Caudio SRX 3801 defect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Giddi
    • Mar 2003
    • 45

Caudio SRX 3801 defect

Voor de tweede maal op 3 maand tijd is deze versterker defect geraakt, telkens gaat één of meerdere eintransistoren defect, met als gevolg DC op de uitgang. De gebruikte eindtransistoren zijn de
    2SK1058 & 2SJ162 van Hitachi (per kanaal 14 stuks van elk type).
    De eerste maal is dit gebeurd in bedrijf, de tweede maal bij het inregelen van een compressor limiter zonder LS aan te uitgangen.
    Wanneer dit defect voorkomt gaat de versterker in protect (LS worden afgekoppeld dmv relais, maar tergelijkertijd wordt ook de vermogenweerstand van de inschakelvertraging niet meer kortgesloten,
    waardoor deze binnen de paar minuten defect gaat (overbelasting).
    Heeft iemand ervaring met deze versterker en/of de gebruikte eindtransistoren ? Iemand een idee waarom deze defect gaan, vooral
    zonder belasting aan de uitgang ? Wat bij metingen wel opvalt is dat
    de sperspanning over de verschillende transisoren schommelt ts 0.3 en 0,8 Volt, duidt dit op een (bijna)defecte transistor ? Ook begrijp ik niet waarom de vermogenweerstand van de inschakelvertraging in dienst komt als de versterker in protect gaat.
    Naar mijn mening heeft het één niets met het andere te maken? De vorige keer zijn enkel de defecte (2) transistoren vervangen, is het nodig ze allemaal tergelijkertijd te vervangen (28 stuks, duure zaak)
  • nijhuisr
    • May 2003
    • 182

maar je hebt alleen de eindtorren(Fet's) vervangen? is er niets stuk in de stuurtrap?

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

heb je een schema?, zo nee mail ff met de importeur, het kan een bij hun bekende fout zijn... met een modificatie oid op te lossen...

zit er geen thermische zekering tegen die opstartweerstand aan?
      knoppen en waarden :)

Comment

• Giddi
        • Mar 2003
        • 45

Enkel de defecte FET's in de eindtrap zijn vervangen,ik ga er vanuit dat de stuurtrap in orde is gezien na vervangen van de FET's alles terug normaal werkt.Kan een defect in de stuurtrap onhoorbaar zijn en toch eindtransistoren opblazen ? Verder heb ik geen schema, ik weet nl. niet wie de importeur (destijds) was, iemand een idee? (Heb toestel tweedehandsgekocht).De opstartweerstand heeft geen thermische zekering.

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

oscillatie zou kunnen....
          word er iets extreem warm zonder belasting?
          als je geen oscilloscoop, dummyload, regeltrafo hebt, raad ik je overigens af om zelf verder te repareren...

Comment

• Giddi
            • Mar 2003
            • 45

Er wordt niets abnormaal warm zonder belasting, had dit al nagekeken.
            (na vorige herstelling heeft toestel 48 uur in dienst gestaan,zonder ingangssignaal/LS) Waar ik me hoe langer hoe meer vragen bij stel is het gebruik door de vorige eigenaar: bass aktief gefilterd en in 2 Ohm.
            Volgens Caudio perfect mogelijk, het blijft echter een feit dat de eindtrappen flink wat stroom moeten verwerken. Zou het kunnen dat een mos fet gelijdelijk aan stuk gaat (zie drempelspanningen)?

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

hmm, mossen gaan juist helemaal niet snel stuk, ivm ingebouwde stroombegrenzing... behalve bij extreme hitte/overschrijding soar....

Zaten de al eerder vervangen mossen op dezelfde lokatie als de twee die nu uitgedampt zijn? heb je ze goed vastgezet/klemt/goede(weinig) koelpasta?
              heb je ruststroom gemeten per tak? is dat een beetje gelijk?

zit er een schakelprincipe in? (meerdere supply rails)
              Zo ja, daar zitten dan snelle vrijloopdiodes aan, zijn die nog heel?
              misschien 1 rot exemplaar wat te traag is....

etc etc
              probeer een schema te regelen?

Comment

• Giddi
                • Mar 2003
                • 45

Heb gemaild naar Heuff (voormalig invoerder) om schema. Reparatie is niet door mezelf gebeurd, maar door tweedehandsverkoper, ik vraag na of dezelfde defect zijn. Verder blijkt de uitgangstrap een class G te zijn...

Comment

• DJEM
                  • Jul 2004
                  • 254

citaat:Geplaatst door Giddi

Heb gemaild naar Heuff (voormalig invoerder) om schema. Reparatie is niet door mezelf gebeurd, maar door tweedehandsverkoper, ik vraag na of dezelfde defect zijn. Verder blijkt de uitgangstrap een class G te zijn...
                  Kijk ik ken dat verkooppunt niet, ik weet de kwaliteit daar ook niet van, maar er zijn ook tweedehands autoverkopers welk zaagsel in de versnellingbak doen om te zorgen dat die goed werkt tijdens de testrit...

Nogmaals ik wil niemand schaden met dit bericht tis gewoon iets om je achterhoofd te houden
                  Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

Working...