4 polige krachtstroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

4 polige krachtstroom

Hallo,
    Afgelopen weekend met mijn apparatuur een feestje verzorgd.

Bij gebrek aan een 220 V voorziening maakte ik gebruik van een 4 polige (dus 3 * fase + Aarde) krachtvoorziening.
    Ik heb een verloop gemaakt waar ik aan apparatuurzijde de aarde losgegooid heb!!!! en in het stopcontact de Aarde als NULL gebruikt.

Het werkte allemaal, maar ik heb er toch niet zo'n erg lekkker gevoel over.

Kan dit gewoon, of heb ik geluk gehad dat er nix is uitgefikt??

En zeg niet dat ik een slechte electicien ben, want het was 4 polig aangesloten in een 5 polige muurcontactdoos (door erkend bedrijf)
    Alvast bedankt

Groeten John
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Nee !!! Natuurlijk niet ..

En daar laat ik het maar bij denk ik.

Comment

• SpaceyDeeJ
      • Sep 2001
      • 876

citaat:Geplaatst door Whitefarmer
      En zeg niet dat ik een slechte electicien ben, want het was 4 polig aangesloten in een 5 polige muurcontactdoos (door erkend bedrijf)
      Alvast bedankt
      Elk erkend bedrijf zou dit NOOOIIIT hebben toegestaan, gevolgen zouden en zijn dan voor jouw rekening !!!!
      cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Mark
        • Aug 2000
        • 432

Dit mag dus NOOIT!!!!!! Geen nul = geen show!
        Mark

Comment

• jakobjan
          • Jul 2002
          • 599

Had je niet gewoon de null uit dat stopcontact kunnen gebruiken.. dat is nog altijd gezonder dan de aarde gebruiken..
          Jakob-Jan
          Lightjockey Beta tester
          Freelance Licht tekkie

Comment

• jerre
            • Jun 2003
            • 286

ow'ke, als 'k dus ff kan volgen heb je dus de aarde als nul gebruik? Of zit 'k 'r kompleet langs? Nu, praktisch gezien hangt in de stroomcabine de nul (via een bebaalde weerstand dan welliswaar) aan de aarde, dus deze 2 staan bijna op't zelfde niveau. Wat je in't geval doet als je de aarde ipv nul gebruikt is eigenlijk gratis stroom trekken vermits de kWh teller 't niet kan meten (geen stroom door N), maar dan zou normalerwijze de differentieel (haha verplicht in iedere stroominstallatie) moeten uitvallen omdat je stroomverlies genereerd.
            Wat nu nog 'n andere mogelijkheid is, maar zeer onwaarschijnlijk in jouw geval, is een ander type van stroomnet. Zoals 'k hieboven al zei wordt de N ni de stroomcabine gekoppeld met 'n weerstand naar de aarde, maar de aarde wordt niet meegevoerd -> 'PE'+'N'('k dacht dat dit IT net noemde ofzo). Een andere mogenlijkheid, en dit wordt veel toegepast bij straatverlichting ed, is dat de N rechtstreeks gekoppeld wordt aan de aarde en dat 'r dan voor elke verbruiker geen apparte aardingespen moet worden geslagen (stel je voor, voor elke verlichtingspaal), in dit geval heb je dus een 'PEN' (TT net, 't kan ook dat 't omgekeerd moet met die benamingen, 't is allemaal wat lang geleden)
            Soit, snappie?
            greets J
            nu gij en dan ikke weer

Comment

• Mark
              • Aug 2000
              • 432

citaat:Wat je in't geval doet als je de aarde ipv nul gebruikt is eigenlijk gratis stroom trekken.
              Dit is de grootste onzin ooit!

Dus een draaistroom apparaat trekt volgens jouw geen stroom???
              Mark

Comment

• jerre
                • Jun 2003
                • 286

jawel, maar bij 'n draaistroomapparaat krijg je een symetrische belasting, dus met een zogezegd virtueel nulpunt (kijk eens je sterkstroomtheorie na ivm met ster-driehoek schakelingen, sterschakeling, wat gebeurd 'r met 't sterpunt, ofwel sluit je het aan op de nul, maar dit is niet nodig omdat dit virtueel op nul ligt, pak maar eens je voltmeter 'r bij en meet maar 'ns na). Sluit je nu 'n asymetrische belasting aan dan zal je sterpunt ook niet meer in 't midden liggen, sluit je nu dit sterpunt aan op de aarding dan zullen al je spanningen terug naar 230v gaan, maar gaat je differentieel zeggen dat 'r stroomverlies is.
                Wil je de proef op de som nemen, open je kast, neem een lamp van bv 15w en sluit deze aan voor je differentieel (op eigen risico) meet de spanning hierover, Ć© voilla. De stroommeter in je kast meet wat er door de fase gaat en wat 'r in de nul terugkomt (vraag me hier niet meer de theorie achter want die zit nog verder in m'n hoofd).
                Soit, als je dit nog niet geloofd zal 'k wel eens in m'n oude schoolboeken gaan bladeren en desnoods inscannen en doormailen.

