stappenmotor-sturing op dmx

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jelle_janssens
    • Apr 2003
    • 35

stappenmotor-sturing op dmx

ik heb 6 jaar elektrotechnieken gestudeerd (en begrijp er nog altijd niets van, denk ik[?]) maar electronica begrijp ik volledig. NIET!!!
    klein vraagje,
    hoe stuur ik een stapenmotor aan via dmx?
    gelieve me geen al te moeilijke uitleg te geven (want die begrijp ik toch niet) (tenzij mijn buur dikkeFoaf die uitleg begrijpt) maar een logisch schema (print ontwerp) zou tof zijn.
    alvast mercii,
    Jelle

"ik begon bij belichting, maar keer terug naar de postzegels"
    ik was begonnen bij belichting, maar ik ga eindigen met postzegels.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

citaat:hoe stuur ik een stapenmotor aan via dmx?
    je neem de stuurprint die je stappenmotor aanstuurt. Meestal is dit ook de vermogenprint al. Je kijkt op welke manier die aangestuurd moet worden( welk protocol). Dan is het aan jouw om een geschikte convertor te vinden/maken die dus dmx omzet naar dat protocol.

Niet zo een gemakkelijke opgave hoor.[:0]
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

Als je niet een microprocessor weet te kunnen programmeren (in ABEL bv) kun je het wel vergeten...

Groeten Joost

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

In Elektuur staat momenteel een reeks "werken met stappenmotoren", misschien kan je dat eens lezen.
        Er staat ook een stuurprint in, gestuurd vanop de pc, dus ik weet niet direct hoe die 2 communiceren met elkaar, maar er bestaan denk ik ook wel stuuric's met een analoge ingang ofzo. Je kan dan DMX -> analoog, en zo naar de stappenmotorsturing.
        Over sturingen is genoeg te vinden normaal zelfs met source voor de µC: http://www.piclist.com/techref/io/st...step/index.htm

Comment

• paul100
          • Jan 2004
          • 33

Hoi
          Helaas ben ik van mening dat je niks heb aan een standard printje.
          Ik bedoel met dmx een stappen motoraansturen is geen enkel probleem maar!!
          Je zult eerst moeten leren hoe je een microcontroller programeert.
          je met toch zelf bepalen hoeveel stapje je motor moet doen per bit.
          Vervolgens moet je het vermogen van je stappenmotor bepalen en een aansturing voor ontwerpen. hiervoor kan je genoeg vinden op internet.

(kijk eens op www.bascom.com)
          Hier kan je een programmer en software bestellen waarmee je een microcontroller kan prog. met basic. lekker simpel en geschikt om dmx om te zetten naar een stappen motor.

succes

Comment

• olvaar_be
            • Mar 2004
            • 64

Stappen van een DMX design :

Hardware :
            - Een processor die 250 kbps aan kan ... liefst met een UART .. (AVR, 89c2051(mijne favorietr) of 8051 ... pic? )
            - iets om je adress in te stellen (als dit vast in je software zit, da's ook maar niks)
            - Een chipje die RS-485 omzet naar TTL .. bv . MAX485 .. van maxim
            - Een eindtrapje om je motortjes te sturen .. ULN 2803 (unipolair) of L293 (bipolair) fijntuning van zo'n eindtrap is geen synecure, zeker niet als je het sneller als 1000 stapjes/sec wil laten draaien...

Software :

- Allereerst moet je de communicatie op punt krijgen ... dus juist jouw byte-jes uit de pulstrein (512 byte-jes) filteren , en in lokaal geheugen steken.
            - een algoritme maken om de motortjes te sturen zoals jij dat wil ... (lookup table voor je stepping, 'Bresenham' om de correcte aansturing, de juiste timing zodat er geen stappen worden overgeslagen)
            - Laatste puntje, en belangrijkste puntje : Zorgen dat dat alles tegelijk draait

Hmmmmmmm ... Good luck ...
            Surf eens naar mijne website.

Comment

• Thomaz
              • Feb 2004
              • 61

Programmeren hoeft niet echt: Artistic Licence (www.artisticlicence.com) verkoopt diverse voorgeprogrammeerde DMX chips.

Ze hebben er met analoge & digitale uitgangen, dimmerlogica, relaissturingen voor op-neer functies, 2 analoge servo-uitgangen... en zelfs één met alle functies voor een medium-spec. moving head. Misschien kan je daar iets mee doen?

Thomaz
              \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
              RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• paul100
                • Jan 2004
                • 33

Inderdaad thomas dat klopt.
                en als je een standard dimmer aan wil sturen lukt het prima.
                Want de software is goed, ze ontwikkelen ook software voor diverse fabrikanten van intelligent licht.
                Er zitten alleen een paar nadelen aan.
                -prijs. ik vind ze vrij kostbaar zeker als je er meerdere nodig heb.
                -De mogelijkheden zijn beperkt
                -Als je een paar weekjes studeerd kan je ze zelf ook programmeren en dan precies zoals jij het wil. met een investering van 60 euro.

ene het zijn niet altijd 512 bytes (het kunnen er zelfs meer zijn)
                maar de kans is groter dat het er minder zijn.

