Zelfbouw DMX-splitter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

Zelfbouw DMX-splitter

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een zelfbouwproject(je). Het leek me handig om ter 'inspiratie' een paar foto's te plaatsen:

Het ontwerp is gewoon een ontwerp dat in de elektuur heeft gestaan, met een kleine aanpassing. Omdat het schema de eenvoud zelve was, heb ik het geheel op gaatjesprint opgebouwd, en vervolgens in een 19" behuizing gestopt.

De behuizing is een oude token-ring netwerkswitch/hub van Lannet, die dingen zitten bij ons op het werk nog overal in de patchkasten (doen het al 6 jaar niet meer, snelle ICT-afdeling niet waar?) en ik mocht ze zonder problemen meenemen.
    Zo ziet het ding eruit na het leeghalen:

Netentree zit er al in. met zekeringhouder. De achterkant bevat 10 gaten waar de outlets opzaten, die worden nog uitgeboord om plaats te maken voor XLR-chassisdelen.

Het begint met de voeding. De splitter heeft drie uitgangen, elk daarvan heeft een eigen voedingsgedeelte, het ingangscircuit gebruikt het vierde gedeelte.

Hier een foto van de schakeling. De schakeling stelt weinig voor, 3 opto's, 4 rs485 transeivers en wat extern spul. De ledjes die aangeven of er spanning aanwezig is op elk van de 4 delen zijn extra, beetje slordig van elektuur om daar niet aan te denken.

Paar chassisdelen erin, opnieuw de achterplaat gespoten, en alles ingebouwd.

De interne bekabeling had netter gekunt, en de voeding zit in de weg van de in- en uitgangen op de print, maar het is uiteindelijk allemaal werkzaam.

Het eindresultaat, ziet er niet slecht uit voor een apparaat van 10-15 jaar oud.

En hier de splitter op zijn plaats in het rack, er komt nog een patchpanel aan de voorzijde.

Totale kosten: 45 euro aan onderdelen en wat zweet. Weinig bloed dit keer.
    U x I = Boem.
  • tijn
    • Oct 2003
    • 184

Ziet er netjes uit. wij hebben net zelf ook een dmx splitter gebouwd, maar die zit in een simpel plastic doosje. Het is een heel goed idee om daar een oude hub of switch voor te gebruiken. Die gaan we maar snel eentje zoeken!

Complimenten,

Tijn

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

mooi man,
      ik mis wel compensatie ceetjes hier en daar.
      minimaal op de spanningsregelaars in en uit (parallel over de kleine elcootjes heen)....
      anders gaan deze regelvrienden oscilleren, extreme hitte etc...

en wat heb je precies met alle pin1 aansluitingen op de xlrren gedaan? denk dat daar misschien een 100pfje oid bij elke xlr aan het chassis moet, ivm hf en CE enzo... is maar een idee
      heb je ergens zowiezo een link naar het schakelingetje?
      knoppen en waarden :)

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

Kann je anders eens het schema online zetten, lijkt me ook wel iets leuk...
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Dave
          • Jan 2001
          • 757

citaat:Geplaatst door dokter dB

mooi man,
          ik mis wel compensatie ceetjes hier en daar.
          minimaal op de spanningsregelaars in en uit (parallel over de kleine elcootjes heen)....
          anders gaan deze regelvrienden oscilleren, extreme hitte etc...

en wat heb je precies met alle pin1 aansluitingen op de xlrren gedaan? denk dat daar misschien een 100pfje oid bij elke xlr aan het chassis moet, ivm hf en CE enzo... is maar een idee
          heb je ergens zowiezo een link naar het schakelingetje?
          Hmm, die C'tjes voor de voeding staan niet in het schema, hadden er eigenlijk wel ingemoeten. Zal ze er binnenkort maar eens bij in zetten.
          De schakeling bevat eigenlijk 4 grounds, voor elke voeding 1, en zijn onderling niet doorverbonden (anders is het nut van de schakeling een beetje weg) . Maar volgens jou moet er vanaf de ground van elke voeding nog een C'tje naar aarde?

Ik zal de schema's trachten in te scannen, dan kan een ieder die belangstelling heeft het ding downloaden.
          U x I = Boem.

Comment

• techniekmoderator
            • Jul 2002
            • 109

Heren, er is reeds een discusie en contact geweest met de elektuur, ook schema's uit de elektuur vallen onder de auteurswet.
            Als je een opzetje voor een splitter wilt kun je die vinden via google "dmx slpitter zelfbouw".
            Het schema van een splitter is de eenvoudig dus veel problemen zal de bouw niet opleveren voor iemand die met een soldeerbout kan omgaan en een schema kan lezen.
            techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

ja maar we zijn dus bezig om wat ontwerpfoutjes eruit te halen
              zoals bij veel schakelingetjes uit de elektuur, valt er meestal wel eea te verbeteren.
              een link zou dus volstaan ivm auteurswet? of mailen....

Over de grounds: ze zijn dus (galvanisch) gescheiden qua voeding, maar de HF ontkoppeling is puur om eea minder gevoelig te maken voor telefoons, handhelds en andere verstoringen.... dat zou betekenen dat je bij de pin1 van de xlr's deze ceetjes plaatst, dan word eea meteen om de schakeling heen afgevoerd naar randaarde/behuizing...
              100p of 220p CK05 of np0 zou een mooi begin zijn...
              De ceetjes bij de spanningsregelaars (220n) moet je gewoon echt plaatsen, dat is erg belangrijk...
              knoppen en waarden :)

Comment

• Overdrive
                • Feb 2002
                • 717

Hee leuk dat er nog iemand bezig is met dmx zelfbouw, zelf ben ik ook al een x bezig geweest:
                http://www.licht-geluid.nl/forum/top...chTerms=switch

Waren die apparte voedingen echt nodig volgens jou? Volgens mij maakkt het niet zo veel verschil als de afscherming van alle uitgangen verbonden zijn of sla ik de spijker dan naast de kop?

Ziet er netjes uit trouwens in dat kastje, lijkt ook wel imposant []

Groeten Joost

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

ik ben niet zo'n lichtman dus voor jullie misschien een simpele vraag;
                  waarom splitten? het meeste dmx spul word toch gewoon gelinkt[:I]
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Overdrive
                    • Feb 2002
                    • 717

Ten eerste mogen er maar maximaal 32 fixtures op 1 dmx lijn, door te splitten vermenigvuldig je dit.

Twee, het kan in sommige gevallen erg handig zijn om bv 3 apparte lijntjes te hebben. Stel je hebt een show op het podium en een show hangen in de zaal. Dan kan er naar elke een aparte lijn ipv 2 lijnen te hoeven trekken heen en terug van bv de zaal.

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

Ja, die aparte voedingen zijn nodig, anders is de zaak niet galvanisch gescheiden, en kun je aardlussen krijgen. Als je b.v. je lichttafel in de zaal ergens in de 230V. steekt, moet je eigenlijk wel scheiden.
                      Nee, die aparte voedingen zijn niet nodig als je het ALLEEN als splitter gebruikt, geen galvanische scheiding nodig hebt, en alles uit één punt gevoed wordt.

Comment

• Dave
                        • Jan 2001
                        • 757

Precies, en omdat ik al een lichttafel heb gehad waar de tranceiver-chips in doorgebakken waren, leek dit me wel een mooie oplossing.
                        Ik heb nog even gekeken, en dit schema staat in de elektuur van maart 2003, en is via hun site te downloaden als PDF voor €3,40.
                        Voor meer info over het schema, mail me maar even.
                        U x I = Boem.

Comment

Working...