Noem je de Male of Female connector het eerst?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Noem je de Male of Female connector het eerst?

In het kader van de gele 110V CEEforms en de break-out/break-in discussies:
    Als je verloopkabels een naam geeft is er dan een systeem, volgens welke je benaming aanhoudt?
    1. Eerst de male connector, of eerst de female connector?
    2. Eerst de grote connector, of eerst de kleine connector(s)?
    3. Eerst de gekleurde connector, of eerst de zwarte?
    Wie weet het?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Ik zeg altijd gewoon connector-type en dan verlangkabel, dan weet je al dat het male-female is (of female-male, wat je wilt. De eerste ligt beter in t gehoor).

Grote/ kleine connectoren is ook niet zo belangrijk, kleuren ook niet.

Gaat er (vind ik) niet om wat je zegt, als iedereen je maar begrijpt! (maar dat vind ik dan weer )

Meestal zeg ik gewoon "audio-break-outbox" of "de multikabel-break-outbox" (laatste is dus 230V multikabel)

Comment

• -Aart-
      • Jul 2001
      • 801

Als het maar geen misverstanden opleverd is het al snel goed..

Als je lijsten gaat aanleggen van wat je hebt/verkoopt is het wel aardig het handig op te zetten. Ik zou dan bij bijzondere kabels altijd beginnen aan te geven wat de meest "standaard" connector aan de kabel is, b.v. "Audio Verloopkabel XLR(f) - 6.3mm Jack(m) Balanced" of "Audio verloopkabel XLR(m) - RCA(m) unbalanced" en "Audio verlengkabel XLR(m)-XLR(f) enzo.
      Dus eerst het type kabel, dan de smaak, dan de connectoren van standaard naar niet-standaard en als laatste de manier van bedraden. Zeker bij niet-standaard kabels zou ik het zo uitgebreid en informatief mogelijk doen, die paar letters kosten niets maar voorkomen wel onhandige misverstanden.

/offoptic: @ lijstensorteren: Toen ik ooit de prijslijst van J&H eens downloade was die gesorteerd op prijs . Handig als je een cadeautje voor een bepaalde prijs voor iemand moet uitzoeken ofzo ??

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Zo snel en duidelijk wanneer of coupler of clamb, zo vaag zal dit mijn's inzien blijven.
        Enkele voorkeuren van mij persoonlijk:
        a) male (stekker)/ female , bij verlopen
        b) multi (harting,socapex) / opgesplitst deel (wcd's, xlr enz.)
        c) soort kabel / soort plug / omschr. (male / male, female / female, male / female (vaak niet toegelicht)).
        Voorniets word de snoeren kist niet vaak spaghetti kist genoemd.

m.v.g. Herman

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

citaat:Geplaatst door -Aart-

Als het maar geen misverstanden opleverd is het al snel goed..

...beginnen aan te geven wat de meest "standaard" connector aan de kabel is, b.v. "Audio Verloopkabel XLR(f) - 6.3mm Jack(m) Balanced" of "Audio verloopkabel XLR(m) - RCA(m) unbalanced" en "Audio verlengkabel XLR(m)-XLR(f) enzo.
          Dus eerst het type kabel, dan de smaak, dan de connectoren van standaard naar niet-standaard en als laatste de manier van bedraden. Zeker bij niet-standaard kabels zou ik het zo uitgebreid en informatief mogelijk doen, die paar letters kosten niets maar voorkomen wel onhandige misverstanden.
          en om misverstanden te voorkomen...
          wat is standaard? en wat niet?
          en is wat jij standaard vind dat ook zo voor een ander (of een andere discipline?)
          We trekken allemaal stroom, maar voor lichtnichten, noysboys, vidioten en hijsgeiten kunnen dezelfde kabels dan toch een heel andere naam krijgen?
          Tijd voor echte (!?) standarisatie (= Normering = landelijke afspraken = richtlijnen over het hoe en waarom benoemen) van kabels en kabelverlopen?
          Tenslotte hebben we ook een algemeen geaccepteerde benaming voor de eraan zittende connectorentypes, van cinch tot Camlock en CEE?

Comment

• -Aart-
            • Jul 2001
            • 801

Mja ..

Het hangt ook van het gebruik van je benaming af hoe je het pricies aanpakt lijkt me.
            Maar wat meer info kan imo over het algemeen geen kwaad, in alle moderne digitale media kun je het toch op iedere term laten uitsorteren.. Desnoods met hulp van een synoniemenlijst

Dat er in de verschillende diciplines verschillende benamingen voor hetzelfde bestaan is imo niet zo een ramp.
            Het zorgt uiteindelijk voor meer orde en duidelijkheid als mensen gewoon onderscheid maken tussen een 3p DMX512-kabel en een microfoon XLR-touwtje. Ik zie niet zo in waarom die hetzelfde zouden moeten heten, ook al zijn ze dat in de praktijk vaak wel.
            Enne ... In priciepe zijn verloopjes om aansluitproblemen op te lossen. Als je er vaak onverwacht eentje nodig hebt zou ik zorgen voor een kistje vol met diverse smaken, en me niet druk maken over de pricieze benaming.

