Relais schakelt op "lekstroom" ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JBL-QSC-DBX
    • Apr 2003
    • 381

Relais schakelt op "lekstroom" ??

Hallo,

we hebben enige tijd terug zelf blinders gebouwd met 8 stuks Aircraft 28V/250W. Om deze via een 5A DMX switchpack te kunnen schakelen hebben we er een 220V relais tussengezet. We hebben nu dus een constante spanning naar de blinders en een spanning via het switchpack. Het enige probleem is nu dat het relais al aan gaat als je de stekker in het DMX switchpack steekt. Als je schakelt door de stuurstroomstekker zo in en uit het stopcontact te steken is er geen enkel probleem. Wij hebben dus het idee dat er door het switchpack een lekstroom loopt die groot genoeg is om het relais te laten schakelen. Is hier iets aan te doen door bijvoorbeeld een weerstand voor het relais te plaatsen? Alle ideen zijn welkom, als iemand graag een schemaatje ziet, laat het even weten dan teken ik het.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
    Joris Martens
    Timescape.nl
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

Constante spanning naar de blinders? Je bedoelt een vaste spanning over 2 NO contacten van je relais met je ACL ertussen?
    Je kan je probleem op 2 manieren oplossen:
    1: Met een ampere meter even meten wat de lekstroom is, dit zijn wel mA's. Dan een relais kopen die boven deze gemeten stroom schakelt.
    2: Zoals je al zei; een weerstand.. Bijna juist. Je zal een weerstand nodig hebben met een groot dissipatievermogen, je gaat een groot vermogen verbruiken voor niets eigenlijk. Ipv die weerstand moet je een condensator plaatsen. Als je berekeningen wilt moet je maar even mailen.
    Of je moet je ACL's via een dimmer sturen.

Greetz
    Chris
    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

een schemaatje mag je altijd tekenen, zo is alles meteen een pak duidelijker.

een realais is zo dat deze pas zal aantrekken wanneer de spanning op zijn stuuringang hoog genoeg is. In dit geval is dat dus 220V nominaal.
      Om echter gewoon ingeschakeld te blijven mag de spanning een flink pak dalen( tot zelfs de helft in sommige gevallen( bv 110V dus)).

Meet eens wat voor spanning je switchpak dan al op zijn uitgang geeft wanneer je hem insteekt.

Deze moet dus al vrij hoog zijn, anders snap ik niet waarom het relais al zou aantrekken. Is dit niet zo zou ik eens kijken of je het een en ander wel tegoei bedraad hebt.

Kijk dan ook eens naar de NO en NC contacten: of je wel de juiste hebt genomen.....

In ieder geval is de beste oplossing om zoiets niet via relais en dergelijke aan te sturen, maar gewoon via een dimmer. Je acl balken moeten evenzeer in serie gezet worden.

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• timescape
        • Oct 2002
        • 328

Hallo,
        alvast bedankt voor de reacties, morgenavond even kijken en meten. Nu zit al het spul achterin de aanhanger, en daar blijft het vanavond dus ook . Over de aansluitingen : zeker weten dat alles goed zit. Significante tests hebben uitgewezen dat het switchpack een lekstroom heeft.
        En waarom een relais..tja, eerder al gevraagd op dit forum naar een switchpack, of dimpack, wat 2000 watt aan kon, en dat werd vrij lastig. Dus nou zo opgelost.
        Groeten Jeroen
        (compagnon Joris)

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

zet eens een lampje van 25Watt over de relaisspoel; dat lampje zal de spanning veroorzaakt door de lekstroom wel naar beneden trekken.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• fratsen
            • Aug 2003
            • 22

mee eens!!
            Putting the B back in the Bass.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Dan heb je waarschijnlijk toch een aansluit-fout gemaakt, en ergens een voedings-nul aan aarde hangen. Niet alleen gevaarlijk, ook nogal eens een aardlek die eruitvliegt.

maak ff een schemaatje, want volgens mij komt een relais niet op zonder de benodigde A1-A2 spoelspanning.

mooie truc in deze : 24V ac voedinkje nemen, (trafo, van de vaste lijn-spaninning afhalen), 24Vac mini-relais nemen, en deze relais de 220V op je hoofdrelais laten lopen. Dit heet interfacen.
              Dus de mini's van je demux halen, en deze schakelen weer de hoofdstroom.

mazzels

Comment

• CyberNBD
                • Aug 2000
                • 1318

Probleem zit em hier in het switchpack, die dingen lekken altijd. Hang maar eens een simpel rookmachientje aan zo een ding en zet het kanaal op off, lampje van je afstandsbediening blijft gewoon aan (opwarmen doetie echter niet).
                Met dat lampie moet het dus idd opgelost zijn.
                CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• JBL-QSC-DBX
                  • Apr 2003
                  • 381

Hallo mensen,

alvast bedankt voor de reacties, ik ga dat met dat lampje zeker proberen. En Mac, het relais en dergelijke zit zeker goed aangesloten, heb die "blinders" ondertussen al een keer of 10 meegehad en nog niets van die enge dingen meegemaakt zoals arrdleks die eruit gaan en dergelijke. Gebruikten ze nu altijd buiten switchpack om, dus met zo'n stekkerblok met schakelaar om ze te kunnen schakelen.
                  Cyber, zoals jij omschrijft is het inderdaad, ik weet niet of je die stekkerblokken kent met een schakelaar-met-lampje erin, maar als het kanaal op SP uit staat, brandt toch zwak dat lampje als de schakelaar op stekkerblok aanzet. Snappie?

