fase veranderen in een passief systeem?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

fase veranderen in een passief systeem?

ik heb een vraag over mijn passief systeem
    ik heb rcf events 1000 top en rcf esw 1015 subs. maar het lijkt wel alsof de bassen uit de subs meer naar achteren worden gestuurdt en minder naar voren
    maar als ik nu de fase omdraai heeft dit dan consequenties voor de toppen
    of moet ik voor de toppen weer de fase terug draaien?
    let wel het staat op een versterker te draaien
    graag tips van mensen die er meer verstand van hebben.
    p.j
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

citaat:graag tips van mensen die er meer verstand van hebben.
    Joh...

Dus: Je hebt een passief systeem. Maar: Komt er ook laag uit je event 1000's? Als dat het geval is moet je natuurlijk de fase niet draaien, want dan doven de lage tonen elkaar voor een deel uit.

Als je een hoog-doorlaatfilter in die ESW sub gebruikt voor de topjes, kan je gewoon zonder problemen de fase van de sub draaien. Ik betwijfel wel of het enig effect zal hebben. Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met "het lijkt wel alsof de bassen uit de subs meer naar achteren worden gestuurdt en minder naar voren". Je bedoelt toch niet dat je achter je subjes meer laag hoort? Want dit heeft natuurlijk niets te maken met fasedraaiing. En als je wilt ondervinden dat je alleen maar denkt dat je achter je subs meer laag hoort; draai ze eens om. Dan heb je echt niet ineens meer laag in je zaal .

Succes verder!

Groeten! Robert

Comment

• tididi
      • Aug 2001
      • 352

Je bedoelt toch niet dat je achter je subjes meer laag hoort? Want dit heeft natuurlijk niets te maken met fasedraaiing.

heeft dit dan te maken met de plaatsing van de subs
      want ik vindt het laag wel meer aanwezig aan de achterkant van de set![:0]
      en de tops krijgen inderdaad het signaal via het ingebouwde filter uit de subs.

p.j

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

He tididi,

Als je achter je subs gaat staan, sta je vaak tegen een muur of in een hoek of zo... je hoort dan sowieso meer laag. Dat is ook de rede dat wanneer je een bandje mixt, het op de dansvloer heel anders kan klinken dan bij de mixer, als deze tegen een muur of in een hoek staat weggemoffeld.

Bovendien hoor je in verhouding natuurlijk heel veel meer laag, omdat je de toppen veel minder goed hoort.

Ik zou echt van je speakers afblijven, geloof mij: fase-draaiien heeft geen enkele zin en lost dit "probleem" niet op.

En zoals ik al zei: Als je me niet gelooft: draai de subs maar eens om als je ergens gaat (proef-) draaien. Je zal zien dat je dan in de zaal echt niet meer laag hebt, waarschijnlijk zelfs iets minder (niet veel, echt sublaag verspreid toch alle kanten op). En achter de speakers heb je dan juist meer laag dan nu.

Groet, Robert

P.S. Je hebt toch niet eerder dingen omgebouwd he? Want als 1 van de twee subs een fase-gedraaid signaal krijgt dooft het laag van de twee subs elkaar uit. En een fase-draaiing kan je niet alleen in de luidspreker maken, maar bijvoorbeeld ook in de kabel die naar de versterker toe gaat. (Nee, niet de 220 kabel )

Comment

• tididi
          • Aug 2001
          • 352

robert bedankt voor je uitleg
          ik begrijp het helemaal ![8D]
          en zeker waar is dat je de toppen niet goed hoort als je achter de set staat!
          ik heb gelukkig niks aan de set verandert dus niets aan de hand.
          bedankt nogmaals en verdere reacties hoeven niet meer maar als er iemand nog is die wat wil zeggen ? alleen als het praktisch advies is![B)][B)]okee!!
          p.j

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

het kan zijn dat in de kantelfrequentie een groot probleem onstaat met je toppen. Denk maar na, die arme 12" zien ineens geen belasting nmeer bij bijv 80Hz, maar worden daar juist aangezogen. En kunnen dus uit de box gezogen worden.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

beste tididi
              heb je een link naar die speakers? ken ze niet...
              mijn ervaring is, bij passief crossen met zo'n soort setje, dat als je top niet zo laag gaat (dwz hoog rendement 10"/12" in de top) dat het best redelijk goed gaat als je die sub gewoon fullrange mee laat lopen of maximaal 2mH in serie (bij 8 ohm)...
              Misschien is de sub te laag/steil gecrossed? dan heb je namelijk best veel energieverlies....komt er veel of weinig laag uit de top als je hem los hoort? Gouden regel is, dat als je maar met 1 versterker wil werken, dat 1e orde crossen goed werkt tussen top/sub, en de fasedraaing is dan zo laag dat je gewoon assymetrisch kan crossen zonder problemen...
              dus de top kan dan full range blijven (erg handig bij los gebruik)en de sub bijv op 125 Hz 1e orde zonder problemen met het akoestisch optellen van de twee.....
              knoppen en waarden :)

Comment

Working...