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

wat (als ik er zo over nadenk) ik altijd blijk te doen is in de richting van het signaal te spreken.

bvb: ik heb een CD-speler met RCA aansluiting, dan vraag ik een overgang RCA->jack (DI).
              Tegenover: ik heb een stereolijntje op XLR klaargelegd voor de DJ, die man zijn tafel kan alleen RCA in, dan vraag ik dus xlr->RCA

lijkt mij ook nie zo onlogisch te zijn...

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:Geplaatst door lifesound

wat (als ik er zo over nadenk) ik altijd blijk te doen is in de richting van het signaal te spreken.
                en dan neem ik aan dat je in geval van stroomverlopen enz vanuit "de bron" rekent naar het te voeden apparaat:
                Bijvoorbeeld:
                tie-in 5p > 32A-400V-5p
                63A-400V-5p > 2 x 32A-400V-5p
                16A-400V-5p > 3 x 16A-230V-3p (of 16A-5 > 3 x 16A-schuko)
                Dan noem je dus feitelijk altijd eerst de male en daarna de female. Klopt dat?

Comment

• SpaceyDeeJ
                  • Sep 2001
                  • 876

Heb dit topic even aan zitten kijken, maar zoals oa lifesound het zegt, je gaat van de bron naar je doel. Dus ook verloopjes vanaf je stroom, pak uhm beet, 380 volt/63 Amp 5p --> 2* 380 volt/32 Amp 5p

cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

citaat:Geplaatst door SpaceyDeeJ

Heb dit topic even aan zitten kijken, maar zoals oa lifesound het zegt, je gaat van de bron naar je doel. Dus ook verloopjes vanaf je stroom, pak uhm beet, 380 volt/63 Amp 5p --> 2* 380 volt/32 Amp 5p
                    [?]
                    Het zal dan wel aan mij liggen zeker, maar dat noemen wij hier echt geen verloopje!
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• johan L.
                      • May 2001
                      • 384

inderdaad dat gaat hier weg onder de noemer verdeelkast,

Maar verloopjes 64->32 32->16 enz... ist Male/Female

En als t van 1 naar meercere gaat heet dat breakout en dan heeft t vaak de namen van:
                      Motor breakout en shucko breakout enz...
                      Net deed ie het nog.

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:Geplaatst door rinus bakker
                        Dan noem je dus feitelijk altijd eerst de male en daarna de female. Klopt dat?
                        in geval van stroom gaat het inderdaad daar op neerkomen.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

citaat:Geplaatst door johan L.
                          En als t van 1 naar meerdere gaat heet dat breakout en dan heeft t vaak de namen van:
                          Ean als je in je bekabeling ook een setjes hebt van:
                          4x16A/male/400V/4p > 1xHarting/female/18p
                          of
                          8xSchuko16A/male/230V/3p > 1xHarting/female/18p
                          dan noem je dat "motor-break-in" en "schuko-break-in" neem ik aan?
                          Dit soort dingen moet je soms maar al te vaak blijven uitleggen....
                          Net als dat er nog wel eens met veel pijn en moeite een 100m 125A/400V/5p-CEE wordt gelegd die dan blijkt uit te komen met een female bij de aggregaat.... [|)]
                          En dat er ook nog companies zijn die dit kennelijk zo vaak was overkomen, dat ze daarvoor zelfs 125A/5p-CEE omkeerkabels hadden.
                          125A-male>125A-male ! = "suicide-tail". [xx(]
                          Of monteurs, van een electrotechnisch installatiebedrijf, die rustig een verloopje maakten van 2x32A/400V/male/5p-CEE>63A/400V/female/5p-CEE.[V]

Comment

• johan L.
                            • May 2001
                            • 384

citaat:Geplaatst door johan L.
                            En als t van 1 naar meerdere gaat heet dat breakout en dan heeft t vaak de namen van:
                            Ean als je in je bekabeling ook een setjes hebt van:
                            4x16A/male/400V/4p > 1xHarting/female/18p
                            of
                            8xSchuko16A/male/230V/3p > 1xHarting/female/18p
                            dan noem je dat "motor-break-in" en "schuko-break-in" neem ik aan?
                            Dit soort dingen moet je soms maar al te vaak blijven uitleggen....
                            Net als dat er nog wel eens met veel pijn en moeite een 100m 125A/400V/5p-CEE wordt gelegd die dan blijkt uit te komen met een female bij de aggregaat.... [|)]
                            En dat er ook nog companies zijn die dit kennelijk zo vaak was overkomen, dat ze daarvoor zelfs 125A/5p-CEE omkeerkabels hadden.
                            Of monteurs, van een electrotechnisch installatiebedrijf, die rustig een verloopje maakten van 2x32A/400V/male/5p-CEE>63A/400V/female/5p-CEE.[V]
                            Idd rinus je slaat met je kop op de spijker of hoe zat dat ook alweer.
                            Net deed ie het nog.

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3148

Maar als ze dus de kabel verkeerd om hebben gelegd en bij de aggregaat leggen jou "suicide-tail", dan moeten ze aan de andere kant toch ook een verloopje neerleggen. 125A-female>125A-female "to safe to work with under normal circumstances", of zoiets

Comment

Working...