Belasting MH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

Belasting MH

Omdat ik bezig was met een zelfbouwproject rond DMX had ik graag hetvolgende geweten. Wat is de belasting? Stroom? Die de gemiddelde MH trekt uit de dmx keten? Zit hier een waarde op? mA?
    Life is a freakshow, I just do the lighting
  • snoei
    • Apr 2003
    • 168

een ideale trekt 0.01 ma -->niets dus

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

citaat:Geplaatst door snoei

een ideale trekt 0.01 ma -->niets dus
      Och ja... lezen is een kunst zeker?
      citaat:Geplaatst door KoenB
      Die de gemiddelde MH trekt uit de dmx keten?
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• johan L.
        • May 2001
        • 384

koen mischien ff een importeur bellen of een td bij een grote firma?
        of ff zelf gaan meten want meten is weten.
        Net deed ie het nog.

Comment

• KoenB
          • Mar 2003
          • 453

Heb zelf hele tijd gewerkt in TD van een grote firma. En ik heb daar verschillende waarden gemeten. Maar dit is ondertussen ook al een te lange tijd geleden om me het nog nauwkeurig te herrinneren. En dit zijn niet bepaald waarden die men terug vindt in sheets van MH. Nu wat ik me eigenlijk afvraag is : op welk gemiddelde berekenen productenten hun toestellen, en de keuze van oa de RS485 drivers etc ...
          Iemand deze waarden al eens gemeten? Voor verschillende types, merken, ...

Comment

• snoei
            • Apr 2003
            • 168

voor zover ik weet is er niet echt een gemiddelde te vinden.

het verbruik zal wel laag zijn, maar het scheelt enorm per product --> hoe wordt het signaal uitgelezen?, rechtstreeks (en dan met wat voor ingangsimpedantie), via een opto-coupler.

Dus het is niet algemeen te zeggen denk ik.

Comment

• -Aart-
              • Jul 2001
              • 801

Optocoupler of niet maakt voor de belasting van de DMX-bus niets uit, net zo min als het type lichteffect. Alleen de tranceiver op de bus doet er toe, de DMX-512 bus is elektrisch gebaseerd op RS-485

In de laatste Elektuur staat daar een leesbaar artikeltje over. Kortgezegd is RS485 een symmetrische bus met een karakteristieke imp van zo'n 120 ohm, aan beide uiteinden daar ook mee afgesloten. Dit om problemen met reflecties bij de gebruikte vrij hoge baudrate te voorkomen.
              De trancievers op de bus zijn verder zo `ideaal' als mogelijk, dus Rout << Rin, en gebruiken een spanning van een paar V.
              De pricieze spec's van de drivers bepalen verder hoe veel tranceivers er op een bus mogen, bij DMX 512 heeft met dit apart gelimiteerd op een veilige 32. Dat werkt bijvoorbeeld goed met de veelgebruikte en goedkope SN75176.

Als je meer wilt weten raad ik je dat artikel van E. aan en de datasheet van die chip ofzo..

Eerlijk gezegd lijkt het me zelf totaal oninterressant om verder te gaan dan dit. ... Waarom zou je een chip van een paar kwartjes zelf willen nabouwen ?

Comment

• KoenB
                • Mar 2003
                • 453

citaat:Geplaatst door -Aart-

Optocoupler of niet maakt voor de belasting van de DMX-bus niets uit, net zo min als het type lichteffect. Alleen de tranceiver op de bus doet er toe, de DMX-512 bus is elektrisch gebaseerd op RS-485

In de laatste Elektuur staat daar een leesbaar artikeltje over. Kortgezegd is RS485 een symmetrische bus met een karakteristieke imp van zo'n 120 ohm, aan beide uiteinden daar ook mee afgesloten. Dit om problemen met reflecties bij de gebruikte vrij hoge baudrate te voorkomen.
                De trancievers op de bus zijn verder zo `ideaal' als mogelijk, dus Rout << Rin, en gebruiken een spanning van een paar V.
                De pricieze spec's van de drivers bepalen verder hoe veel tranceivers er op een bus mogen, bij DMX 512 heeft met dit apart gelimiteerd op een veilige 32. Dat werkt bijvoorbeeld goed met de veelgebruikte en goedkope SN75176.

