Eindtrap zelfbouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicman
    • Sep 2003
    • 97

citaat:Geplaatst door JVS

De enigste vermogenswinst die te behalen is, is door grotere afvlakelco's te plaatsen. Aan echt rms-vermogen zal dit niet veel winst brengen, echter je impulsvermogen zal wat toenemen. De extra capaciteit zal de spanning in de pieken wat constanter weten te houden..

Het plaatsen van extra eindtransistoren heeft nauwelijks tot geen nut. De versterker is immers teruggekoppeld en wordt gewoon tot (bijna) de railspanning uitgestuurd. Pas wanneer je de voedingsspanning verhoogt kun je dissipatieproblemen krijgen en zul je extra torren moeten plaatsen en eventueel de drivers aanpassen.

Transistoren door Mosfets vervangen kun je vergeten. Deze worden compleet anders aangestuurd dus hiervoor zul je je hele ontwerp moeten aanpassen.
    Ik bedoelde eigelijk of het mogelijk zou zijn om ANDERE eindtransistoren te plaatsen, die een groter vermogen kunnen leveren als de voeding ook wat meer vermogen kan geven door de betere elco's. Kan dit?

Comment

• JVS
      • Mar 2004
      • 317

citaat:Geplaatst door musicman

De enigste vermogenswinst die te behalen is, is door grotere afvlakelco's te plaatsen. Aan echt rms-vermogen zal dit niet veel winst brengen, echter je impulsvermogen zal wat toenemen. De extra capaciteit zal de spanning in de pieken wat constanter weten te houden..

Het plaatsen van extra eindtransistoren heeft nauwelijks tot geen nut. De versterker is immers teruggekoppeld en wordt gewoon tot (bijna) de railspanning uitgestuurd. Pas wanneer je de voedingsspanning verhoogt kun je dissipatieproblemen krijgen en zul je extra torren moeten plaatsen en eventueel de drivers aanpassen.

Transistoren door Mosfets vervangen kun je vergeten. Deze worden compleet anders aangestuurd dus hiervoor zul je je hele ontwerp moeten aanpassen.
      Ik bedoelde eigelijk of het mogelijk zou zijn om ANDERE eindtransistoren te plaatsen, die een groter vermogen kunnen leveren als de voeding ook wat meer vermogen kan geven door de betere elco's. Kan dit?
      Nee, dat heeft geen enkel nut.. Een transistor levert geen vermogen, maar moet enkel het verliesvermogen dissiperen (=omzetten in warmte). Zolang hij dit kan, is er geen winst te behalen. Kan hij dit niet dan wordt hij intern te heet en gaat je PN overgang naar de siliciumhemel... Misschien een beetje kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer. En als de versterker met de huidige eindtorren niet tot dicht aan de voedingsrail uitgestuurd kan worden is hij gewoon slecht ontworpen (stuurtrappen leveren te weinig gain).

Dus: Als enigste zinnige modificatie zie ik het vergroten van de voedingselco's. Anders zul je veel meer ingrijpende dingen moeten gaan doen...

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

hmmm.....
        hogere voedingsrails is meer vermogen,
        meer eindtorren is meer stroomcapaciteit,
        en meerdere voedingsrails (met schakelmechanisme) is meer rendement.
        meer elco's doet niet iets wat jullie direkt zullen opmerken.

gezien de motivaties en antwoorden tot nu toe zeg ik met alle respect nee. begin er niet aan maar koop gewoon iets.
        Of je moet iets willen leren en niks verwachten maar gewoon bouwen en proberen.
        Ik weet wel 2 erg goeie boeken over eindversterkerontwerp. auteur: douglas self. heb ze zelf ooit eens gekocht en erg blij mee. als je dat allemaal hebt gelezen heb je zeker een kans van slagen.
        knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

oh ja, douglas self heeft ook een internetsite moet je maar eens kijken..... in zijn boeken staat 1 heel goed versterkerontwerp....

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

vind die titan wel mooi... deze amp is uit 1999 overigens. niet 1994.
            HF compensatie van de spanningstrap gaat naar de voedingsrail toe (C20/C21 en C22/C23) is best ongebruikelijk maar je ziet het steeds vaker.
            Je moet wel zorgen dat de voeding echt goed HF gestabiliseerd is (en het eerdergenoemde ceetje op de rail dichtbij de eindtorren is extra belangrijk) want alle HF op de voedingsrail lekt in de basis van de VAS/spanningstorren (T21/22/23 en T24/25/26). En de gain is daar heel hoog...

