spaarlampen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DNA
    • Feb 2003
    • 19

spaarlampen

Ik weet niet of het hier wel helemaal thuis hoort, maar ik probeer het toch maar. Ergens anders kan ik er namelijk niets over vinden.

Weet iemand ook of er een manier is om een spaarlamp te dimmen. Bijvoorbeeld met een schakeling uit de elektuur o.i.d. waarmee een TL te dimmen is.

Als dit onderwerp hier niet gewesnt is mag het van mij door de mod weggehaald worden.
  • Rv
    • Feb 2001
    • 1086

____
    Rv.
    ____

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Helaas... normale spaarlampen zijn niet dimbaar omdat de starterschakeling (via ouderwets neonbuisje of elektronisch) dat helemaal niet willen. Wat je wel kunt is het ding open maken en de draden die naar de echte glazen lamp gaan naar buiten brengen en zie dan het bericht en de link hierboven want dan heb je een gewone-tl-buis-principe.
      Misschien bestaan er hier en daar wel SPECIALE versies van spaarlampen die al dimbaar zijn maar daar heb ik nog een informatie van gezien.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Er zijn ook spaarlampen met 4-pens voeten, die kun je met een normale TL- dimmer regelen.
        Dat komt natuurlijk neer op "Wat je wel kunt is het ding open maken en de draden die naar de echte glazen lamp gaan naar buiten brengen en zie dan het bericht en de link hierboven want dan heb je een gewone-tl-buis-principe." maar is een beetje makkelijker en veiliger.
        Helaas is het aantal types in 4-pens aansluiting wat beperkt.
        Je kunt denk ik het beste even zoeken in een catalogus van Bernard/TU/Wolff/.....
        Daar vind je dan ook meteen de passende lampvoeten, ook wel makkelijk.

Comment

• DNA
          • Feb 2003
          • 19

Persoonlijk zie ik het niet zo zitten om een spaarlamp (e14 en e27) los te trekken en daar aan te gaan knutselen. Ik hoopte meer op een "elektuurachtige" oplossing van een losse dimmer die je in plaats van de schakelaar kunt plaatsen

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Kenniet!

Comment

• Dave
              • Jan 2001
              • 757

PL-lampen zijn wel weer te dimmen, maar het ligt aan het voorschakelapparaat of dit kan. Bovendien kom je in de huis- tuin- en keukensfeer nagenoeg geen PL-lampen tegen.
              U x I = Boem.

Comment

Working...