Afregelen Dateq DP603 dimmers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

Afregelen Dateq DP603 dimmers

Ik ben momenteel bezig een tweetal dateq dimmers te reviseren, die 380V op de lazer hebben gehad. In totaal 4 trafo'tje vervangen, en 1 ontstoorspoel defect. Die laatste kan nog een probleem worden, want ik heb geen idee of dat ding nog te leveren is.
    De dimmers moeten nu nog even afgeregeld worden, per fase is er een potmeter te vinden. Het schema staat achter deze link:

Het is gewoon een spanningsdeler die de transistor aanstuurt, dus het zou de preheat wel eens kunnen zijn. Mijn vraag is hoe (waarop) ik het ding moet instellen, of dat het gewoon op de gok moet.
    Scoop, voltmeter en de rest is aanwezig.
    Suggesties?
    U x I = Boem.
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Die stoorspoelen voor die dimmers kan je gewoon bij de elektroboer halen (hetzij niet rond maar vierkant dacht ik).
    Ik heb er zelf ook ooit eens in zo'n dimmerpack vervangen. Er was toen alleen meer aan de
    hand (totaal uitgefikte bekabeling)

Succes ermee!

Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Indien het de préheat is, regel je deze af door een par64 aan de uitgang te hangen en de préheat zodanig in te stellen dat de gloeidraad net niet oplicht.

Uit het schema kan ik echter afleiden dat het hier gaat om de afregeling van de zaagtand.
      Op het schema zie je op de collector van de transistor T7 een zaagtand wanneer je daar je scoop aanhangt.

Met potmeter P1 regel je de basisstroom naar de transistor, dus volgens mij ook de grootte van de zaagtand. Hoe hoog de top van de zaagtand nu moet zijn, is afhankelijk van de controlespanning (meestal 0-10V), in dat geval moet de top van de zaagtand (op het punt bij R30 gemeten met de scoop, want IC1a zorgt nog voor een versterking) dus ook 10V zijn.
      In dit geval lijkt het echter alsof er gewerkt word met 0-15V? Dan moet dus ook de top van de zaagtand 15V zijn.

Daarnaast wil ik nog ff vermelden dat een apparaat dat op 380V heeft gestaan dikwijls volledig van slag kan zijn. Kijk even de voedingsspanning na, achter die 7815, of die nog mooi 15V is, indien die het begeven heeft, hou dan rekening met elco's die maar een maximum spanning kunnen verdragen. Kijk de zaagtanden na want de kans bestaat dat T1/2/3 het begeven hebben. 1 zaagtand moet ook precies 10ms lang zijn, normaal gezien kan dit bijna niet misgaan omdat dit rechtstreeks volgt uit de frequentie van het net.

Comment

Working...