk als je midden in een party staat met een uur zonder stroom waar dan ook[]

"Can i stay here with candle light..."

Anyway.. de klant dient te zorgen voor goede stroom aansluiting.

De aardlek, de naam zegt het al zorgt ervoor als er stroom lekt naar de aarde dat deze de stroom uitschakelt. Dit om te voorkomen dat mensen onder spanning komen te staan.
      Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• FiëstaLj
        • Oct 2000
        • 2068

citaat:Geplaatst door DJEM

Twee vraagjes:

Wat is merkbare spanning? Dat je haren omhoog gaan staan?

citaat:

Mvg Johan
        Verders vreemde manier van stroomaftakken... Weet waar je mee bezig bent zeg ik altijd! Geen stop ertussen mag niet, kan wel, het vervelende is dat als er iets gebeurt dat de hoofdstop eruit knalt en dan mot je de energieboer opbellen... Leuk als je midden in een party staat met een uur zonder stroom waar dan ook[]

"Can i stay here with candle light..."

Anyway.. de klant dient te zorgen voor goede stroom aansluiting.

De aardlek, de naam zegt het al zorgt ervoor als er stroom lekt naar de aarde dat deze de stroom uitschakelt. Dit om te voorkomen dat mensen onder spanning komen te staan.
        Euh DJem hoe vaak kom jij onafgezekerde stopcontacten tegen in een groepenkast ??

Volgens mij lees je de vraagstelling fout..
        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Dank aan iedereen die de werking van de aardlekschakelaar heeft uitgelegd , ik ben echter reeds van de werking van de aardlekschakelaar op de hoogte. Vermelding van de aanwezigheid van de aardlekschakelaar was volledigheidshalve. Mijn 2-jarige elektro-opleiding kwalificeert mij voor het monteren/bewerken van elektro in en om het huis [8D]. Bovenstaande vragen werden echter niet tijdens de opleiding behandeld.

Aangezien ik naast PA-technieker tevens organisator en lokatiemanager[)] ben, mijn reeds gestelde vragen.

citaat:Volgens mij lees je de vraagstelling fout..
          Inderdaad.

Niet merkbaar (lees: niet voelbaar, vonken achteraf opgemerkt).

@Ronny: Waarom is het niet verplicht zowel fase als nul te zekeren?

Mvg Johan

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Om te beginnen is er in Belgie andere regelgeving dan in Nederland

Ten tweede: Als jij een tweejarige Elektro-opleiding hebt gehad (VEV MSI?)dan is de NEN1010 daar ongetwijfeld in verwerkt geweest.

Ten derde, ik weet het zelf eerlijk gezegd ook niet meer :P
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

citaat:@Ronny: Waarom is het niet verplicht zowel fase als nul te zekeren?
              omdat de nul zich kwa spanning op hetzelfde potentiaal moet begeven als de aarde. En dit zou nog altijd 0V moeten zijn.

hier en daar kan het voorkomen dat je een klein spanningsverschil meet tussen nul en de aarde. maar dit in de ordegroote van een paar volt.

wanneer je een meter neemt, en je meet tussen fase en nul/aarde zou je hetzelde moeten meten(de spanning die er normaal aanwezig zou moeten zijn tussen fase en nulggeleider).

je kan het ook anders bekijken: wanneer je de fase onderbreekt met een zekering, is ook de gesloten kring verbroken. Er kan nu geen stroom meer vloeien in de kring. we weten dat de spanning over een open schakelaar gelijk is aan de bronspanning. over de verbruiker zal dus geen spanning meer staan. logisch natuurlijk: er vloeide al geen stroom meer[)] ( verbruikers met condensatoren enzo die wel nog geladen kunnen zijn, laat ik even buiten beschouwing).

om het dan even helemaal mooi te maken:

je zou wanneer de fase onderbroken is van een verbruiker, dus de nul gerust mogen aanraken met de vingertjes[8)].

je merkt dit ook bij een enkelpolige lichtschakeling. daar wordt toch ook alleen maar de fase onderbroken om de lamp spanning te geven of niet....

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Aart Rietveld
                • Aug 2004
                • 189

Mvg Johan
                Als er vonkjes oversprongen duidt dit er in ieder geval op dat er spanning stond op de voedende zijde. Maar waarom ga je dit onder spanning aansluiten terwijl de aarde nog loshangt ?
                De enige juiste volgorde i.v.m. de veiligheid:
                1. aarde: 2. nul: 3. de fase(n)
                Stel dat er toch een sluiting in de kabel zit en je sluit eerste de fase aan: dan krijg je die spanning volledig terug op de draden die nog loshangen, per ongeluk aanraken en je hebt een kapsel als een vogelverschrikker !

En waarom draaien we erniet eerst de (tijdelijke) zekeringen uit?
                Direct op de voeding aansluiten geeft problemen met selectiviteit (de hoofdzekering blaast er uit i.p.v. de niet aanwezige groepszekering en je hebt kans op overbelasting als de tijdelijke kabel niet geschikt is voor de stroom die door de hoofdzekeringen geleverd kan worden.

