Kan een versterker "lui" worden??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VERVALLEN

    #1

    Kan een versterker "lui" worden??

    Beste,


    Ik heb een versterker van Equinox - Audio Centron, amerikaanse makelij.
    Deze is een pro amp met ventilatorkoeling, ...
    Maar hij geeft ruis in de boxen als deze koud staat. Indien warm, geen of bijna geen ruis meer.
    Ook de leds "limit" lichten nu veel meer en sneller op tov vroeger.
    Bij de dienst verkoop zeiden ze dat de versterker "lui geworden zal zijn".

    Kennen jullie hier iets van, of eventuele tips?


    Boxen 2X TR-125 van JBL
    Versterker uitgangsvermogen 130W / 8 ohm

    Mss versterker te licht voor de boxen??
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

    #2
    Denk dat je voeding niet meer optimaal presteert. Ergens een elco die lekt...

    Een versterker die lui is, haha lol Verkoopspraatjes ja

    mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

      #3
      Is het niet gewoon zo dat je zelf steeds dover wordt?
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

      Comment

      • VERVALLEN

        #4
        Neen,

        Of kan het zijn dat de versterker te licht is voor de aangeloten belasting??

        Versterker:


        Deze geeft 130W op 8 ohm stereo mode.

        Boxen:


        specificaties te vinden in PDF op


        Comment

        • Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

          #5
          citaat:Mss versterker te licht voor de boxen??
          Dat sowieso. Het liefst gebruik je bij deze luidsprekers minimaal 250 rms @ 8 ohm, met een leuke headroom erbij. Dus een nieuwe versterker is altijd handig.

          Bedoel je met warm geworden, dat de versterker op vol vermogen staat, of al langere tijd aanstaat?

          Mvg Johan

          Comment

          • VERVALLEN

            #6
            citaat:Geplaatst door Rademakers

            citaat:Mss versterker te licht voor de boxen??
            Dat sowieso. Het liefst gebruik je bij deze luidsprekers minimaal 250 rms @ 8 ohm, met een leuke headroom erbij. Dus een nieuwe versterker is altijd handig.

            Bedoel je met warm geworden, dat de versterker op vol vermogen staat, of al langere tijd aanstaat?

            Mvg Johan

            Ik bedoel dat deze een tijdje opstaat, ook al versterkt hij dan niets van signalen.
            En eum ... wat is een headroom als ik vragen mag?
            250W @ 8 ohm, kunnen deze type speakers dat aan zonder dat ze opgeblazen worden?
            Is dit echt de maximale waarde van versterker, of kan jet nog hoger ook (zonder veel gevaar voor de speakers)

            Ik heb in de zaak waar ik veel koop een crest audio gezien van 450 W rms @ 8 ohm, maar er bestond 1 type lager van ook, ongeveer een 250w a 300w @ 8 ohm?
            Is dit een betrouwbaar merk, of is dit niet goed?
            Ook behringer stond er qua versterkers, deze waren véél goedkoper dan de crest audio.
            Yamaha stond er ook, en is duurder dan behringer, maar goedkoper dan crest audio.

            Comment

            • Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

              #7
              Koop voor die speaker rustig die Crest van 450W @ 8 ohm. Vuistregeltje: versterker 1.5 tot 2 keer zo veel vermogen als je boxen, dan haal je er uit wat er in zit. Hoewel het hier waarschijnlijk om een goedkope serie van Crest gaat is het volgende nog steeds te zeggen over dit merk: ze zijn een van de beste versterkerbouwers die er zijn. Absoluut pro spul. De goedkopere zijn uiteraard niet van dezelfde kwaliteit als de dure series, maar zeker niet slecht.

              Wat headroom betreft: ruimte voordat je je hoofd stoot. Anders gezegd: vermogen dat je "over" hebt. Niet echt continu nodig voor het volume waarop je wilt spelen, maar wat wel klaar staat om je te hulp te schieten op net dat ene moment dat je even wat extra dynamiek nodig hebt.
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

              Comment

              • VERVALLEN

                #8
                Daan, een goedkope serie van crest is het eigenlijk wel niet. Met een speciale korting komt hij op iets over de 700 euro.

                Ik lees hier wat de boxen betreft:

                power capacity: continuous pink moise: 225W
                peak pink noise : 900W
                Impedance: 8 ohm


                Wat zijn nu eigenlijk de waarden 225W en 900W voor mij dus echt nog een raadsel aangezien ik meer op de hoogte ben van stroomkasten en belichting.
                Welke versterker kwa waarden zou ideaal zijn.
                En welke zeker een gevaar tot rook in boxen ontwikkeling?

                Comment

                • VERVALLEN

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

                  Vuistregeltje: versterker 1.5 tot 2 keer zo veel vermogen als je boxen

                  Gaat het dan om het vermogen van

                  - continous pink noise van 225W OF
                  - peak pink noise van 900W


                  Met deze boxen heb ik nog nooit miserie gehad, en zo wil ik dat houden. Dus zeker moet ik een versterker hebben waarmee de boxen NIET zomaar opgeblazen zouden worden. (soms verhuur ik voor een andere DJ daarmee)

                  Comment

                  • Daan Hoffmans
                    • Aug 2000
                    • 1225

                    #10
                    Beste fou_69,
                    weet je welk type het is? In ieder geval: 700,- voor een Crest die 2* 450W @ 8 ohm doet, is een goedkope Crest, klaar uit.

                    Dat peak pink-noise verhaal is verkooppraat, niet naar kijken. Het gaat om het continous vermogen.

                    Of je je speakers ermee kan slopen? ja dat kan zeker. Maar dat gaat met een vertserker van 2*100W net zo makkelijk. Maargoed, daar is al genoeg over gerept in dit forum.
                    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                    Comment

                    • VERVALLEN

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

                      Beste fou_69,
                      weet je welk type het is? In ieder geval: 700,- voor een Crest die 2* 450W @ 8 ohm doet, is een goedkope Crest, klaar uit.

                      Dat peak pink-noise verhaal is verkooppraat, niet naar kijken. Het gaat om het continous vermogen.

                      Of je je speakers ermee kan slopen? ja dat kan zeker. Maar dat gaat met een vertserker van 2*100W net zo makkelijk. Maargoed, daar is al genoeg over gerept in dit forum.
                      Ja met 2 x 100W en een serieus klipsignaal he, dus mengtafel fel in't rood oversturen, ...

                      Maar als ik mijn gains afstel op 0db (groen) enkel bass flikkert even in't roof, zijn er dan nog gevaren ? Die 700€ was voor de crest van +/- 250 @ 8 ohm.

                      Comment

                      • techniekmoderator
                        • Jul 2002
                        • 109

                        #12
                        Versterker te lui?
                        Heren voor iets wat een één tweetje begint te lijken tussen Daan en fou69
                        hebbgen wij hier de chat:
                        http://www.licht-geluid.nl/chat/default.asp

                        en als dit niet lukt kunt u elkanders email wel in het profiel vinden.

                        Julie komen der wel uit hoop ik.

                        Slotje door modje.
                        techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

                        Comment

                        Working...