Groeten, Joris
                  Timescape.nl

Comment

• JBL-QSC-DBX
                    • Apr 2003
                    • 381

Hallo,

nou ik heb het geprobeerd hoor. Eerst lampje van 25 watt over de schakelspanning gezet. Toen was het probleem dus weg. De blinders gingen niet meer aan op de "lekstroom" van het switchpack. Er deed zich echter een ander probleem voor, het relais ging "knipperend" aan. Dus eerst een paar (zeer snelle) tikken voor het aan bleef. Toen geprobeerd met een 15 watt lampje maar dit maakte het probleem alleen maar erger. Relais ging "knipperen".
                    Toen geprobeerd op andere kanalen van switchpack en probleem veranderde, nog niet compleet opgelost maar ene kanaal had er minder last van dan andere. Wat kan hier in hemelsnaam nog aan de hand zijn?? Is een switchpack wellicht niet geschikt om een relais te laten schakelen? Voorlopig maar weer gebruiken met stekkerblok-met-schakelaar...

Groeten, Joris
                    Timescape.nl

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Dan komt er geen mooie sinus van je switchpack. En zeer waarschijnlijk een halve sinus, met een goedkopere thyristor ipv triac. Scoop er eens opzetten, lijkt me een goed idee.

Comment

• PM
                        • Mar 2003
                        • 87

Heb je het al eens geprobeerd met een lamp van 60W of zo.

Het probleem is dus dat je een induktieve last (het relais) gaat schakelen. Als je switchpack hier niet zo goed kan mee werken, dan plaats je best gewoon een resistieve last erbij. Zoals reeds aangegeven : een gewone gloeilamp voldoet prima, maar zorg wel voor voldoende belasting.

Verder heb je een minimale belasting nodig om de triacs uit geleiding te krijgen. Indien de belasting te laag is, dan kan het zijn dat de triac blijft geleiden. Vandaar je verschillen bij andere kanalen van je switchpack.

Verder mag je eigenlijk niet spreken over een lekstroom. Triac-dimmers en switchpacks werken met fase-aansturing. Wat er praktisch op neer komt dat bij 0% toch nog gedurende een fraktie van een periode
                        de triac in geleiding komt, waardoor je een lekstroom schijnt te krijgen. Verder moet je ook wel opletten met relais en transfo's. Het zou niet de eerste keer zijn dat je er een triac mee opblaast. Een VDR over de relais is misschien wel het minste wat je aan beveiliging kan inbouwen. Alhoewel de meeste triacs toch wel wat aan kunnen.

Gewoon een vraag : waarom schakel je die blinders niet rechtstreeks aan op je switchpack ? Hulpschakelingen met relais enz geven alleen maar extra problemen volgens mij.
                        Als je het dan toch mooi wil maken gebruik dan een solid-state-relais. Is opgebouwd met optocoupler en een triac. En er zijn versies beschikbaar die schakelen op de nuldoorgang. Als het dan toch alleen maar aan en uit moet gaan, is dat wel de enige juiste manier. Je moet dan nog wel een hulpschakelingetje maken om de optocoupler aan te sturen. Maar ik denk dat je het veel te ingewikkeld aan het maken bent.
                        Ik zou gewoon gaan voor een switchpack die je blinders rechtstreeks kan aansturen.

Comment

• timescape
                          • Oct 2002
                          • 328

PM,
                          ik bemoei mezelf er weer even mee, grotere "afleiding" hebben we ook geprobeerd ja, een 300watt MFL Par 56....would do...
                          En voor wat betreft het onszelf moeilijk maken....lees mijn vorige post in dit topic ook even.
                          Groeten Jeroen

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2138

citaat:Gewoon een vraag : waarom schakel je die blinders niet rechtstreeks aan op je switchpack ? Hulpschakelingen met relais enz geven alleen maar extra problemen volgens mij.
                            Als je het dan toch mooi wil maken gebruik dan een solid-state-relais. Is opgebouwd met optocoupler en een triac. En er zijn versies beschikbaar die schakelen op de nuldoorgang. Als het dan toch alleen maar aan en uit moet gaan, is dat wel de enige juiste manier. Je moet dan nog wel een hulpschakelingetje maken om de optocoupler aan te sturen. Maar ik denk dat je het veel te ingewikkeld aan het maken bent.
                            Ik zou gewoon gaan voor een switchpack die je blinders rechtstreeks kan aansturen.
                            het ging over een 5A switchpak. 230V * 5A= 1150Watt. 8*250watt= 2000watt. je kan het dus niet aansturen met dat switchpak.

solid state relais zijn heel mooi, maar helaas wel niet goedkoop. Dan kan je beter een nieuw switchpak/dimmer kopen.

mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• JBL-QSC-DBX
                              • Apr 2003
                              • 381

Hallo allen,

ik ben iedereen heel dankbaar voor zijn mogelijke oplossingen. Alleen kan ik met optocouplers, solid-state's en wat er verder allemaal nog meer mogelijk is weinig aangezien ik electro-technisch beperkt onderbouwd ben. Kijk, een relais aansluiten lukt me wel, en daar een lampje parallel over heen zetten ook, maar veel verder moet het niet gaan. En inderdaad, we hebben een 5A SwitchPack, heb al gezocht naar een 10A uitvoering, en gevonden van American DJ, maar dit is amerikaanse uitvoering, voor 110V, en dus op 220 gewoon weer 5A...

Mac, zo een interface, dus als ik het goed begrijp relais laten schakelen op 24V van trafo wat ik dan op de 220 hang, zou dat kunnen werken? Want met mijn minimale electrotechnische kennis lijkt het mij dat als je voor de trafo geen nette sinus hebt, je die achter de trafo ook niet hebt?

Hoop nog steeds dat het gaat lukken! Groeten, Joris
                              Timescape.nl

Comment

Working...