van krachtstroom zonder nul naar krachtstroom met

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DNA
    • Feb 2003
    • 19

van krachtstroom zonder nul naar krachtstroom met

IS het mogelijk om zelf iets in elkaar te knutselen zodat je op een plek waar er geen nul in de kracht zit (veelal boeren schuren en dergelijke) zelf een nul kunt realiseren. Niet eens zozeer voor audio apparatuur, maar voor boormachines slijptollen koffiezetapparaten (eigenlijk alles wat je nodig bent voor het bouwen van een corsowagen) en dergelijke...
  • LJ Tom
    • Nov 2003
    • 202

uhh? Geen nul?? ...
    Groeten

Tom Venken

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

da hangt er vanaf: ofwel heb je met 3x220 te maken (220 tussen de fazen, dit is in Belgie hier en daar beschikbaar): dan tap je uiteraard gewoon tussen de fazen af.

Ofwel is het wel degelijk 3x380 zonder N. (voor drijfkrachtmotoren en dergelijke).
      Dan zal je een transfo moeten voorzien die van driehoek ster maakt. Ofwel een andere kabel trekken, wat goekoper gaat zijn als zo een transfo

Greetz

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

idd een transfo met een beetje vermogen die zoiets kan die zijn eerst en vooral zeer duur. Ook wegen die echt wel veel. Om daar dan gewoon een koffiezetje of een boormachiene mee te voorzien van stroom....dure koffie

kan je niet gewoon een 230 lijntje trekken?

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

NEE. dat kan niet.

Tenzij je een aard-in in de grond slaat, en daar je nulpunt = sterpunt aanknoopt. Maar dat mag meestal niet van de elektriciteitsmaatschappij.

Comment

• joe
            • Jan 2003
            • 446

He grappig, ik dacht dat er alleen maar een bloemencorso was in Aalsmeer.

Comment

• Tiemen
              • Dec 2001
              • 944

citaat:Geplaatst door **************

NEE. dat kan niet.

Tenzij je een aard-in in de grond slaat, en daar je nulpunt = sterpunt aanknoopt. Maar dat mag meestal niet van de elektriciteitsmaatschappij.
              Nu beweert meneer ************** dat een driefasige Dy transformator niet bestaat? Ongelofelijk.

JA, het kan wel.

Comment

• joe
                • Jan 2003
                • 446

Waarvoor driefasige transformator[?][?] heb je niet gewoon een transformator van 380v naar 220v.
                Lijkt mij een makkelijke oplossing die tenminste mag.
                Alleen als je ook koffie wil zetten wordt het een zwaar dingetje maar voor een boormachine valt dat wel mee.

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

citaat:
                  (220 tussen de fazen, dit is in Belgie hier en daar beschikbaar
                  in het leuvense is dat zelfs vrij frequent....

Comment

• Tiemen
                    • Dec 2001
                    • 944

citaat:Geplaatst door joe

Waarvoor driefasige transformator[?][?] heb je niet gewoon een transformator van 380v naar 220v.
                    Lijkt mij een makkelijke oplossing die tenminste mag.
                    De vraag was " hoe kan ik een nul realiseren in een 3leidernet". Met een driefasige Dy(n) trafo.

Comment

• joe
                      • Jan 2003
                      • 446

citaate vraag was " hoe kan ik een nul realiseren in een 3leidernet". Met een driefasige Dy(n) trafo
                      oke op die mannier wel maar ik denk dat hij gewoon 220v wil voor zijn apparaten en om niet gewoon het antwoord te krijgen van "dan doe je hem toch gewoon tussen de aarde en een fase" vraagt hij om een nul.

of zit ik nu fout[:I]

ps. Die driefasige Dy trafo, haal je daar dan 3* 220v uit??
                      of is dit iets anders??

Comment

• joe
                        • Jan 2003
                        • 446

Oeps van de aarde en die fase mag natuurlijk niet he, maar dat wist je natuurlijk al.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

citaat:Geplaatst door Tiemen

citaat:Geplaatst door **************

NEE. dat kan niet.

Nu beweert meneer ************** dat een driefasige Dy transformator niet bestaat? Ongelofelijk.

JA, het kan wel.

nee, ik kan er ook een dimmer op zetten, een frequentie-omvormer in zetten, de 10kV-trafo van wat weekijzer ontdoen, een weerstand (Variac??) in serie zetten of een belg op een fiets met goeie dynamo zetten...
                          Allemaal mogelijk, maar niet voor knutselaars, daarentegen, en dat was de vraag.

het illegale verloopje ( nul naar u weetwel) werd bedoeld. Naar mijn bescheiden mening, althans.

Comment

• BAJ productions
                            • Jul 2003
                            • 587

mag niet maar werkt wel doen we ook voor dit soort dingen!

aarde en nul aan elkaar leggen. werkt altijd!

dan krijg je dus
                            F1
                            F2
                            F3
                            aarde + nul in één.
                            groetjes,
                            Bas

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Aangezien DNA uit Nederland komt is het vrij simpel mits er iemand aanwezig is met een elektrotechnische achtergrond.
                              Het energie bedrijf leverd de nul wel in de meterkast. Vaak zie je zelfs dat de nul wel in de kabel is meegenomen, even onderweg een kabeldoos opzoeken.
                              Dus gewoon een aansluiting maken in de meterkast en als je er jaarlijks komt maak dan een vaste cee-form aansluiting in de schuur. Nogmaals alleen voor iemand met kennis van zaken. Heb je die kennis niet, zorg dat je iemand vindt die die kennis wel heeft.
                              Ja, helaas willen veel, vooral oudere boeren, nog niet af van die hazemeyer( nu Holec Haceno )stopcontacten.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...