Scheidingfilter 2 stk in 1 top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Addy
    • Apr 2003
    • 35

Scheidingfilter 2 stk in 1 top

Van scheidingfilters ga ik niet zo heel veel begrijpen, maar heb wel begrepen dat dit ongeveer de kwaliteit van de top mede bepaald.
    Mijn vraag is de volgende:

Ik heb nu 4 stk 12"+1" toppen. Op termijn worden daar 2 toppen van gemaakt, namelijk iets wat lijkt op de 2 x 12" + 2" van P&B o.i.d.
    In elke top heb ik nu een filter met monacor zitten, speciaal ontworpen voor de 12" en 1" speakers die in de huidige toppen zitten.
    De 12" is van Beyma, de 12MI100 en de drivewr is de CP380M van Beyma.
    In de nieuwe toppen is het de bedoeling dat dezelfde speakers gebruikt gaan worden, de 1"-ers worden gekoppeld op een 2"hoorn.

Kan ik nu in de nieuwe toppen waarin feitelijk 2 x 12" komt en 2 x 1" de twee bestaande scheidingfilters plaatsen, elk op een 12" en 1", zoals het nu ook is aangesloten?

De filter hebben een belastbaarheid van 1000W program per stuk op 8 ohm.

Ik hoop dat jullie hier genoeg info voor hebben om mij een antwoord te kunnen geven.

Addy
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

ja komt dus binnen met je signaal dat van je versterker komt. vervolgens ga je naar filter 1 en naar filter 2 met dat signaal. de rest is wel duidelijk.

zo bedoel je toch he??

normaal is dit perfect mogelijk. let wel op dat de filters parallel staan( 8 ohm) bijgevolg wordt de parallelimpedantie dus wel 4 ohm. je top zijn impedantie wordt dus 4 ohm nu ipv 8 ohm.

een andere mogelijkheid is om er een andere filter in te zetten en dan gewoon de 12" parallel en de 1" parallel te zetten. de filter moet dit uiteraard aankunnen.

natuurlijk zit je nu met de vraag: hoe zit het met de kwaliteit? Wat dus echt het beste is weet ik ook niet.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

Even ter aanvulling/correctie : Die toppen van Addy zijn geen STK boxen, maar gemodificeerde PA12 toppen van AK.
      De gebruikte filters zijn geen Monacor filters, maar speciaal voor deze box ontwikkelde filters met componenten van Monacor.

Groeten

Jack
      Powered by AudioMadness....

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

dat doet eigenlijk niets veranderen aan de zaak. wanneer je eigenlijk 2 topkasten gewoon parallel schakelt zet je de filters in feite ook parallel t.o.v elkaar en van de versterker. dit kan ook geen kwaad dus....

zie niet direct problemen tenzij er andere mensen zijn die wel een opmerking erover hebben.
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

lijkt me wel goed te gaan ja,
          het is wel zo ronny ook zegt, je krijgt een 4 ohm top maar ik denk dat je nu ook wel met 2 topjes op 1 kantje draait.
          wat misschien nog enige problemen kan opleveren zijn de 2 drivers met een verloopje op 1 hoorn.
          het zou zo kunnen zijn dat door tolerantiefoutjes de filters niet helemaal gelijk zijn, daardoor kan je uitdovinkjes krijgen.
          waarschijnlijk vooral op het punt waar de hoorn en in moet komen.

met de groeten van leen
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

Zoals Nightline al zei, filters zijn meestal afgestemd op een bepaalde box. Een luidspreker in een bepaalde box (zonder filter)heeft een bepaalde akoestische overdracht. Door simulaties kun je hier een bepaald filter voor afstemmen.
            Ook als je filter bepaalde netwerken bevat zoals LCR zuigkringen of RC netwerken, is de kans groot dat deze niet meer goed hun werk zullen doen omdat bijvoorbeeld de resonantie frequentie in je nieuwe kast is veranderd.
            Als je dus een nieuwe box maakt, kan het dus goed zijn dat je akoestische overdracht anders zal zijn dan je huidige kasten. Hierdoor kan het zijn dat, dat je met dat filter (met een bepaalde electrische overdracht) ineens niet meer dezelfde akoestische overdracht krijgt waar je op hoopt.

Maar je weet wat vaak gezegt wordt: Meten is weten!

Groeten Joost

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Het antwoord is dus: Ja, je moet het weer zo aansluiten als het nu zit.
              En: de kans bestaat dat het geheel in de nieuwe kast wat minder goed werkt, omdat een GOED ontworpen filter niet alleen op de luidsprekers in afgestemd, maar op de luidsprekers in DEZE kast.
              Succes met de bouw!

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

En daarbij komt nog dat Addy een hoorn geladen top wil gaan maken, hierdoor verschuift de "woofer" ten opzichte van de hoog-driver.
                Hierdoor ontstaat dus een fase-verschuiving die gecorigeerd moet worden.
                Tevens is het nog maar de vraag of de drivers het mid bij gaan houden, we hebben nu al een foefje uit moeten halen om de driver heel te houden.

Groeten

Jack