Als je meer wilt weten raad ik je dat artikel van E. aan en de datasheet van die chip ofzo..

Eerlijk gezegd lijkt het me zelf totaal oninterressant om verder te gaan dan dit. ... Waarom zou je een chip van een paar kwartjes zelf willen nabouwen ?
                Ik heb dit artikel ook gelezen. De SN75176 kan iets van een 60mA leveren. Nu normaal is dit geen probleem. Maar als men bv een uitlezing of indicatie wilt met een LED enzo. Wat ook in sommige MH wordt toegepast. Dan verliest men in sommige gevallen 10mA aan de LED, waar het dan om gaat is dat de driver dit moet kunnen leveren. En daarom dus mijn vraag.
                En geen enkele MH is ideaal dus er zijn er genoeg bij die een paar mA vragen op de lijn. En dit moet de SN75176 kunnen leveren.

Comment

• techniekmoderator
                  • Jul 2002
                  • 109

Ik weet niet hoe de producenten van dmx lampen hun dmx ingang in elkaar zetten maar als ik dat zou moeten doen had ik de dmx in indicatie na de ontvanger geplaats waardoor deze led een miniemale invloed heeft op de complete dmx keten. Verder wil ik er even op wijzen dat de SN75176 redelijk standaard is maar dat er ook een "hoog vermogen" uitvoeringen zijn van dit IC

Tevens staan in bovengenoemd document de ingangs stromen vermeld van de ontvanger en die komen inderdaad niet boven de 0,5 mA.
                  Ben trouwens wel eens benieuwd wat Koen allemaal weer aan het bouwen is, dus laat je neus weer 's zien in de chat.
                  techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• KoenB
                    • Mar 2003
                    • 453

citaat:Geplaatst door techniekmoderator

Ik weet niet hoe de producenten van dmx lampen hun dmx ingang in elkaar zetten maar als ik dat zou moeten doen had ik de dmx in indicatie na de ontvanger geplaats waardoor deze led een miniemale invloed heeft op de complete dmx keten. Verder wil ik er even op wijzen dat de SN75176 redelijk standaard is maar dat er ook een "hoog vermogen" uitvoeringen zijn van dit IC

Tevens staan in bovengenoemd document de ingangs stromen vermeld van de ontvanger en die komen inderdaad niet boven de 0,5 mA.
                    Ben trouwens wel eens benieuwd wat Koen allemaal weer aan het bouwen is, dus laat je neus weer 's zien in de chat.
                    Zo heb ik nog een opmerking, iets dat misschien velen over het hoofd zien. Dat de belasting vergroot als ge met een DMX terminator met LED werkt. Omdat dit nl een extra grote belasting vormt op de keten. Tov de gewone MH.

Comment

• -Aart-
                      • Jul 2001
                      • 801

Ik blijf het een weird en onverstandig uitgangspunt vinden om zo (statisch ipv dynamisch) over dit soort signalen te spreken.
                      Je kunt in principe geen "stroom trekken" uit je DMX signaal voor iets anders dan de input van je receiver, als je verderop een optocoupler gebruikt moet de schakeling aan de primaire kant (RS-485 receiver + led optocoupler) ook gewoon extern gevoed worden (via een DC/DC converter of een aparte wikkeling op de trafo of wat ook). Dat geld natuurlijk ook voor indicatie-led'jes etc.
                      Het is een klein (< 10 dBV) signaal met een spectrum dat van bijna DC tot in het mHz-gebied doorloopt (max 210 kbyte/sec !!) . Dat is echt wat anders als een trage RS232-lijn of een audiokabeltje..

Die DMX-testers met LED zijn idd geen echt nette terminator, aan de andere kant denk ik niet dat je echt snel problemen zult krijgen.. Zolang die LED nog brand is je signaal nog zeker 1,6 V ! (= 4 dBV) Daaronder zie je niets, terwijl DMX receivers gewoon werken totdat het signaal in de ruis verdwijnt.
                      Het zijn ook (simpele) testertjes om te zien of er uberhaupt wat gebeurd op de bus, ik zou ze niet standaard toepassen als terminator.

[edit]
                      Wat wil je eigenlijk ongeveer gaan maken ? Een analoge DMX-signaaltester ? Ik wordt wel nieuwsgierig

Comment

Working...