Eindtrap zelfbouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicman
    • Sep 2003
    • 97

Eindtrap zelfbouwen

Goedeavond medeforumers.

Ik loop al tijden rond met het idee om zelf een versterker te gaan bouwen. In elk geval om er eens mee te experimenteren. Ik weet dat een gemiddelde fabrieks eindtrap even goed of beter is, maar het gaat mij vooral over de hobbykant van het zelfbouw verhaal. Het enige wat me een beetje ontbreekt is de theorie en formule's. Ik wilde eens beginnen om de vermogens van de voeding uit te gaan rekenen. De versterker moet ongeveer 750 watt RMS aan 4 ohm per kanaal worden. Het lijkt me het verstandigste om te beginnen met 1 kanaal. Nou lijkt het me dus het handigste om eerst het DC voltage van wat de voeding moet gaan worden te achterhalen. Nu dacht ik dit te doen met de volgende formule:

P * R = U en hiervan de wortel. Hieruit volgt dan: 750 * 4 en hiervan de wortel is afgerond: 55 volt.

Nu heeft een eindversterker een zijde met NPN transistors en een zijde met PNP transistoren, dus zou je in principe een 55-, een 55+ en een 0 (massa) nodig hebben. Klopt dit alles wat ik zeg?
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

citaat: heeft een eindversterker een zijde met NPN transistors en een zijde met PNP transistoren, dus zou je in principe een 55-, een 55+ en een 0 (massa) nodig hebben. Klopt wat ik zeg?
    ja dit klopt. houd er rekening mee dat je dan echter nog altijd maar een volledige monotrap hebt he. De postieve helft van de sinus wordt versterkt door de eindtrap met npn transistoren. het negatieve gedeelte wordt dan versterkt door de eindtrap met pnp transistoren.
    je versterker staat hiermee in een bepaalde klasse geschakeld.

npn, pnp in feite hetzelfde, alleen de stromen vloeien juist omgekeerd. Het npn gedeelte wordt door een positieve voedingsspanning gevoedt t.o.v de massa en het pnp gedeelte wordt met een negatieve voedingsspanning gevoedt t.o.v de massa.

nu daar zit dus ook een reden achter: zoals je misschien weet heb je bij klasse A je instelpunt in het midden liggen. Volledige sinus wordt versterkt enzo. Perfect voor hifi, maar zo een schakeling vreet vermogen dat het niet net is want 1 transistor zal nu de volledige sinus moeten versterken en de versterkingsfaktor hangt dus af van 1 transistor.
    Volgens het 2de princiepe wordt de postieve en de negatieve helft door een afzonderlijke transistor versterkt. Voordelen zijn hiervan dat je een veel grotere versterking kan opwekken met maar 1 trap, minder vermogen nodig voor een grotere versterking.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• musicman
      • Sep 2003
      • 97

Ronny bedankt. Weet je (of iemand anders) ook of de rest van mijn theorie klopt?

Comment

• PM
        • Mar 2003
        • 87

Met 55V haal je maximum 750W peak ! Géén 750W RMS !

Neem nog een 5V spanningsverlies in de eindtransistoren, want ik veronderstel dat je versterker niet wil laten clippen.
        Dus bij 55V (50V) kom ik uit op een vermogen van ongeveer 310W RMS.
        Om 750W RMS te verkrijgen heb je een voedingsspanning nodig van ongeveer 85V-90V.

Probeer het warm water niet zelf uit te vinden, koop eens een bouwpakketje en maak de versterker. Vervolgens kan je beginnen om eens wat metingen en berekeningen te doen. En als je denkt dat je beter kan, dan zou ik pas beginnen met het zelf uitrekenen van een versterker.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

citaat:Probeer het warm water niet zelf uit te vinden, koop eens een bouwpakketje en maak de versterker. Vervolgens kan je beginnen om eens wat metingen en berekeningen te doen. En als je denkt dat je beter kan, dan zou ik pas beginnen met het zelf uitrekenen van een versterker.
          dat is een goede raad. Nu niet slecht bedoelt ofzo, maar de vragen die je stelt musicman die duiden erop dat je kennis van elektronica te weinig is om zo een project tot een goed einde te brengen. Ook is het zelf maken van een versterker enorm duur. Je wou het wel voor het plezier doen, maar verschiet niet van de totale kostprijs van zo een zelfbouwproject.

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• musicman
            • Sep 2003
            • 97

Ik repareer dagelijks versterkers voor mijn werk en voor mijn hobby. Ik heb echter nooit zo'n geschoolde theorie gehad (ik ben er overigens wel mee bezig) en daarom leek het me wel interessant om iets leuks te bouwen. Maar wat bedoel je (PM) met 5 volt spanningsverlies in de torren? Is dit PER tor of over een complete serie eindtorren?

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

mininmaal +/- 90V. Die 5V verlies is niet waar. heb je alleen bij mos eindtrap (en dan ook nog eens een slecht ontwerp)
              Bij bipolair kan het met 1.5V elke kant dus dat dus dat dus dat issss 1V rms.
              koop een brandblusser
              knoppen en waarden :)

Comment

• musicman
                • Sep 2003
                • 97

Hmmm ik hoor het al... het is te ingewikkeld. Jammer, had het best wel leuk gevonden. Hebben jullie trouwens leuke ideeen voor het modificeren van een eindversterker? Ik heb hier een oude eindtrap staan die volgens de spec's 2x 500 watt RMS zou moeten zijn, maar hij is al oud dus een leuk experimeteer beestje!

