12VDC to 60VDC converter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

12VDC to 60VDC converter

Het leek me wel leuk om eens te gaan prutsen met versterkers bouwen, en dan leek het me helemaal interessant om dat vanaf 12V te doen, Nee!! niet alleen voor Car audio maar voor optochten e.d. met bijv. Carnaval.

Nu kun je op verschillende manieren dit bereiken maar ik vroeg me af wat jullie de beste methode vinden om een voeding te maken voor audio gebruik die ongeveer 300 tot 500 Watt kan leveren.

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • JVS
    • Mar 2004
    • 317

In de elektuur heeft een ontwerp gestaan voor een autoversterker. Deze was opgebouwd uit 3 delen, 2 losse eindmodules van 200Wrms in 4 ohm, en 1 voeding (meen iets van een symmetrische 55 volt).

Of als het je om wat grotere vermogens gaat: Koop een zware 12 volt DC -> 110 volt AC omvormer, met een beetje geluk heb je een middenaftakking op de trafo en heb je zo een symmetrische 78 volt... Anders even secundair opnieuw wikkelen mét middenaftakking.
    Neem een klasse AB eindtrap (met 1 railspanning), voeding eruit, dit zaakje erin en KLAAR..

Voor eventueel nóg meer vermogen, gewoon een 12 -> 230vAC omvormer pakken.. Alleen wordt het dan lastig om een bestaande eindtrap in niet-klasse G te vinden (die dus met 1 railspanning kan werken)... Of natuurlijk zelf iets bouwen :-)

Joost

Comment

• Merijndj
      • Mar 2001
      • 660

ff vraagje tussendoor: wat is railspanning?

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

citaat:In de elektuur heeft een ontwerp gestaan voor een autoversterker. Deze was opgebouwd uit 3 delen, 2 losse eindmodules van 200Wrms in 4 ohm, en 1 voeding (meen iets van een symmetrische 55 volt).

Of als het je om wat grotere vermogens gaat: Koop een zware 12 volt DC -> 110 volt AC omvormer, met een beetje geluk heb je een middenaftakking op de trafo en heb je zo een symmetrische 78 volt... Anders even secundair opnieuw wikkelen mét middenaftakking.
        Neem een klasse AB eindtrap (met 1 railspanning), voeding eruit, dit zaakje erin en KLAAR..
        Bedankt voor je practische oplossingen, ik denk dat ik aan die van de electuur het meeste heb, het gaat mij om de theorie erachter. Ik wil het namelijk op nieuw uitvoeren en vanaf niets opbouwen, dus deze oplossing valt af:
        citaat:Of als het je om wat grotere vermogens gaat: Koop een zware 12 volt DC -> 110 volt AC omvormer, met een beetje geluk heb je een middenaftakking op de trafo en heb je zo een symmetrische 78 volt... Anders even secundair opnieuw wikkelen mét middenaftakking.
        Als er nog meer mensen zijn met ideeen dan hoor ik het graag, het ging mij namelijk om meerdere oplossingen en dan de beste voor mijn toepassing eruit te vissen.

Groeten Martin

Comment

• JVS
          • Mar 2004
          • 317

citaat:Geplaatst door Merijn de Jonge

ff vraagje tussendoor: wat is railspanning?
          Eenvoudigweg de spanning op de afvlakelco's in de voeding van de versterker. Om het rendement te verhogen worden bij de wat zwaardere eindtrappen meerdere railspanningen toegepast. Er wordt pas naar de hogere spanningsrail overgeschakeld als de versterker dusdanig ver wordt uitgestuurd dat hij tegen de daaronderliggende rail vast zou lopen (clippen).

Joost

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:Eenvoudigweg de spanning op de afvlakelco's in de voeding van de versterker. Om het rendement te verhogen worden bij de wat zwaardere eindtrappen meerdere railspanningen toegepast. Er wordt pas naar de hogere spanningsrail overgeschakeld als de versterker dusdanig ver wordt uitgestuurd dat hij tegen de daaronderliggende rail vast zou lopen (clippen).

