Eindtrap zelfbouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

joost:
    profusion (UK)
    Zoe Colkett [zc@profusionplc.com]

of misschien via het net?

succes, maar je bent gewaarschuwt!
    knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

Het leek mij wel leuk om de voeding van de versterker eruit te halen en de Wisselspanning uit het net gelijk te gaan richten om zo direct de maximale spanning voor je versterker te hebben. Dit kun je dan naar beneden transformeren om een werkbare spanning te hebben. Op deze manier bespaar je goed op de voeding maar het resultaat is wel bij een slecht ontwerp levensgevaarlijk, omdat je nu nog grotere spannningen in je versterker krijgt. Dit mag overigens niet van de energiemaatschappijen omdat je als ik het goed heb een te grote inductieve bleasting hebt waardoor er op de stroommeter minder wordt aangegeven dan je eigenlijk verbruikt. Dit is vastgelegd in normen, anders zouden er vast wel fabrikanten zijn die het volgens mijn bovenstaande verhaal zouden doen.
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Merijndj
        • Mar 2001
        • 660

uhm...

een netspanning eerst gelijkrichten en dan nog naar beneden transformeren? niet echt handig.... omdat je gelijkspanning niet kunt transformeren [:P]

daarnaast kan je ook deze gaan bouwen:
        electronic kits, audio amplifier kits, amplifiers, audio power amplifiers, audio amplifiers, electronics kits

Power Output: >350 Watts RMS into 8 ohms (400 W typical), both channels driven
        500 Watts RMS into 4 or 2 ohms
        Frequency Response: 2 Hz - 300 KHZ +0, -1dB
        THD: < .06% 20Hz - 20 KHz, .02% at 1Khz
        Slew Rate: 200 V/uS typical
        Rise time: 600 nS Typical
        Pulse output current capability: > +/- 50 Amps into 1 Ohm
        Damping Factor: > 200
        Signal to noise ratio: better than 110 dB 20Hz - 20Khz
        Weight 18 pounds (Typical)

Zit een 1kw geschakelde voeding bijged8.... past allemaal in een 2he unit.... en kan onder de 10kg blijven!!!

Comment

• JVS
          • Mar 2004
          • 317

citaat:Geplaatst door mbottens

Het leek mij wel leuk om de voeding van de versterker eruit te halen en de Wisselspanning uit het net gelijk te gaan richten om zo direct de maximale spanning voor je versterker te hebben. Dit kun je dan naar beneden transformeren om een werkbare spanning te hebben. Op deze manier bespaar je goed op de voeding maar het resultaat is wel bij een slecht ontwerp levensgevaarlijk, omdat je nu nog grotere spannningen in je versterker krijgt. Dit mag overigens niet van de energiemaatschappijen omdat je als ik het goed heb een te grote inductieve bleasting hebt waardoor er op de stroommeter minder wordt aangegeven dan je eigenlijk verbruikt. Dit is vastgelegd in normen, anders zouden er vast wel fabrikanten zijn die het volgens mijn bovenstaande verhaal zouden doen.
          Nou, kwa belasting van het net maakt het nauwelijke wat uit. De hoofdreden dat die trafo daar zit, is de galvanische scheiding met het net !

In principe kan dat, als je de input galvanisch scheidt met een klein trafo'tje (DI), en alles erachter (speakerbekabeling, connectoren, driver zelf) volgens de NEN-normen gaat isoleren... Echter ik denk niet dat ook maar één enkele driver de minimaal benodigde isolatieafstand van spreekspoel-poolplaat haalt !

m.a.w. Begin er niet aan, LEVENSGEVAARLIJK... Zorg dat je ALTIJD galvanisch gescheiden van het net bezig bent !!

Ohja, en om je kilowatt-uur meter langzamer te laten tellen zijn ook weer andere trucjes

Joost

Comment

• Merijndj
            • Mar 2001
            • 660

Dan pak je toch gewoon ff een 1:1 scheidingstrafo?

Comment

• JVS
              • Mar 2004
              • 317

Ja, maar volgens mij was het nou net "mbottens" zijn insteek om een versterker ZONDER trafo te bouwen :-) (om op de voeding te besparen, en het ding levensgevaarlijk te maken)

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

een ingangs signaaltrafo moet genoeg zijn, maar dan wel versterker in de luidspreker plaatsen. Anders heb je altijd de uitgang die aan het net hangt, en die dus aan te raken is.
                En dan inderdaad de isolatieafstanden die gelden voor netspanning (6mm tussen N en L, en 3mm N/L en aarde).

