16A Stroomgroep vraag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Da Burf
    • Jun 2003
    • 44

16A Stroomgroep vraag

Beste mensen,
    ik zit met het volgende probleem:
    met onze (over het algemeen) bruiloften&partijenband draaien we altijd op 2 groepen: 1 voor het licht, 1 voor het geluid (+backline van de band).
    Nu telde ik eens voor de grap de verschillende vermogenscijfers (Watts) die achterop de geluidsapparaten bij staan bij elkaar op en dan kom ik boven de 3600watt uit.... we hebben nog nooit een stop eruit gespeeld, maar ik zou binnenkort willen uitbreiden naar actieve/grotere subs, die voor een kleine toename van het opgenomen vermogen zouden gaan zorgen..
    Hoe moet ik die verbruikscijfers achterop een apparaat lezen? is dat maximaal opgenomen vermogen of een soort van 'gemiddeld' opgenomen vermogen?

bij voorbaat dank voor een antwoord!
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

Wanneer we een versterker als vb nemen wordt het je wel duidelijk denk ik. Afhankelijk van de impedantie waar de versterker mee belast wordt en hoe ver die wordt opengestuurd zal deze meer of minder vermogen uit het net opnemen. Belast je hem met de minimumimpedantie en stuur je hem vol open dan zal de versterker ook het meeste vermogen uit het net opnemen.
    Ook moet je weten dat een stopcontact dat afgezekert is op 16A er niet meteen zal uitvliegen wanneer je eens even 20A zou trekken. Wanneer je dit continue zou doen, weer wel...

De vermogens die achter op aparaten staan zijn dan ook meestal de maximum vermogens die de aparaten mogelijk uit net kunnen opnemen.

8 par 64 van 500w/stuk zijn samen ook 4000 watt, maar meestal worden die aangestuurd met een programmaatje zodat ze nooit allemaal tegelijk aanstaan..

Lijkt me wel dat je het nog zal redden ook al zou je uitbreiden met extra subs.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

met een klein duidelijkheidje : als je uit je zwaarste versterker ( die meestal op het sub staat) het continue vermogen vertookt zit je na 10 minuten kotsmisselijk (letterlijk) aan de bar. Je trekt zelden of nooit je volle vermogen uit je versterkers, omdat daar een gelijktijdigheidsfactor in zit ( je hoort echt geen 50 bass-kicks per seconde...).

1 : je neemt alleen je versterkers ( dus niet je randapparatjes van 5 watt, etc)
      2 : je telt alle versterkervermogen bij elkaar op
      3 : je deelt dat door 2
      4 : je deelt dat door 230
      5 je hebt je Nominale stroom uit je wcd. En die mag dan ook nog best wel 17 of 18 A zijn.

Comment

• Da Burf
        • Jun 2003
        • 44

Bedankt voor de reacties tot zover!
        Op de techsheet van de versterkers (Dynacord S1200) staat echter het volgende:
        Power Consumption (at 1/8 maximum output power @4Ohm): 870 W.
        Dat lijkt me een soort 'praktijkvermogen' ipv piekvermogen, toch?
        Tikt dat toch al behoorlijk aan, 3,8A voor één versterker..
        Klopt dit?

En als je versterker in de limit gaat, betekent het dat hij op dát moment het volle vermogen trekt?

Comment

• major tom
          • May 2004
          • 108

Klopt, maar het blijft een piek! De voeding anzich hheft nog wat buffer, Alleen bij langdurig clippen gaat het er op aan komen.

Comment

Working...