Joost
            OK even weer on-topic, hebben er nog mensen ideeen, ik wil het dus graag vanaf niets opzetten dus niet een bestaande voeding modificeren?

Groeten Martin

Comment

• JVS
              • Mar 2004
              • 317

Ik ga zeer binnenkort met hetzelfde beginnen.. Van 12 volt naar +/- 70V bij een vermogen van ca. 1200Watt.. Doel is inbouw van deze voeding in een bestaande eindtrap...

Grootste probleem is het verwerken van de grote stromen(>100A) primair, en het zelf wikkelen van de trafo. Echter naar mijn idee moet dit goed te doen zijn..

Een paar linkjes waar wat info te vinden is:

Laatst is een open-loop, echter ik wil het toch graag teruggekoppeld maken..

Heb jij misschien nog linkjes waar meer info te vinden is ?

Groeten,

Joost

[edit] Nog een paar linkjes:

http://www.acs.comcen.com.au/atxps.html (Staan wat nuttige links in de tekst)

Comment

• -Bart-
                • May 2001
                • 827

Ik wil de heren niet ontmoedigen, maar het zelf ontwerpen en bouwen van een schakel-voeding gaat vrijwel altijd de eerste keren mis.
                Het wikkelen van de trafo is crusiaal.
                Zeker voor deze vermogens. Je zal er achter komen dat om de schakeling stabiel te houden bij sterk wisselend vermogen een ramp is. En als hij dan eenmaal stabiel is dan is het rendement weer om te huilen. Als de voeding vrij oscilleert zal de voeding nooit de optimale frequentie 'kiezen' die past bij het kernmateriaal.

Tip: Bekijk eens voor de lol het primaire pwm signaal van een proffesionele voeding. En probeer er dan eens achter te komen waarom juist die vorm is gekozen.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• JVS
                  • Mar 2004
                  • 317

Ik geloof graag dat er een hoop correcties nodig zijn, echter in de huidige SMPS-IC's zit toch al erg veel geïntegreerd.. Neem bijvoorbeeld een el-cheapo Skytronic (sorry voor het scheldwoord) 12v -&gt; 230vAC 1200W wisselrichter.. Primair is niet veel anders te vinden dan een standaardrecept met de SG3525. Het meest omvangrijke deel van de schakeling is het secundaire gedeelte alwaar de gemodificeerde sinus geproduceerd wordt...

Ik zal een dezer dagen op het werk eens zo'n zware wisselrichter openschroeven en het primaire stukje op papier proberen te zetten...

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Ik ken een bedrijf dat zich bezighoudt met niets anders dan het maken van SMPS'en voor de industrie. Aangezien men zich daar niet kan veroorloven dat er veel uitval is wordt hier echt veel onderzoek op verricht. En de resultaten qua rendement kunnen echt wel heel ver uiteenlopen en als met stromen van 100A werkt dan maakt dit wel een hemelsbreed verschil tussen koel blijven en gewoon uitroken van de stuurtransistoren! Toen ik een jaar geleden bij die man kwam was hij bezig aan een kleine 12V 60VA voeding. Na een hele hoop prototypes kon hij uiteindelijk het geheel zo klaar krijgen dat de schakeltransistor maar net handlauw werd (zonder koelvin!). Hij had hiervoor wel een transformator die hij in Frankrijk had laten wikkelen op maat omdat zijn zelfgewikkelde transformatoren het niet echt goed deden (en ja: hij heeft professionele wikkelmachines). Zelfs andere print-layouts hadden een weerslag op het rendement! Als je dit echt deftig wil doen, en met stromen van meer dan 100A raad ik je dat wel aan, lees dan eerst eens het meer dan 600 blz. tellende boek dat via Farnell beschikbaar is of verhoog anders alvast je brandpolis.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...