Rook geleiden (newbie vraag)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • boemboem
    • Jan 2004
    • 7

Rook geleiden (newbie vraag)

Hoi,

kwam via een zoekmachine op jullie forum terecht en denk dat jullie me misschien wel zouden kunnen helpen met een vraag...

ik zit bij een carnavalsclub in het Moesland (Schaijk - Noord Brabant). Nu bouwen we al aantal jaren wagen maar wilden dit jaar eens iets aparts doen: een laag rook onder op de wagen... nu is mijn vraag, is er een manier om de rook te geleiden zodat die over de wagen verspreid zal worden of eigenlijk niet?

het zal voor jullie een makkelijk te beantwoorden vraag zijn, maar voor een leek als ik is het vrij lastig...

alvast bedankt...
  • jakobjan
    • Jul 2002
    • 599

stofzuigerslang o.i.d. met gaten werkt wel aardig
    Jakob-Jan
    Lightjockey Beta tester
    Freelance Licht tekkie

Comment

• boemboem
      • Jan 2004
      • 7

zou het dan ook misschien kunnen met een tuinslang? en dan vanaf de "mond van de rookmachine" via een paar aftakkingen van de slang (3 a 4 slangen) het zo verdelen en dan in de tuinslang gaatjes/gaten maken? of zou er dan 1) alles bij eerste gat uitgaan 2) te kleine doorgang -> druk van de rook kan niet "weg"

Comment

• Controller
        • Apr 2002
        • 745

houd er wel rekening mee dat de voorkant van de rookmachine heel heet kan worden dus zo een slang eraan koppeling is niet echt verstandig beetje afstand ertussen is beter, ik weet niet wat voor rookmachine je hebt maar als je permanent rook wel uit die slangen moet je machine dat ook kunnen.

Comment

• johan L.
          • May 2001
          • 384

tuinslang werkt niet echt vindt ik. t beste vindt ik werken: Of stofzuigerslang met t eerste stuk een hardplastik buis (de slang smelt te snel) of gewoon pvc afvoerbuizen 4 of 5 cm zijn die dacht ik. t mooiste werkt het als je aan weerskante van de buis of slang een redelijke rookdoos kan zetten. en zoals controller al zegt even kijken of je rookmachine nog genoeg power geeft als je m op 50% zet (de meeste rookmachines kunnen dan continu blazen)
          Net deed ie het nog.

Comment

• boemboem
            • Jan 2004
            • 7

we zijn van plan er eentje te huren bij een groot verhuurbedrijf...

bedankt voor de tips... maarja, tis voor eenmalig gebruik -> zo goedkoop mogelijk... btw, zou het ook kunnen met een stuk ijzeren pijp met daaraan dan een slang? of zou het ijzer te veel geleiden?

Comment

• johan L.
              • May 2001
              • 384

bij ijzere buis zal de rook vooral met de kou rond carnaval,
              snel of gelijk weer condenseren.
              Net deed ie het nog.

Comment

• boemboem
                • Jan 2004
                • 7

hmmm OK, dat is ook een probleem... heb alweer een andere mogelijkheid bedacht

het onderstel wordt "zo goed als dicht" (papiermachee)... nu zat ik te denken van de rook te blazen onder het onderstel -> kan geen kant op behalve omlaag wat niet snel gebeurd... en dan een aantal openingen te maken in het onderstel (gaten in het papier) waardoor de rook naar buiten komt... of zou dat ook weer niet werken??

>> ja sorry ben lastig, weet het :P<<

Comment

• Controller
                  • Apr 2002
                  • 745

Dat zal misschien wel werk maar hoe groot is je wagen? Rookmachine heb vaak een uitstoot van een aantal meters en misschien is het verstandig een paar ventilators in je onderstel te monteren om de rook in het onderstel te verspreiden zodat de machine niet aan een kant de rook uit blaast. Let wel op je stroom een goede rookmachine bv JEM Pro 2000 trekt toch al gauw 3000 watt dus hou daar rekening mee.

Comment

• boemboem
                    • Jan 2004
                    • 7

heb inmiddels te horen gekregen dat we 2 rookmachines hebben, maar dat van die stroom is zeer makkelijk om te horen...

het moet namelijk werken op een aggregaat en daarop moet ook een 400W versterker aangesloten worden (jammer want hebben 800W set, maar kunnen zo snel geen andere versterker aankomen, maargoed, off topic)

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

De ijzeren buis zou kunnen werken, als je m op een of andere manier een beetje op kamertemperatuur kan houden. Als je een hele warme rookdoos hebt, en je schuift de ijzeren buis er goed tegenaan, kan het lukken. Misschien wel van te voren binnen al zorgen dat de buis warm genoeg is... Anders koop je een verwarmingslang. (s een keer gezien) is een lichtslang, maar i.p.v. lampjes, geeft ie warmte af.
                      2 nadelen:
                      -je zegt al dat het voor 1x per jaar zal zijn, dus mischien niet zo handig. Niet dat ze zo duur zijn....[B)]
                      -kep m gezien bij C*nrad, wat niet erg hoopgevend is over de kwaliteit en duurzaamheid...

Comment

• BAJ productions
                        • Jul 2003
                        • 587

gewone lichtslang word ook warm. heb het pas gezien toen der sneeuw lag rond de lichtslang, werd het alleen nat de rest was onder gesneeuwd. misschien een idee

die dingen kosten geen drol meer

groetjes,
                        Bas

Comment

• boemboem
                          • Jan 2004
                          • 7

merk inmiddels al dat het niet zo makkelijk is als we dachten... misschien dat we maar beter af en toe ff aanzetten en dan maar soms in de rook zitten... jammer, maarja... en daarnaast moeten we ook voldoende stroom hebben om ze continue aan te hebben staan en daar ben ik misschien nog wel het bangste voor

Comment

• Freddie
                            • Nov 2002
                            • 195

citaat:Geplaatst door controller
                            Let wel op je stroom een goede rookmachine bv JEM Pro 2000 trekt toch al gauw 3000 watt dus hou daar rekening mee.
                            maak er maar 1600 watt van trouwens.

En boem boem, wel ffies foto's maken van je oplossing he []
                            Als het licht uit is................. Is het donker

Comment

• lightdesignerken
                              • Jan 2004
                              • 5

met een ice machine kan je de rook mooi over je wagen laten stromen
                              ik weet wel wel nie of da buiten gaat lukken
                              greetz.jonas

Comment

Working...