T15/16/17 en T18/19/20 zijn heel erg luux. Dat heb ik nooit eerder gezien en is een hele elegante oplossing. Die zorgen ervoor dat de VAS torren heel hoogohmig worden vanuit de basis gezien, zodat T12 en T11, en dus de rest van de amp (inganstrap etc) praktisch geen belasting zien.
            bouwen dat ding,
            Maar met hogere voedingsspanning voor PA, misschien hier en daar wel een tortype veranderen vanwege spanning. maar het meeste gaat goed zo te zien... +/- 90V moet kunnen.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

MJL 21193 en MJL 21194 als eindtorren gebruiken, kan je wel tot 95V oid 800W@4ohm.....
              is dat niks musicman? print kan je nog wel bestellen bij elektuur
              moet jij trouwens geen bas/gitaarversterkers bouwen?

Comment

• JVS
                • Mar 2004
                • 317

Bij deze de beloofdje foto'tjes..
                Barny je begint m'n zelfbouwkriebels weer te prikkelen Ik begin zin te krijgen om komende weken het project weer eens oppakken...

Voedingselco'tjes.. (Heb er nog een aantal liggen, maar dit lijkt me toch voldoende voor 4 kanalen)
                http://groups.msn.com/_Secure/0VwDJAhwWVnX0sxXVUEJI7lBWv8pIeDJOs8lDCIenbnI0ofMS! BKp7HbzNLNe*BKhPY1ClY0T9Xau4LW*um3!9w2JUVM4Pw7*wNx N7rj8a923lJH8ec6joksALdgyKWJu/J2100001%20

Trafo'tje.. 230V -> ca. 63 Volt 1,8KVA (trafo heeft 2 parallel geschakelde wikkelingen, en heb 2 van deze trafo's).

Eindtrapje zelf met koelblok..

http://groups.msn.com/_Secure/0VwAAAB8WQHb0sxXVUEJI7glQTc*aUOVNHS!U5FJX5xFDaUJMN SGTUZWkBhzhYvSjYit!AMM6fsgNJUr5FRyq4Dz1KFQR7nghgBO FW1OO7aexUizImOiMIgfSx6PyszSt/J2100004%20

http://groups.msn.com/_Secure/0VwDJAiEW3Hb0sxXVUEJI7pTzn7cZoOdSpVOBlpZ9gtWhcHnWT o5e7EWeIkQ6EEk9Dl4u!a5mNoW8QL!M3tezX2HGSJd*iFFZ5Ra 7Hp!8Jz4DY3OKShTv7V2Z2NF1XtjL/J2100006%20

Als ik me goed kan herinneren zat ik met deze configuratie al net boven de 800Wrms sinus.. De originele 2SC5359/2SA1987's kunnen al een 230V verdragen, en 180W dissiperen. Die MJL's zouden inderdaad net een 20W meer kunnen dissiperen..

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

ziet er goed uit!
                  heb een paar interessante suggesties:

1e: wat ik zei over de voeding is makkelijk te doen. elke trafo (dus elke 63V wikkeling) een eigen gelijkrichter en dan de twee brugceluitgangen in serie schakelen, en weg is de elco recombinatie-nulstroom. Je hebt nu een hele stille aarde. je verliest alleen 0,7V per voedingshelft. ik zou de serieschakeling wel na de elcos doen, maar het hoeft volgens mij niet, moet ik nog even over nadenken...

2e: 2 of 3 voedingsrails, en met en mosje de rail omschakelen? (alleen de collectors van de eindtorren en drivers).
                  Dan is een hoger rendement maar ook meer vermogen mogelijk, omdat de transistoren ook qua soar veiliger blijven.
                  Dit zou ik wel alleen doen voor PA toepassing. Je hebt alleen een paar comparators en een handjevol onderdelen extra nodig (kan op klein printje op koelblok) en natuurlijk ook wel wat extra voedingselcos/trafo-wikkelingen, maar wel van een lagere spanning.
                  Ook zou ik die compensatieceetjes van de spanningstrap in dat geval veranderen, omdat de omschakelpieken van de voedingsrail anders te makkelijk op de uitgang van de amp terecht komen, dus ceetjes direct parallel over basis/collector plaatsen, en iets lager van waarde misschien, effe kijke...

Comment

• fredjuhh
                    • Sep 2002
                    • 215

Bij deze de beloofdje foto'tjes..
                    Barny je begint m'n zelfbouwkriebels weer te prikkelen Ik begin zin te krijgen om komende weken het project weer eens oppakken...

