L/R Clipt niet gelijk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

L/R Clipt niet gelijk

Hoi;

M'n Behringer EP1500 heeft het volgende probleem: Als ik hem aansluit in brugmodus, begint het rechter kanaal sneller te clippen als het linker kanaal. De versterker heeft dit ook in parallel modus (ingangen gebruiken zelfde signaal), maar dan kan ik een beetje compenseren met de volume regelingen). In brug mode kan ik dit niet omdat dan alleen de linkse volumeknop gebruikt word. Wat is hier aan de hand? Clip-led signaal slecht afgeregeld? Of topt m'n signaal aan de boven (of onder) zijde af? Ik zou hem eens aan de scoop moeten hangen om een en ander eens te bekijken.

Heb persoonlijk de indruk dat het ene kanaal wel luider speelt als het ander. Valt dat eventueel ergens intern af te regelen? Kan dit kloppen met het brug - clip verhaal?
    Nobody is a virgin; life fucks us all!
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

was er niet iets in de handleiding van dat je het kanaal dat je als input gebruikt in brug open moest zetten, en het andere kanaal gesloten??

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

Behringer is naar mijn ervaringen niet echt straf in identieke afregelingen ivm links en rechts .... idem met de stereocompressors bvb...

Comment

• DidierB
        • May 2003
        • 337

Dag Staaf,

je kan alleszins je clip limiter-niveau intern afregelen. Waar en hoe exact weet ik niet, maar als je een techneut bent/kent moet je er eens een schema bijnemen, dan vindt je dit wel.

Schuif dit trouwens niet te snel af op behringer, onze hersteldienst heeft deze week een QSC versterker opnieuw moeten instellen...

Groeten,

Beghin Didier
        Ampli bvba

Comment

• Staaf
          • Feb 2003
          • 398

citaat:Geplaatst door DidierB

je kan alleszins je clip limiter-niveau intern afregelen.
          Dan zou m'n probleem moeten opgelost zijn als ik de clip limiter uitzet? Ga ik FF proberen.

Ik vraag me eigenlijk af hoe de clipping wordt gededecteerd, is dit een vooraf ingestelde waarde (spanning) of dedecteert ie effectief een vervorming van het signaal? Ik vermoed dat er gewoon een circuitje inzit dat geactiveerd wordt als de voedingsspanning van de eindtrappen op de uitgang waargenomen word. Dit zou dan kunnen werken met een comparator die ergens vergelijkt met een referentiespanning. Als die referentiespanning nu foutief staat ingesteld.... Dan zou het welleens kunnen dat hij een clip dedecteert maar dat er geen is. Begrijp je nog?

Maar hoe zit dit dan met de brug modus. Heb ik dan meer positief als negatief signaal (gesteld dat het voorgaande niet klopt)

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Hang er eens een belastingsweerstand op en een scoop, op die manier kun je letterlijk zien of er clipping optreedt. Meten is weten!

MVG Contour

Comment

• Staaf
              • Feb 2003
              • 398

Probleem is opgelost,

Heb ff zitten klooien en ben erop uitgekomen dat alles perfect werk als ik op ingang 2 geen ingangssignaal aanbreng. Normaal mag je toch verwachten dat de versterker dat signaal gewoon afsluit. Als ik de versterker gebruikte in brugmodus stond de rechtergainknop wel altijd dicht zoals vermeld in de handleiding. Dit was blijkbaar niet voldoende.

Maar goed, probleem is dus opgelost.

BTW hoe staan jullie tegenover de clip-limit functie... Aan of uitlaten?

Comment

• DJ.T
                • Nov 2002
                • 1502

Als je geen externe limiter hebt, gewoon aanzetten, je kan je spullen beter goed beveiligen toch? Je weet maar nooit of er een gek even alles open gooit, sta jij met kapotte spullen!
                We're ready to party, are you?

Comment

• Staaf
                  • Feb 2003
                  • 398

Het lijkt me dat de clip limiter eigenlijk niet veel uitmaakt; het ding blijft clippen, clipt zelfs niet later als anders. Maar ja in het moto van baat het niet dan schaad het niet....

Comment

Working...