Filter's of geen filter's in de boxen ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TUM
    • Apr 2004
    • 28

Filter's of geen filter's in de boxen ?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag,
    ik heb 2 setjes boxen die bestaan uit een mid, hoog en laag kast.
    ik elke kast zit een filter waarvan er 2 defect zijn (in de tweeter kasten)
    ik werk met een 3 weg cros-over en 3 versterkers.
    elke versterker zijn eigen groep
    1 voor mid 1 voor hoog en 1 voor laag.

Nu mijn vraag:
    kan ik de boxen ook gebruiken zonder filter omdat ik met een crosover werk die grotendeels alle tonen scheid?
    of heb ik dan een grotere kans op het opblazen/overbelasten van mijn speakers?

wat mij opviel toen ik aan het testen was met en zonder filter dat ze boxen bijna 30% harder gaan zonder filter.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,
    Wouter

(klein vraagje: in mijn basboxen rammellen wat schroeven die dolgeraaid zijn hoe kan ik dit het best oplossen? kitten, grotere schroeven of niks aan doen?)
    Music is my life... Without Music there is no life...
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Als je een crossover gebruikt en genoeg versterkers om elke kast apart te versterken zou ik zeggen weg met die filters.

De reden dat het harder gaat met alleen de crossover is niet moeilijk te verzinnen: Als je filtert na je versterkers wordt er versterkercapaciteit weggegooid.

Het zou wel zo kunnen zijn dat de filters in je kasten niet alleen de banden "uitsnijdt" maar ook onvolkomenheden van de kast zelf corrigeert. Deze correcties ben je dan wel kwijt en die zul je dus weer voor je versterkers moeten maken via EQ's of een luidsprekerprocessor.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• bones2001
      • Aug 2003
      • 741

Dolgedraaide schroef ??
      Houtlijm met wat houtsnippers in het gat, schroef erin, laten drogen
      en daarna aandraaien,
      werkt super !!
      Mixen is net als schilderen.
      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• nijhuisr
        • May 2003
        • 182

ik weet niet wat voor versterkers en cross-over je gebruikt, maar ik zou in de topkast de filters lekker laten zitten. als je dan een flinke in of uitschakel plop krijgt liggen niet meteen je HT drivers eruit.

mid en sub zou ik gewoon leeg trekken.

Comment

Working...