Dimmer werkt niet op 3x 230V

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • imported_dre
    • Sep 2002
    • 65

Dimmer werkt niet op 3x 230V

Ga binnenkort een dimrack maken met 4 SD6 dimmer's.
    Nu bij het verder uitpluizen van de dimmers blijkt
    dat ze alleen maar werken op mono 230V & 3N400V.

Waarom kan deze dimmer niet werken op 3N230V.
    Heb een Lightec dimmer in de verhuur die zowel
    3N230V als 3N400V werkt.

• Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Merk, ?? website ?? van die sd6 ???

Comment

• imported_dre
      • Sep 2002
      • 65

Website : strandlighting.com

Comment

• Peter Vanhove
        • Jun 2002
        • 347

Héél simpel omdat enkel (voor zover ik weet) in Belgie nog 2x230V stroomnetten gebruikt worden en dat dus alle dimmerfabrikanten (van buiten Belgie) nooit met dit probleem gekonfronteerd worden. Zij bouwen hun dimmers om overal te kunnen gebruiken, maar houden geen rekening met dit kleine landje waar het weeral eens anders moet. Erger nog als je aan eender welke buitenlandse dimmerfabrikant vraagt of hun dimmers op 3x230V kunnen, bekijken ze je alsof ze het in Keulen horen donderen, zij hebben nog nooit van zo'n stroomnet gehoord.
        Lighttec oftewel Dalton is een Belgische fabrikant, die dagelijks met dit probleem te maken heeft, en dus zijn producten ontworpen heeft om op beide spanningsnetten te kunnen werken.
        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• DJ_Robin
          • Jul 2001
          • 610

Als je goed had gelezen was de vraag waarom niet op 3N230 lees DRIE fasen 230. Niet 2 fasig (In nederlang ook nog regelmatig gebruikt voor kookplaten e.d en zeker nog te vinden in meing restaurant of bar.)

Wij hebben toevallig ook net 2 stuks van deze dimmer aangeschaft , ik zal een kijken in de manual als ik op de zaak ben.

M.V.G
          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Peter Vanhove
            • Jun 2002
            • 347

citaat:Als je goed had gelezen was de vraag waarom niet op 3N230 lees DRIE fasen 230. Niet 2 fasig (In nederlang ook nog regelmatig gebruikt voor kookplaten e.d en zeker nog te vinden in meing restaurant of bar.)
            Ik had het wel degelijk over een driefazig 230V net, gewoon een foutje geschreven. Als je mijn post leest zie je dat toch hé .

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

Lighttech/dalton hun dimmers zijn gewoon 12ch waarbij 1-4 op fase 1 staat, 5-8 op fase 2 en 9-12 fase 3. Dan hebben ze gewoon voor de dimmodules een ster/driehoek schakeling geplaatst en dimmers werken dus gewoon op 230 V monof.
              Waarschijnlijk moet je bekabeling van je dimmers inwendig dan eens bekijken, en zal je, mits wat ombouwwerk, dit ook wel kunnen maken.
              Aangezien ze monof 230V draaien, en 3F 400V, zal er wel ergens een verdeling zijn van je 3F naar je monofase. Knip deze evt over en bouw d'r een ster/driehoek voor.
              --- watt ever you want ---

Comment

• imported_dre
                • Sep 2002
                • 65

Heb de oplossing van Kevin als eens toegepast
                op een 6 kanaals dimmer van Lite-Puter.
                Werkt perfect als ik hem gebruik op 3N400V.
                Maar als ik hem gebruik op 3N230V dimt hij
                in stukken, dus niet in een vloeiende beweging.

Zou dit wel willen toepassen, maar zou eerst moeten
                weten of het aan de Lite-Puter dimmer ligt of aan de
                schakeling.

Grtz Steven

Comment

• Peter Vanhove
                  • Jun 2002
                  • 347

Ligt uiteraard aan de dimmer.
                  Zoals ik en ook Kevin_DM al aangaven, kan dit enkel werken als de kanalen in een dimmer als 3 onafhankelijke monofasige dimmers worden gebruikt, zoals in een Dalton/lightec toestel.
                  Vergeet het rustig dat je een normale 3N400V (met nulleider) dimmer kan aansluiten op een 3N230V net (zonder nulleider), gaat gewoon niet.
                  Het enige dat je kan doen is hem monofazig aan te sturen (3 fazen samen aan één kant van het net, de Nulleider aan de andere kant van het net), en dus 3 van die toestellen te gebruiken om 3 fazig te werken. Dus bijvoorbeeld 3 stuks 6-kanaals dimmers samen in een kist, elk monofazig aansturen zodat je uitendelijk 18 kanalen op 3 fazen hebt (kan natuurlijk ook met 3x 12-kan voor een 36-kan rackje).
                  Een bijkomend probleem is dat dimmers op deze manier aangesloten ineens het volle verbuik over de normaal op de nulleider aangesloten klemmen krijgen, en daar niet altijd op berekend zijn. Het gebeurt vaak dat net hier de dimmer het op begeeft (er loopt namelijk veel stroom door een deel van het circuit waar in theorie normaal weinig of geen stroom loopt). Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een goedkope chinese dimmer zie die compleet uitgebrand is door hem op deze wijze te gebruiken, en die niet defect geraakt als hij op een normaal 3N400V net hangt.
                  Het in stukken dimmen komt voort uit het fase detectie circuit dat in elke dimmer zit, dat in 3 voud moet gebeuren op 3N230V en in enkelvoud kan op een 3N400V net. Laat net alle 3N400V dimmers maar één zo'n circuit hebben, en dan begrijp je meteen dat het nooit kan werken op 3N230V.

Comment

Working...