gestabiliseerde voeding ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djmv40
    • Feb 2003
    • 20

gestabiliseerde voeding ontwerpen

wie kan me helpen ik moet een gestabiliseerde voeding ontwerpen (voor school)
    ik heb dan een trafo van 12 v secundair en 8,33 ampere (had geen andere)
    en ik wil er graag 12 volt uit krijgen als uitgangs spanning
    kan iemand schema (tekening) hier voor aankomen of maken met de waarde van condensatoren en weerstande enz. er bij
    niet al te ingewikkeld aub.
    mzzl van marcel V[8D]
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

hoeveel stroom moet hij kunnen leveren? neem gewoon standaard schakeling met LM7812, schema kan je uit de datascheets halen, vergeet de HF ceetjes niet... als je meer dan 1A nodig hebt, hang er een paar npn powertorren achter (met koeling), legio schemas van te vinden.
    Hoog wel het 0,6V spanningsverlies van de b-e overgang van de tor(ren) op door een seriediode in geleidende (1n4001 oid) toestand op te nemen in de aarde/bootstrap aansluiting van de spanningsregelaar, als je tenminste meer dan 1A wil en die eindtorren gaat gebruiken
    Elcos: belast de voeding en zorg dat de uitgang van de spanningsregelaar niet zakt (manifesteert zich als 100hz ripple op de uitgang), zo ja meet uF erbij na de brugcel (voor de regelaar)...
    succes
    knoppen en waarden :)

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

==> www.circuitsonline.nl
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

was er met de 7812 niet iets van een overspanning die hij moest hebben om lekker te draaien???? factor 2/3e??
        12 x wortel 2 x 2/3 is toch maar 11,5 volt?

Comment

• djmv40
          • Feb 2003
          • 20

ja klopt 12 x wortel 17 volt - 2x de diode spanning 2x 0,7 = 1,4
          15,6 als de udo 2 volt van de reg. lm7812 15,6 -(12+2)= 1,6 volt delta u
          15,6- 1,6 = 14 volt op de ingang van reg. ofzoiets toch
          maar die lm die staan toch voor L = 100 ma m= half amp.?

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

ja precies m7812 is geloof ik 500 mA en L is 1.5 A.... oid
            maar 12V wissel is misschien wat krap, maar kan wel, zoalang je niet onder de 15V input(gelijk)spanning komt doet die 7812 het wel

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

als je een gestabiliseerde voeding moet ontwerpen voor Uw school betekent dit dat je electronica doet , of niet ?????

maak er dan zelf één hééééééé

anders ben je het diploma van electronicus niet waard

sorry, maar dit is mijn mening [)]

sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• nijhuisr
                • May 2003
                • 182

je trafo spanning is alleen te laag.

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

even voor alle duidelijkheid:
                  LM7812= 1A
                  LM78L12 = 100mA
                  LM78T12 = 1.5A
                  LM78S12 = 2A
                  LM=fabrikant gerelateerd. Je vindt ook KC7812, UA7812, ...
                  Voor de rest: als je 12V wil maken gestabiliseerd op ongeveer 6A (wat je trafo nog levert na gelijkrichting) dan verstook je toch al gauw een aantal watts. Je zal dus een koelvin nodig hebben = niet zo goedkoop.
                  Sommetje: kastje + koelvin + onderdelen + eindtransistor(s)(want een 7812 alleen zal het niet trekken) = dom om het zelf te maken aangezien je voor ongeveer 30 Neuri dit compleet gebouwd hebt inclusief verzorgde metalen kast en zware koelvin. Ik weet dat het voor school is maar kun je niet iets ontwerpen waar je a) ook iets aan hebt (nuttig ding dus) en b) je toch enigszins winst maakt?

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• nijhuisr
                    • May 2003
                    • 182

het is toch voor een ontwerp voor school? dus en kant en klaar voeding levert GEEN punten op volgen mij.

gebruik anders de LM317, mischien kan je dan wat meer punten scoren?

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

ja of je maakt het gewoon zelf een stabilisator, (met een zenertje of een bandgapreference met daarachter een opampje en tor+cooling), en met een 12V wissel kan dat best, gewoon een elcootje erbij, en een aparte topdetector voor de zenerstroom....

Comment

• PM
                        • Mar 2003
                        • 87

Hoort deze vraag wel thuis op dit forum ? Lijkt mij eerder iets voor een elektronica forum. En als je een beeje handig bent kan je op het internet vinden wat jij zoekt. Met de tips die tot nu toe gegeven zijn kom je ook al een heel eind. En dan zijn er nog altijd boeken en tijdschriften waar regelmatig voedingsontwerpen in staan ...
                        Dus het lijkt me dat dit onderwerp afgesloten mag worden.

Comment

Working...