Problemen DC-4P

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lmuilkens
    • Apr 2003
    • 2

Problemen DC-4P

Ik heb hier een Botex DC-4P staan met problemen. Ik heb de voedingsspanning van de besturingsprint doorgemeten, niks mis mee. Ook geeft de besturingsprint per kanaal een signaal van ca. 6v door naar de dimmers, ook niks mis mee. Verder heb ik de besturingsprint, voedingsprint en dimmerkanalen gecontroleerd op losse soldeerverbindingen. Uiteraard zijn er ook geen zekeringen kapot.

Het vreemde is dat alles werkt, programma's fade time, snelheid. Op de uitgangen staat ook gewoon 220v spanning. Maar als je er een belasting op gooit dan valt de spanning op het kanaal weg naar 0v. terwijl op de andere 220v staat. Alsof het apparaat de stroom niet kan leveren ofzo. Wie weet wat er hier aan de hand is?
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

De hoogste spanning valt over de hoogste weerstand. Onbelast is je 'open stekker' de hoogste weerstand, en komt daar dus alle spanning over te staan (aangezien er geen stroom vloeit).
    Belast wordt de triac de grootste weerstand in de keten (volledig gedimd), en komt die 230V over je triac te staan. Compleet logisch dus.
    Kan je misschien beginnen met een omschrijving van het probleem? Want je zegt namelijk niet wat het ding NIET meer doet. Dimmen?

Comment

• lmuilkens
      • Apr 2003
      • 2

Mijn probleem is dat de besturingsprint met alle leds en programma's werken. Alleen geen enkele uitgang kan een lamp aansturen. Kortom de parren werken gewoon niet.

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

als alle stuurprinten werken dan zou ik eens naar de vermogen elektronica kijken. Zie eens wat daar niet klopt. worden de triacs getriggerd? Werkt de pulsgenerator nog? enz..

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• delighted
          • Jul 2003
          • 420

Dit lijkt me een triac-probleem. Wellicht iets "raars" of veel te veel op de uitgangen aangesloten?

Comment

• BENjpt
            • May 2002
            • 381

citaat:Geplaatst door delighted

Dit lijkt me een triac-probleem. Wellicht iets "raars" of veel te veel op de uitgangen aangesloten?
            Te veel op de uitgangen doe je 1x en dan is het of je zekering of je triac --> pats!

Het feit dat je 220 meet op de uitgangen zegt in principe niet zoveel. De uitgang van zo'n DC-4 apparaat is altijd met 1 poot doorverbonden naar de triac.. waar in principe t.o.v. nul altijd een potentiaal verschil opzit. Ik zou als eerste je uitgang van de optocoupler nakijken (Gate aansturing) en uiteraard de triac zelf.

Meer details vanaf jouw kant, maakt het ook wel weer makkelijker..
            Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

wanneer een triac doorslaat staat er altijd de voedingsspanning op de uitgang. in dit geval dus 230V. De triac is dan niet meer als een doorverbinding geworden, maar eer zoiets gebeurt moet er toch al een grove fout zijn geweest. In het beste geval springt dan gewoon de zekering.

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...