Comment

• Thomaz
                  • Feb 2004
                  • 61

citaat:Geplaatst door paul100

Inderdaad thomas dat klopt.
                  en als je een standard dimmer aan wil sturen lukt het prima.
                  Want de software is goed, ze ontwikkelen ook software voor diverse fabrikanten van intelligent licht.
                  Er zitten alleen een paar nadelen aan.
                  Weet ik, maar het is een optie...

citaat:
                  ene het zijn niet altijd 512 bytes (het kunnen er zelfs meer zijn)
                  maar de kans is groter dat het er minder zijn.
                  Voor zover ik weet stelt de standaard dat je maximaal 512 kanalen op een DMX lijn mag zetten. En eigenlijk heb je dan 513 bytes nodig, want met de startbyte moet je ook nog iets doen! (bvb controleren dat ie null is).

Thomaz
                  \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                  RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

Apakah Anda mencari tempat yang aman dan terpercaya untuk bermain taruhan judi bola online? Jika iya, maka Anda sudah berada

Een lelijke pagina maar alles wat je wilt weten over het protocol staat hier.

The United States Institute for Theatre Technology is a membership organization which aims to advance the skills and knowledge of theatre, entertainment and performing arts professionals involved in the areas of design, production and technology.

En hier staat zeker weten de standaard op zonder fouten want dit is als het ware de homepage van DMX, hier staat alles geregistreerd.

citaat:iets om je adress in te stellen (als dit vast in je software zit, da's ook maar niks)
                    Gewoon dipswitches op je microcontroller aansluiten en die dan inlezen dmv je software wanneer je je spanning op het kitje zet. (Daarom moet je naar een adreswijziging ook meestal je scans weer aan en uit zetten). Maar je zou ook om de seconde bijvoorbeeld even kunnen kijken.

citaat:MAX485 .. van maxim
                    De SN75176 wordt ook veel gebruikt.
                    citaat:Allereerst moet je de communicatie op punt krijgen ... dus juist jouw byte-jes uit de pulstrein (512 byte-jes) filteren , en in lokaal geheugen steken.
                    Een advies, laat je programma kijken naar de break, vervolgens kanalen tellen tot je bij jouw startkanaal bent en dan die kanalen decoderen voor de waarde.

Verder staan er genoeg voorbeeldprogramma´s in assembly op het web.

Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• paul100
                      • Jan 2004
                      • 33

inderdaad thomas we hebben nog een start byte
                      oorspronkelijk bedoelt om meer kanalen te kunnen sturen een soort van multieplexen van de max 512 byte's aan info(word nooit gebruikt zover ik weet), met voor de startbyte de break.

het is probleem bij het ontvangen van dmx en daar moet je goed rekening mee houden als je gaat programmeren is de timing.
                      dmx heef bijv. een variabele breaktijd (> 88us) eigenlijk zijn alle tijden variabel
                      behalve tussen de bit's in de byte.

voor het instellen van het dmx adres gebruik ik (vind ik overzichtelijk) 3 drukknoppen en een 3 digit led display.
                      doordat 1 drukknop aangesloten is op een interrupt (enter) weet hij meteen ze nieuwe adres is.

Comment

• olvaar_be
                        • Mar 2004
                        • 64

Als je een 8051-familie processor gebruikt moet je een 8 of 16 MHz klok gebruiken ... dan kom je automatisch op je 250kbps...

de detectie v/d break kan je heel simpel doen door bit '9'te checken v/d uart .. is die '0' dan heb je een break, en weet je dat de 1ste byte (eigenlijk kanaal -1 startbyte) volgt ... dan moet je inkomende bytes blijven tellen, tot je op je adres zit wat je nodig hebt/ingesteld hebt ... vanaf dan mag je de bytes naar je geheugen schrijven, en terug gaan kijken of bit 9 '0'is ...

Lijkt simpel... maar dan heb je alleen nog maar het inlezen v/d DMX ...

om tegelijker tijd te stappen, met 2 motoren, waar motor 1 op x uitkomt, en motor 2 op y uitkomt, op hetzelfde moment, dan heb je BRESENHAM nodig .. deze kan dit uittellen zonder komma getallen (met integers).. hier vind je heel veel over op internet .. maar hier vind je de afleiding :

de stappenmotoren aansturen is zo simpel als koude pap ... nen L298N gebruiken voor ne bipolaire, voor iets zwaardere motor kan in kombinatie met een L6506 ... (zoek hier maar eens naar op google)

Allee ... veel knutsel plezier

Surf eens naar mijne website.

Comment

Working...