banddoorlaatfilter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

banddoorlaatfilter

iets voor de elektronichie( of hoe zeg je dat):

de bedoeling: filter die het gebied van 40hz tot 150 hz moet doorlaten. alles onder de 40hz en alles boven de 150hz moet weggelaten worden.

De filter moet tussen het mengpaneel en de versterker in komen. mono uitgevoerd. Tis dus niet voor toepassing in een luidsprekerkast.

mijn manier van denken:
    we nemen een hoogdoorlaatfilter voor het gebied vanaf de 40 hz. Hierachter een laagdoorlaatfilter voor het gebied tot 150 hz. Op die manier creeër je een banddoorlaatfilter van 40 hz tot 150 hz.

de simpelste manier voor de HDL en de LDL filter is met een weerstand en een condensator. de kantelfrequentie dan: fk= 1/2*pi*R*C
    waarbij we voor R een vaste waarde nemen. hierdoor kan je C berekenen: C= 1/2*pi*R*fk
    waarbij we dan voor fk gewoon de opgegeven waarden 40 hz en 150 hz invullen.

nu de vraag: In hoever zit ik hiermee juist. Is mijn gedachtengang goed, of zit ik er helemaal naast?

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Hallo Ronny,

alles weg is onmogelijk je kunt niet zomaar gaan kappen; je moet dus kiezen hoeveel je kwijt wil. Met jouw configuratie, een RC kring haal je 6dB per octaaf maar met een actief filtertje kun je makkelijk 24dB per octaaf verzwakken. Concreet betekent je 6dB per octaaf filter dat je bij 20Hz nog steeds de helft van je signaalsterkte hebt evenals bij 300Hz. Tevens moet je bij het gebruik van passieve filters wel letten dat deze formules enkel geldig zijn bij volgende conditie: signaal aan de ingang heeft heel lage interne weerstand, uitgang van de filter moet zeer hoogohmig belast worden.
    enz. enz...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

psies!
      knoppen en waarden :)

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

he alvast bedankt voor de reactie.

dat het niet zomaar een kapfilter is wist ik wel. alleen weet ik niet hoe je nu die verzwakking moet bepalen/berekenen.

ja in de toepassing zou een verzwakking van 24db wel gewenst zijn, aangezien het dus echt voor audiotoepassingen is en het anders wel eens hoorbaar kan zijn, wat we natuurlijk niet willen.

citaat:signaal aan de ingang heeft heel lage interne weerstand, uitgang van de filter moet zeer hoogohmig belast worden.
        daar had ik nog niet zo meteen bij stilgestaan.

dan zullen we maar actief moeten gaan.

het probleem van de impedanties kan je natuurlijk wel oplossen door het toepassen van een opamp als spanningsvolger zowel aan de ingang als uitgang... .

maar ik zoek wel even verder. U hoort nog van mij
        mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

zekers voor actief gaan. En met die opamps heb je ook geen last meer van in en uitgansimpedanties. Ik heb volgens mij nog wel een kant en klaar schakelingetje in een boek staan, zoek wel even en plaats het (wanneer gevonden) deze week nog wel even. Maar zeker weten voor actief gaan. En als je dan toch al aan het etsen bent met je printje zal ik direct doorgaan voor een meerkanaals uitvoering (die componenten zijn het geld ook niet).

Groeten Martin
          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

hey mbottens dat zou tof zijn als je dat schemaatje even online zou zetten ja. Misschien dat er nog andere mensen op ideeën komen dan[^].

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Kijk eerst eens welk soort filtereigenschappen voor jou belangrijk zijn en kies dan Butterworth, Chebyshev, Linkwitz-Reily, ...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...