Voedingselco'tjes.. (Heb er nog een aantal liggen, maar dit lijkt me toch voldoende voor 4 kanalen)
                    http://groups.msn.com/_Secure/0VwDJAhwWVnX0sxXVUEJI7lBWv8pIeDJOs8lDCIenbnI0ofMS! BKp7HbzNLNe*BKhPY1ClY0T9Xau4LW*um3!9w2JUVM4Pw7*wNx N7rj8a923lJH8ec6joksALdgyKWJu/J2100001%20

Trafo'tje.. 230V -> ca. 63 Volt 1,8KVA (trafo heeft 2 parallel geschakelde wikkelingen, en heb 2 van deze trafo's).

Eindtrapje zelf met koelblok..

http://groups.msn.com/_Secure/0VwAAAB8WQHb0sxXVUEJI7glQTc*aUOVNHS!U5FJX5xFDaUJMN SGTUZWkBhzhYvSjYit!AMM6fsgNJUr5FRyq4Dz1KFQR7nghgBO FW1OO7aexUizImOiMIgfSx6PyszSt/J2100004%20

http://groups.msn.com/_Secure/0VwDJAiEW3Hb0sxXVUEJI7pTzn7cZoOdSpVOBlpZ9gtWhcHnWT o5e7EWeIkQ6EEk9Dl4u!a5mNoW8QL!M3tezX2HGSJd*iFFZ5Ra 7Hp!8Jz4DY3OKShTv7V2Z2NF1XtjL/J2100006%20

Als ik me goed kan herinneren zat ik met deze configuratie al net boven de 800Wrms sinus.. De originele 2SC5359/2SA1987's kunnen al een 230V verdragen, en 180W dissiperen. Die MJL's zouden inderdaad net een 20W meer kunnen dissiperen..

wow, ziet er echt gaaf uit, jammer dat ie (nog) niet werkt, en je dus niet weet hoe ie klinkt enzo, dat koelblok komt toch van een GoT user vandaan, werdt in een tram gebruikt ofzo? hij had er IIG een hele hoop
                    Loont het nou eigenlijk nog, dat zelfbouwen, of kom je met zoiets duurder uit dan kant en klare versterkers?
                    ---hier staat nix--->

Comment

• JVS
                      • Mar 2004
                      • 317

Dit ene kanaal heb ik ca. 1-2 jaar geleden provisorisch aangesloten aan het lopen gehad.. Gehoormatig heb ik hem wegens het toen ontbreken van goede speakers niet goed kunnen beoordelen.. Echter mijn eerste indruk was zeer positief (retestrak laag)..

Als ik deze onderdelen aan gangbare prijzen had moeten kopen, was het voor een (inmiddels ex-) student onbetaalbaar geweest.. Alles bij elkaar ben je uiteindelijk waarschijnlijk duurder uit dan een koopbak, maar het is dan wel "uit je eigen handen".. Dus gewoon voor de hobby, om je tijd om te krijgen en omdat het gewoon leuk is..

@barny,
                      Aparte voedingsrails maken is inderdaad een zeer leuk idee ! Echter omdat deze amp toch alleen thuis gebruikt gaat worden zal het weinig nut hebben.. Maar in de toekomst zal ik er zeker nog eens wat mee gaan experimenteren.. Heb bv. plannen om de 5x titan2000 in DD5.1 setup te gaan gebruiken, en dan een mosfet trap op het sublaag met meerdere railspanningen voor een lekkere headroom... De basis voor een mosfet trap haal ik dan van www.aussieamplifiers.com . Ik heb al eens in een Carvin 2x500Wrms mosfet eindtrap doodnormale IRFP240/IRFP9240 schakelfets geplaatst, en het resultaat was zeer netjes..

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

@JVS:
                        was dat een carvin met die tripath module? want dan kan ook alleen mosfet uiteraard (schakelbak, met zichzelf uitrokende modules )... die bestaat nog maar heel kort overigens... er is nou wel een nieuwe module geloof ik die heel blijft... is overigens niet de fout van carver maar van tri-path

Voor conventionele lineaire amp is bipolaire eindtorren beter, zeker voor laag (lagere uitgangsimpedantie dus betere dynamische demping). Maar sommige mensen vinden mosfet mooier, vanwege de veel eenvoudigere aansturing/opzet en dus eenvoud van de amp... tis zo persoonlijk...
                        Ruststroom is wel hoger (elke mos zo'n 20-50mA) en dus statische warmtontwikkeling ook. Je hebt ook weinig tot geen invloed op de stroombegrenzing, want intrinsiek doet een mos dit al vanzelf.

