Confetti lanceerbuis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan-Peter
    • Jan 2001
    • 311

Confetti lanceerbuis

Wie heeft er al een systeem bedacht/ontwikkeld voor het gebruik van lanceerbuizen in combinatie met een Le Maître Pyroflash controller. De lanceerbuizen van Kabuki werken weer op een andere manier en kunnen klaarblijkelijk niet gebruikt worden.

Ik heb de TU Twente en TU Delft ook al aangeschreven.

Zelf heb ik al geëxpirimenteerd met een PVC buis met wat snippers uit mijn perforator erin. Onderin de buis een gat geboord waar mijn spuitpistool van de compressor (8 bar) in kon. De bovenkant van de buis afgedicht met een prop papier en toen het pistool aan. De papiersnippers kwamen toch wel zo'n 3 meter omhoog uit een elektrabuis van ca. 60 cm.

Wie wat meer weet of heeft geëxpirimenteerd, geef eens een reactie !
    16 februari 2008... PA-markt !
  • bBINK
    • Aug 2002
    • 87

Men neme een PVC buis van circa 1 meter lang.
    Gebruik een CO2 patroon om de confetti weg te schieten.

Precieze tekeningen heb ik niet, maar het werkt wel zo !
    Het entertainmentbedrijf waar wij vaker mee samenwerken gebruikt dit systeem ook.
    __________________________________________________ Afknippen langs deze lijn

Comment

• Jan-Peter
      • Jan 2001
      • 311

Ja, hetgeen je omschrijft is het Kabuki systeem. dat is natuurlijk kant en klaar te koop.

Het principe is natuurlijk heel simpel te bedenken. Die CO2 patroon wordt op één of andere manier vastgeschroefd/geklemd tegen de onderkant van de buis. Met een magneet relais wordt de kogel uit de patroon gedrukt en spuit de lucht in de PVC buis. Door de buis aan de bovenkant enigszins dicht te maken, ontstaat de druk in de buis en op een gegeven moment knalt de kurk/prop eruit, gevolgd door een hoeveelheid confetti.

Het gaat mij nu net om een systeem te maken om de Pyroflash controller te kunnen gebruiken om het magneet-relais aan te sturen, dan wel een voorschakelrelais met een hogere spanning. Wanneer ik mijn multimeter aansluit op de uitgang van de Pyroflash controller meet ik wel een constante spanning, maar geen piek als ik de "fire" knop indruk.

Dus hebben we wat meer info nodig over de werking van de controller.

Wie helpt verder...

Comment

• timescape
        • Oct 2002
        • 328

Haha,

ken wel iemand die enige ervaring heeft met knalbuizen....
        Als haarlak en keukenaanstekers geen bezwaar zijn, en het spul ook een meter of 100 weg mag i.p.v. 3.
        Laat maar weten

Groeten Jeroen

Comment

• Jan-Peter
          • Jan 2001
          • 311

Dit lijkt mij dan toch niet geheel ongevaarlijk.

Kijk maar eens naar 1-1-2 brandweerman Cor. Ik heb die man in het echt bezig gezien en je wilt niet weten wat er gebeurt met een oude haarlak bus in een open vuurtje.... BOEM [V]

Omdat er bij de meeste feestelijkheden die ik verzorg toch wel gemeente- of provincie-ambtenaren aanwezig zijn, wil ik het wel op een professionele en veilige manier doen !

Comment

• SpaceyDeeJ
            • Sep 2001
            • 876

citaat:
            Als haarlak en keukenaanstekers geen bezwaar zijn, en het spul ook een meter of 100 weg mag i.p.v. 3.

Sorry ik kan het niet laten,
            cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• johan L.
              • May 2001
              • 384

jan peter kan t niet zo zijn dat de pyroflash een stroom piek geeft ipv een spanningspiek?
              Hangt mij iets van bij dat er bij "uit" een paar miliampere blijft lopen voor t controleren of hij "op scherp" staat.

Kan me natuurlijk ook weer geweldig vergissen
              Net deed ie het nog.