Maar volgens mij kun je nog verder gaan.
                Want normaal, na de galvanische scheiding geld: als je PCB voldoet aan FR4 (UL voor amerikaanse standaard), dan gelden voor de printsporen kleinere kruipafstanden (behalve voor de ongeisoleerde soldeerpunten natuurlijk). eea beschreven in laagspanningseis: NEN 249-1 & 249-2 (uit mn hoofd, kan me in het nummer vergissen)

Dit geld normaal dus alleen voor alles wat zich na de galvanische scheiding bevind, maar volgens mij als je een geisoleerde behuizing gebruikt (bijv kunststof met metaal eromheen) kan dit in mindere mate ook gaan gelden, als de isolatiematerialen maar aan bepaalde eisen voldoen. Ben er niet zeker van maar het is best wel interessant om een keer uit te zoeken.

Over die isolatie van de spreekspoel/poolplaat: als het apparaat normaal werkt, is de piekspanning op de spoel maar 50V (50V is iets van 0,7 mm afstand, volgens laagspanningseis).
                Dat is dus okee als je de korf op geen enkele manier kan aanraken, want de spoel hangt aan het net, en in het geval van contact tussen spoel/korf (aanlopen) kan dat dus gevaarlijk zijn.... evt korf aarden (of juist niet).

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Dat blijft toch een gevaarlijke situatie.
                  Er is er onder ons vrijwel zeker niet één tech, inclusief mijzelf, die de luidsprekeraansluitingen als gevaarlijk behandelen. En zoals we weten is alles boven de 42 Volt wissel of 110 V. gelijk al potentieel dodelijk.
                  Een beetje versterker kan dit makkelijk leveren.
                  Als alles dan ook nog aan het net hangt, wordt die situatie nog veel enger.
                  Het nulpunt bijvoorbeeld, hangt dan altijd halverwege de netspanning, dus op 115 V. Wissel t.o.v. aarde.
                  De ingang kun je "gemakkelijk" scheiden middels een trafo, al moet ik nog zien of die er zijn met goede audio specs EN goede veiligheids specs, de luidsprekerzijde is toch wat lastiger.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

die signaaltrafos zijn er, geen probleem: jensen/amplimo/pikatron.
                    en met de versterker in de luidspreker is dat probleem van de nul en luidsprekeruitgangen dus weg...
                    Ben met je eens dat het een beetje listig is... maar in landen met 110V netspanning is het ideaal
                    Bij televisies word overigens al jaren hetzelfde gedaan...

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaat:Ja, maar volgens mij was het nou net "mbottens" zijn insteek om een versterker ZONDER trafo te bouwen :-) (om op de voeding te besparen, en het ding levensgevaarlijk te maken)
                      Nog neit zo'n gek idee van die drenth he? En ik doe ook HBO Electronica dus dat het gevaarlijk zal worden had ik ook voorzien

Nee grapje, ik vind het leuk dat hier over doorgepraat word, En ik ben het eens met het idee om de versterker dan in de kast te bouwen, ik zit zelf te denken aan hoornkasten daar is de speaker ver genoeg weggebouwd. Alleen moet er wel een schakeling komen die het gevraagde vermogen beperkt anders fikken de eind torren eruit behalve als je de versterker dimensioneerd voor 3500Watt of meer.

Maar leuk dat hier over door gepraat wordt.
                      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• sjors boomschors
                        • Mar 2006
                        • 1

Originally posted by JVS
                        Ik vind hier zojuist de schema's & printontwerpen van de Carver ZR-reeks. Hier zitten inderdaad die TriPath modules in ! De ZR is gebouwd rond een TA0103A, en de ZR1000/ZR1600 rond een TA0104A. De eigenlijke versterker stelt helemaal niets meer voor met die module erin ! De meeste plaats nemen de HPF/LPF, clip detectoren en limiters in..

Heb je enig idee waar die TriPath modules hier in de benelux/dsl ergens te krijgen zijn voor een net bedrag ?

Joost
                        weet iemand waar je deze nog kunt krijgen in de benelux? anders krijgt mijn amp een enkeltje prullenbak...

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by sjors boomschors
                          weet iemand waar je deze nog kunt krijgen in de benelux? anders krijgt mijn amp een enkeltje prullenbak...

let ff op : topic is al 2 jaar oud...

Comment

Working...