De bipolaire eindtransistoren van tegenwoordig zijn zo goed dat wat mij betreft de lineaire (nou ja lineair ) mosfet eindtrap een beetje uitgerangeerd is.
                        Maar een kennis van me heeft z'on oud elektuur ding (met 2sk130/2sj50 oid? die TO3 dingen die je niet meer kan krijgen onder de 50 Euro p.s.), en die zweert bij de "sound" op zn hifi set.... hij vind die vervorming mooi.

Maar er zijn ook oplossingen met combinaties mogelijk: Fet-drivers en bipolaire eindtorren... dat vind ik het mooist, dat is eigenlijk hetzelfde uitgangspunt als die titan maar dan eenvoudinger en eigenlijk eleganter....

maar iig succes met knutselen

Comment

• JVS
                          • Mar 2004
                          • 317

@ddB

Het betrof een Carvin FET1000 welke volledig uitgerookt was.. Hier zaten origineel Motorola MTH15N20/MTH8P20 paartjes in...

Die Tripath TA0105A modules zien er best interessant uit zie ik zojuist (datasheet ff binnen gehaald)..Ik wist niet dat deze al in Carver bakjes gebruikt werden.. Alleen goed opletten met de "Make before Braek" settings :-) :-) Misschien ook iets voor een zelfbouwprojectje ooit....

Joost

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

@joost:

ja ik heb met die TA104 geknutselt (had peperduur eval. board besteld)
                            Heb er een aantal verstookt, toen ben ik er mee opgehouden... heb er nooit iets uitgekregen dat enigsinds leek op wat ik erin stopte...

Kreeg later ook een mailtje dat de TA104 (die echt net op de markt was) vervangen werd voor de TA-105 (met ander eval. board en ook niet uitwisselbaar), en het zou zomaar kunnen dat ze er helemaal mee gestopt zijn inmiddels, maar misschien hebben ze het nu wel voor elkaar... ik heb even een afwachtende houding aangenomen

Comment

• ribbe
                              • May 2002
                              • 25

Hoi Musicman,
                              Ik heb nu inmiddels drie versterkers zelf gebouwd.
                              De zwaarste zou een vermogen gaan leveren van 700Wrms @ 4ohm.

Daarvoor heb ik gebruikt:
                              * trafo 2x55V 2000VA (17KG!)
                              * brugcel 50A
                              * 4x afvlak elco 10.000uF/100V waardoor de spanning rond de 190V komt (+95 en -95V)
                              * De eindtrap printen zijn ontworpen door een leraar van mijn school en bezitten 8 eindtorren (4npn 4pnp) klasse AB
                              * 2x DC speakerbeveiliging (je wil toch niet dat je speakers ook naar de maan gaan als de versterker opgeblazen is)
                              * 1x inschakelvertraging voor 20000va trafo

Dit alles ingebouwd in een 19" behuizing (na 3 maanden zwoegen).
                              Afgeregeld met een ruststroom van 50mA.

De test leverde 560Wrms @ 8ohm, dus waarschijnlijk meer als 1000W op 4 ohm

De andere twee waren lichter (2x 200W en 2x 100W)
                              Dit alles gebruikt bij mn drive-in show, die inmiddels verkocht is.
                              De versterkers heb ik nog wel, daar ben ik te trots op!!

Groetjes Jordi

Comment

• JVS
                                • Mar 2004
                                • 317

citaat:Geplaatst door dokter dB

@joost:

ja ik heb met die TA104 geknutselt (had peperduur eval. board besteld)
                                Heb er een aantal verstookt, toen ben ik er mee opgehouden... heb er nooit iets uitgekregen dat enigsinds leek op wat ik erin stopte...

Kreeg later ook een mailtje dat de TA104 (die echt net op de markt was) vervangen werd voor de TA-105 (met ander eval. board en ook niet uitwisselbaar), en het zou zomaar kunnen dat ze er helemaal mee gestopt zijn inmiddels, maar misschien hebben ze het nu wel voor elkaar... ik heb even een afwachtende houding aangenomen
                                Ik vind hier zojuist de schema's & printontwerpen van de Carver ZR-reeks. Hier zitten inderdaad die TriPath modules in ! De ZR is gebouwd rond een TA0103A, en de ZR1000/ZR1600 rond een TA0104A. De eigenlijke versterker stelt helemaal niets meer voor met die module erin ! De meeste plaats nemen de HPF/LPF, clip detectoren en limiters in..

Heb je enig idee waar die TriPath modules hier in de benelux/dsl ergens te krijgen zijn voor een net bedrag ?

Joost

Comment

Working...