Dat er vonkjes van een losse aardedraad overslaan is op zich niet bijzonder. Door de capaciteit tussen de verschillende spanningvoerende draden zal de vrijhangende draad spanning oppikken die ontladen wordt bij het aanraken van de aarde. Hoe langer de kabel is hoe meer last je hebt.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:je zou wanneer de fase onderbroken is van een verbruiker, dus de nul gerust mogen aanraken met de vingertjes.
                  Wat is dan de reden dat meestal toch zowel fase als nul worden gezekerd?

citaat:je merkt dit ook bij een enkelpolige lichtschakeling. daar wordt toch ook alleen maar de fase onderbroken om de lamp spanning te geven of niet....
                  Slecht voorbeeld, het is hier irrelevant of de fase of de nul wordt onderbroken.

citaat:Maar waarom ga je dit onder spanning aansluiten terwijl de aarde nog loshangt ?
                  Hmmm....Goeie vraag, nou je het zegt [:I]. Er was vast een logische verklaring voor te vinden destijds .

Mvg Johan

Comment

• DJEM
                    • Jul 2004
                    • 254

Ik heb eens even een automaatje van de plank geplukt.. Hier word de aarde gezekerd en de nul meegeschakeld. Oftewel op de aarde kan max 16a hangen en de nul tja daar zit gewoon een schakelaar tussen alsware.

Verders waarom ze de nul schakellen.. Het zal zo zijn reden hebben om het hele circuit stroomloos te maken. Goede vraag eigenlijks

Wat die opmerking betreft van merkbaar doelde ik meer op de andere kant van merkbaar, ik neem aan dat je de de aarde kant wel aangeraakt heb met je vingers op een of andere manier.. In dat geval wat heet merkbaar bedoelde ik.. Je kan gerust een 24v draad beetpakken en je voelt niks.

Snep et vous?
                    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2138

citaat:Wat is dan de reden dat meestal toch zowel fase als nul worden gezekerd?
                      soort van dubbelpolige schakelaar krijg je dan in feite. je kan de groep zo volledig spanningsloos maken.
                      Om heel eerlijk te zijn: het technische(meer veilig of niet) nut ervan zie ik ook niet direct in.

in huisinstallaties komt je vrijwel altijd dubbelpolige automaten tegen om de groepen af te zekeren. maar heb ook al evenveel verdelers gezien waar dus alleen de fase afgezekerd was....

citaat:Ik heb eens even een automaatje van de plank geplukt.. Hier word de aarde gezekerd en de nul meegeschakeld. Oftewel op de aarde kan max 16a hangen en de nul tja daar zit gewoon een schakelaar tussen alsware.
                      en de fase?? werd niet gebruikt zeker[)]

ofwel hebben ze gewoon de draden verkeerd gebruikt, maar als je de aarde als stroomvoerende geleider gaat gebruiken ben je wel goed mis

mvg
                      ronny

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

citaat:
                        citaat:Ik heb eens even een automaatje van de plank geplukt.. Hier word de aarde gezekerd en de nul meegeschakeld. Oftewel op de aarde kan max 16a hangen en de nul tja daar zit gewoon een schakelaar tussen alsware.
                        en de fase?? werd niet gebruikt zeker[)]

ofwel hebben ze gewoon de draden verkeerd gebruikt, maar als je de aarde als stroomvoerende geleider gaat gebruiken ben je wel goed mis
                        Ik hoop dat wanneer ik een groen-geel draadje beetpak als ik mijzelf bijvoorbeeld statisch wil ontladen voordat ik een apparaat ga repareren ik dan niet extra opgeladen word [xx(]

Comment

• DJEM
                          • Jul 2004
                          • 254

Heb ik aarde getiept? Oh wat ben ik slaperig ik bedoel de fase natuurlijk.. Helaas telaat om dat aan te passen gezien de tweetal citaten..[:I][)]

Comment

• jerre
                            • Jun 2003
                            • 286

mss dat nul mee afzekeren een gevolg is van 3fase automaten. 'k denk dat 't zelfs tegenwoordig verplicht is in nieuwe installaties hier in belgie de nul mee af te zekeren bij een 3 fase automaat. hoe dat ' t nu zit bij monofase weet 'k niet echt zeker, maar het wordt over 't algemeen wel toegepast.
                            nu gij en dan ikke weer

Comment

• ronny
                              • Dec 2002
                              • 2138

ja ok maar 3 fasig of monofasig is nogwel iets anders hoor.

bij een 3fasige asymetrische last ga je gevaarlijke toestanden krijgen als je niet alle fases en de nul mee laat uitschakelen bij een fout.

voorbeeld:

een aparaat dat gevoed wordt door 3fasen en een nul. als daar een fout gebeurd tussen fase 1 en 2( kortsluiting ) dan zal natuurlijk de automaat uitvallen. maar stel nu dat je alle fases en de nul apart had gezekerd. dan zullen alleen maar de automaten van fase 1 en 2 uitvallen. de automaten van fase 3 en de nul blijven in. op je aparaat staat nu nog evenzeer een gevaarlijke spanning....

vandaar dus de 4 polige automaat. maakt niet uit op welke fase de fout dan gebeurt. Alles valt sowieso uit en je aparaat is dan volledig spanningsloos.

mvg
                              ronny
                              niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...