Comment

• Geert-Jan
                • Oct 2003
                • 9

Ik denk eerder dat je multimeter zo'n piek niet 'ziet' omdat ie te langzaam is. Er wordt volgens mij maar eens per seconde gemeten, een spannings piek schiet daar snel tussendoor.
                Als je zoiets wilt gaan meten moet je dus een scoop gebruiken die je laat triggeren op de piek. Let er wel op dat de piek de scoop niet overbelast. (spanningdeler, zit vaak al op de probe)

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

JP: hang even een lampje van de spanning die je meet over de uitgang van de controller, je zal zien dat de spanning dan flink inzakt, en dat het lampje gaat branden als je op "fire" drukt. Pyroflashes hoef je niet met allerlei geheimzinnige truucjes te ontsteken, gewoon genoeg spanning op de gloeidraad zetten en .....
                  Wat meet je? 12 V / 24 V??? veel meer zal het niet zijn verwacht ik.

Comment

• JBL-QSC-DBX
                    • Apr 2003
                    • 381

Hallo mensen,

citaat:Haha,

ken wel iemand die enige ervaring heeft met knalbuizen....
                    Hij zal mij wel bedoelen... Dat ding wat ik gemaakt heb en overigens nog steeds thuis heb staan is in het nieuws geweest onder de naam "potato-gun". Dit omdat je er bijvoorbeeld aardappels en sinaasappels e.d. meters ver weg mee schiet. Ander voorbeeldje, een colablikje op maat getaped, recht de lucht in naar schatting 50 meter!!!, moet je dus niet in de wijk proberen maar in de polder ofzo.

Maar nu on-topic, dit systeem zou in een gwijzigde vorm denk ik wel te gebruiken zijn om confetti e.d. mee te lanceren. Het komt op het volgende neer:

het linkse deel is de loop, bij ons PVC rond 70, voor drukleiding dus dikkere wand dan normaal, ongeveer 75 cm lang. De verdikking bestaat uit twee moffen 110 die met een verloop aan de loop gelijmd zitten, en aan het eind zit dan nog een schroefdop in de mof ingelijmd.

De verdikking is dus eigenlijk de verbrandingskamer, hierin zitten twee schroeven die binnen ongeveer 5 mm uit elkaar zitten, aan de buitenzijde zijn deze verbonden met een piezo ontsteker die bij een gasstel hoort. Wanneer je deze loop vanuit de verbrandingskamer afsluit met een kartonnetje, en dan een handvol confetti in de loop gooit, klein beetje haarlak achterin, dop erop, ontsteken en weg is je confetti!

LET OP: DEZE "KNUTSELZOOI" IS NATUURLIJK TOTAAL NIET VEILIG, EN ZELFS BIJ WET VERBODEN!!! HOOGUIT IS HET ONTWERP AAN TE PASSEN ZODAT JE VAN HET PRINCIPE GEBRUIK KUNT MAKEN OM EEN CONFETTI-KANON TE BOUWEN.

(zie website www.bndestem.nl en zoek in archief op potato gun)

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik dit topic zou plaatsen, onder andere omdat het apparaat natuurlijk totaal niet veilig is. Ik ben echter van mening dat de mensen die hier komen kijken verstandig genoeg zijn om met zulke informatie om te gaan. Wanneer ik het idee heb dat dit toch niet het geval is, of iemand anders vind dat (moderator of mede-forummers) laat het dan weten in een reactie op deze post, of via mail. Dan zal ik zonder twijfelen deze post verwijderen. (Of modje moet het al gedaan hebben, dan ben ik het er ook gelijk mee eens)

Ik hoop dat iedereen hier verstandig mee omgaat en er iemand misschien een gemodificeerde versie bedenkt om VEILIG confetti te kunnen lanceren!

Groeten, Joris Martens
                    Timescape.nl

Comment

• FiëstaLj
                      • Oct 2000
                      • 2068

Pak een stalen pijp, las er een plaat onder, zorg dat hij goed stevig ergens aan vast staat, gooi er een knaller van le maitre in, stop het hele ding vol confetti en klaar is jan peter !

Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• nightline
                        • Oct 2002
                        • 1001

Persoonlijk lijkt mij een stalen uitvoering maar dan op perslucht stukken veiliger. Gewoon een klein luchtketeltje ( ca. 2 liter ) daar een 1/2" kogelafsluiter op, en daar de lanceerbuis ( eventueel PVC ). Zo'n luchtketeltje is bij iedere vrachtwagen sloper te krijgen. Bij de eerste DAF 95 trucks zit zo'n ketel in de koel-spiraal rechts voor, net achter de bumper. Deze trucks zijn zo'n 10 jaar gebouwd met dat keteltje daar, dus.....[8D]!!

Succes

Groeten

Jack