Comment

• nijhuisr
                  • May 2003
                  • 182

citaat:Geplaatst door musicman

Hmmm ik hoor het al... het is te ingewikkeld. Jammer, had het best wel leuk gevonden. Hebben jullie trouwens leuke ideeen voor het modificeren van een eindversterker? Ik heb hier een oude eindtrap staan die volgens de spec's 2x 500 watt RMS zou moeten zijn, maar hij is al oud dus een leuk experimeteer beestje!
                  een bestaande eidtrap is niet zomaar om te bouwen tot een zwaarder exmplaar. de voedingspanning speelt een grote rol voor de RMS uitgangsspanning. dan komt nog de stroom levering.

als je wilt klooien met zelfbouw versterker lees dan hier http://www.sound.westhost.com

Comment

• Merijndj
                    • Mar 2001
                    • 660

je zou ook ff kunnen kijken of je de TITAN 2000 versterker "bouwplannen" ergens kan downloaden....

deze TITAN 2000 is een versterker door Elektuur ontworpen en deze kan aardig wat vermogen leveren....
                    denk aan iets als:
                    2x 800W @4ohm
                    1x 2000 @ 4ohm (bridged)

(dit is wat ik mij ervan herinner..... pin mij er AUB niet op vast!!)

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

idd de titan 2000 is een beest van een zelfbouw versterker. alleen heb je om het vermogen van 2000w/kant te halen wel 4 van die blokken nodig. goed de elektuurs er over nalezen. Helaas ook weer bij dit zelfbouwontwerp zijn de kosten hoog.

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• musicman
                        • Sep 2003
                        • 97

Voedingsstroom kan ik misschien nog wel wat opkrikken door elco's met grotere capaciteit erin te zetten. Nu zit er standaard 4x 10.000 uF bij 80 volt in. Beetje weinig nietwaar? Er bestaan elco's met precies dezelfde pinbezetting en afmetingen waarbij de capaciteit ineens de helft (of meer) is. Zou het zin hebben om deze te vervangen? Ook heb ik me ooit eens wijs laten maken dat wanneer je parralel aan de elco's een condensator van laten we zeggen 1uF soldeerd dit een hoop HF zooi van het net tegenhoud. Klopt dat?

Comment

• JVS
                          • Mar 2004
                          • 317

Het plaatsen van wat grotere elco's zal zeker wat winst opleveren, vooral in het laag. Echter de vraag is of je er iets van gaat horen...

Het plaatsen van een MKT over de voedingsspanning dicht bij de eindtorren wordt vaak gedaan om HF rommel te onderdrukken. Echter waarschijnlijk zitten deze er al, dan heeft het dus geen nut om er over de afvlakelco's ook nog eens te plaatsen..

Overigens die Titan 2000 heb ik hier liggen. Klinkt geweldig, kost idd alleen wat. Gelukkig heb ik me toen 2 1,8KVA trafo's gratis geregeld, en een hele bult 10.000uF 100V elco's aan een spotprijs kunnen krijgen..

Heb er geloof ik al eens eerder wat over geschreven hier op het forum, zoek maar eens..

Joost

Comment

• musicman
                            • Sep 2003
                            • 97

Ja, die goeie ouwe Titan. Ik heb een vriend ooit eens geholpen om deze te bouwen. Ik heb hem helaas nog niet kunnen beluisteren. Kun je me eens vertellen hoeveel vermogen die Titan 2000 nou kan leveren?

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

citaat:Geplaatst door JVS

Het plaatsen van wat grotere elco's zal zeker wat winst opleveren, vooral in het laag. Echter de vraag is of je er iets van gaat horen...

Het plaatsen van een MKT over de voedingsspanning dicht bij de eindtorren wordt vaak gedaan om HF rommel te onderdrukken. Echter waarschijnlijk zitten deze er al, dan heeft het dus geen nut om er over de afvlakelco's ook nog eens te plaatsen..

Joost
                              niet helemaal waar...
                              op de voedingsrail dicht bij de eindtorren word de cap geplaatst om de de inductie van de voedingslijn te breken, en dus lokaal een hardere voeding te maken.
                              Tevens zal de voedingslijn zelf minder "stralen" omdat HF stroom uit deze lokale buffercondensator word onttrokken. Ook is de voedingsrail minder ontvankelijk voor de HF straling, die anders word gesuperponeert op de rail (antennewerking).
                              Belangrijk is ook dat de aarde van deze condensator niet met de audio-aardereferentie word gedeeld, maar liefst een eigen retourlijn.

De ontkoppelcap (mkt oid) parallel met de voedingselcos is wel degelijk ook belangrijk. Een grote voedingselco word op een bepaald moment inductief vandaar deze compensatie.
                              Meerdere kleine voedingselco's parallel is beter in een eindversterker voeding.

heb idd van die titan het schema etc liggen, erg mooi en ook pretentieus ontwerp... kan me herinneren dat het ook vrij ver gezocht is hier en daar...
                              eenvoud kan ook sieren.
                              ik zal het eens opzoeken...

knoppen en waarden :)

Comment

Working...