ps: als je nu misschien toch aan't meten bent, meet dan eens tussen je nul en je aarding, zou normaal gezien zo'n +- 30v moeten zijn. Als 'r geen koppeling zou zijn tussen de nul en de aarding, dan zou je een vliegend net hebben (zoals bij 'n stroomgroep zonder aardingspin) en zou je dus als je 'n fasegeleider zou aanraken ook niks moeten voelen, maar dit is nu eenmaal niet zo. Dus N en PE hebben praktisch hetzelfde potentiaal, simpel! (buiten dan de spanningsval over de spoel/weerstand of hoe je het ook noemt in de cabine)
                nu gij en dan ikke weer

Comment

• jerre
                  • Jun 2003
                  • 286

Om ff beeld bij woord te zetten, heb rap gezocht en 't volgende documentje gevonden (trouwens een nederlands site, dus verschil zit 'r niet echt tss belgie en nederland op dit punt)

is misschien wat duidelijker ivm de stroomstelsel, de benamingen had 'k fout denk 'k, maar doet 'r niet echt toe

greets J
                  nu gij en dan ikke weer

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

Okee,

Voor mij is het helder, tenminste de eerste 2 , 3 antwoorden.
                    Daarna werd het me iets te technisch, maar voor degenen die hierover verder willen:
                    Het was een stroomvoorziening voor een electrische roldeur.
                    voor mij weet ik voldoende.

Allen bedankt
                    enne letz make zome noize
                    John
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door Whitefarmer

Kan dit gewoon, of heb ik geluk gehad dat er nix is uitgefikt??

Alvast bedankt

Groeten John
                      Uitfikken niet, daar heb je geen kans op. Wel op een klap stroom over je jattenb als er een defect optreedt ergens.
                      En ik zeg dat je een slechte electricien bent als je zonder PE gaat draaien. Je bent dus een slechte electricien.

Comment

• BAJ productions
                        • Jul 2003
                        • 587

voor de volgende keer maak van Nul en de PE leiding gewoon 1 leiding dat kan dan ben je wel veilig bezig.

bas
                        groetjes,
                        Bas

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

wat je veilig noemt...
                          Nogmaals : krachtstroom is geen lieverdje, er vallen dooien bij een foutje. Dus stroom niet voor elkaar : jammerdan, en oip tijd naar huis.

Comment

• PM
                            • Mar 2003
                            • 87

Jongens jongens, wat een gelul !
                            Dat diegenen die er geen verstand van hebben hier ook niet de wijsneus komen uithangen.
                            Ik moet eerlijk bekennen: ik durf me ook niet met 100% zekerheid uitspreken over deze kwestie. Maar met mijn gezond verstand wil ik wel het volgende toevoegen aan dit onderwerp.

Het gaat hier om een zogenaamd TN-C netwerk (nul en aarde gecombineerd). Maar ik dacht dat dit voor partikulier gebruik niet gebruikt werd, enkel in de industrie zou je dit tegen mogen komen omwille van veiligheidsredenen.

Als je deze situatie zou tegenkomen is inpakken en wegwezen geen oplossing denk ik. Ik zou het volgende doen : nul en aarde doorlussen op het aansluitpunt, en dan een elektriciteitskast met verliesstroomschakelaar gebruiken. Volgens mij ben je dan veilig bezig. Normaal zou de stroom enkel door fasen en nul mogen gaan. Stel dat er toch ergens iets mis is dan gaat er stroomverschil optreden waardoor alsnog je differentieel afschakelt.

Trouwens : gaat het hier om 3x380(400)V of 3x220(230) ??? Want 3x220(230) heeft in Belgiƫ enkel 3 fasen en een aarding !!!

Comment

• -Bart-
                              • May 2001
                              • 827

Wat een gewauwel allemaal. In de eerste plaats is dit helemaal geen kracht- of draaistroom vraag. Dit gaat evenzeer op voor 1-fase systemen.

Altijd als er iemand met een krachtstroomvraag komt dan wordt er geroepen dat je eraf moet blijven etc. Geef gewoon duidelijke, begrijpbare en klare info. Of houd je afzijdig. Zoals je ziet gaan mensen er toch alijd mee kloten en in kombinatie met wazige info is dat dodelijk. Ook vind ik dat het standpunt dat de moderatoren hierover innemen nogal vaag. Na wat geschreeuw heen en weer wordt het topic afgesloten met: haal er een prof bij ,op slot" Verbied het of niet of geef duidelijk aan waar de grens ligt.

Afijn.

Laat me je vraag anders formuleren, want de vraagstelling lokt natuurlijk uit tot allemaal geschreeuw.
                              "Waarom zijn de N en de PE leiding appart uitgevoerd in instalaties?"
                              antwoord:
                              Als de N en de PE over de zelfde leidig uitgevoerd worden, ontaat het gevaar dat bij het onderbreken (door een defect!) van de N geleider alle aanraakbare metalen gestellen spanningsvoerend worden. Met alle gevolgen vandien!
                              Als de PE geleider los wordt uitgevoerd bijven alle metalen gestellen op aardpotentiaal. In dit geval worden gevaarlijke situaties voorkomen.
                              <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

Working...