piek bij afzetten mengtafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

piek bij afzetten mengtafel

hallo, ik heb een klein vraagje:
    Als je je mengtafel afzet, en je versertkers staan nog op, dan krijg je een knal uit je speakers. Mijn vraag is nu: hoe komt dat?
    Ik heb eens iemand horen zeggen dat dat niet zou gebeuren als je je versterker en je mengtafel op een andere fase zet, terwijl anderen mij zeggen dat het gaat om een piek op de uitgangen van je mengtafel, zodat je stroomvoorziening er niet toe doet.

Wie kan mij meer uitleg geven?? (En ja, ik zet nog steeds eerst mijn volumes dicht, dan verstterkers af, en dan pas voeding van de tafel alzetten, braaf hé) [:I]
    "En Go"
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Welke mengtafel heb je dan?
    Voor zover ik weet hebben de meeste tafels niet eens een aan en uit knop, ik dacht dat het alleen de goekopere dingetjes waren die een aan/uit knop hadden.
    Maar als jij het gewoon op de goede manier (dus zonder knal) waarom wil je dan toch weten waar dit aan ligt, is overigens al wel vaker besproken hier, ook voor verschillende apparaten, weet alleen niet meer wat de oorzaak was, wel dat een condensator over je schakelaar zou moeten helpen.
    We're ready to party, are you?

Comment

• snoei
      • Apr 2003
      • 168

volumes dicht bij versterkers laat ik altijd acterwegen, bij de meeste versterkers valt eerst een relais af/komt als laatste een relais op, waardoor geen knal komt. De echte rede van een knal zou ik ook nie weten.

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

rede voor de uitschakelknal???
        Weet wel dat ik het altijd probeer te voorkomen, dus cresten dicht, speakon deruit en dan pas de spanning van mixer en amps afhalen. Zo heb ik er geen last van, maar de oorzaak?

Comment

• neeltje
          • Apr 2003
          • 295

welke mengtafel:
          crest x-eight, soundcraft MH4, soundcraft delta, a&h gl 3300, ml 5000, ...

Op en afknop hebben die mengtagels inderdaad niet. De voeding meestal wel (je weet wel, dat bakje met dezelfde merknaam maar dan in een rack ingebouwd)[]
          "En Go"

Comment

• neeltje
            • Apr 2003
            • 295

och ja, dj.T, ik wil niet enkel weten wat ik doe, ik zou het leuk vinden ook nog eens te weten waarom. Ik vraag me gewoon af hoe dit nu eigenlijk komt, en volgens mij is een forum een goede plaats om dat soort vragen te stellen.
            "En Go"

Comment

• dj-theo
              • Sep 2002
              • 27

citaat:Geplaatst door DJ.T

Voor zover ik weet hebben de meeste tafels niet eens een aan en uit knop, ik dacht dat het alleen de goekopere dingetjes waren die een aan/uit knop hadden.
              Dat heb jij maar mooi scherp omgemerkt, al die goedkope tafels als bijvoorbeeld de PM4000 hebben een powerknop op de tafel c.q. PSU, kom je in het duurdere segment van bijvoorbeeld fischer price dan heb je inderdaad geen powerknop meer.

Hierbij heb ik deze scherpe stelling toch maar even bevestigd...

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

citaat:Geplaatst door DJ.T

Maar als jij het gewoon op de goede manier (dus zonder knal) waarom wil je dan toch weten waar dit aan ligt, is overigens al wel vaker besproken hier, ook voor verschillende apparaten, weet alleen niet meer wat de oorzaak was, wel dat een condensator over je schakelaar zou moeten helpen.

Daar wil ik nog wel aan twijfelen, bij andere apparaten gaat het om vervuiling van de netspanning, een piek die opgevangen kan worden door een condensator. Ik weet bijna wel zeker dat het in dit en elk ander geval waarbij je een apparaat uitzet wat een audiosignaal levert aan een versterker of ander apparaat gaat om een vervuiling van het audiosignaal. (zet je versterker en mixer aan zonder dat er een audiokabel tussen deze twee zit, zet nu je mixer uit, is het er nog steeds?) Een condensator over de powerknop zal dit waarschijnlijk niet tegengaan.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• DJ.T
                  • Nov 2002
                  • 1502

Heej Theo, over welke PM4000 heb je het dan?
                  Ken een pm4000 van verschillende merken en zeker verschillende soorten tafels.
                  Ik zei ook: ik DACHT.
                  Maar ik denk dat je het wel met me eens moet zijn dat bij de duurdere betere tafels er geen schakelaar OP DE TAFEL zit, ik heb het niet gehad over wel/geen schakelaar op de voeding.
                  Heb je eigenlijk een website theo?
                  Wil eigenlijk wel eens weten met wat voor spulletjes jij op een avond staat?
                  We're ready to party, are you?

Comment

• jerre
                    • Jun 2003
                    • 286

De plop bij het uit (of in) schakelen van 'n mengpaneel kan door 2 dingen gebeuren.

Ten eerste dus zoals al aangehaald het inschakelen van de voeding, je schakelt een transformator in, dit is 'n spoel en zoals je misschien weet is de eigenschap van 'n spoel van alles 'r aan te doen de stroom tegen te werken ('r zijn ook mensen die dat doen, maar ..), dus het gevolg is dan ook dat je 'n hogere inschakelstroom krijgt(inschakelen) en bij het uitschakelen een kleine vonkoverslag (hangt 'r van af hoe groot de trafo ed), vandaar de oplossing van 'n C'tje over de schakelaar.

Ten tweede, bij het uitschakelen schakel je dus de voeding van de elektronica uit. Hiermee bedoel 'k dus de opamps (de kleine versterkertjes in je mengpaneel) want 'k denk niet dat 'r nog mengpanelen compleet dicreet opgebouwd worden. Deze voedingsspanning is over 't algemeen symetrisch (dit wil zeggen bv +15v 0v -15v), dit wordt gedaan omdat je signaal positief en negatief kan worden. Valt de voedingsspanning nu dus weg zal het praktisch nooit gebeuren dat allebijde de voedingsspanningen tegelijk compleet 0v zijn (omwille van de afvlakcondensators en de meestal niet gelijke belasting van de voeding). Hierdoor zullen de opamps 'n onvoorspelbare output genereren (dus 'n piekje plus of 'n piekje min) wat je dus hoort als 'n 'plop'.

voilla, snappie?

Van je mengpaneel op 'n andere fase zetten, 'k denk niet dat 't 'r veel aan gaat helpen, dus je in- en uitschakel ritueel maar blijven uitvoeren he
                    nu gij en dan ikke weer

Comment

• Martijnvanthiel
                      • Oct 2002
                      • 104

en een dateq lpm7.3 heeft zeker ook geen knop bovenop......

ter info
                      Met vriendelijke groet,

Martijn van Thiel

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

zullen we het hier ff niet over discomixertjes gaan hebben?
                        bedankt voor het aangeven van je kennis van mixers
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• lifesound
                          • Apr 2003
                          • 1052

zoals jerre mooi beschrijft: een mengtafel geeft bij het uitschakelen dus een piek.

Of je die nu uitzet met de knop of op een andere manier. Maakt niet uit. Die piek is er.

De standaard bij elke firma waar ik werk is dan ook....EERST DE AMPS AF! En liefst zelfs eerst dichtdraaien.

citaat:
                          Heb je eigenlijk een website theo?
                          Wil eigenlijk wel eens weten met wat voor spulletjes jij op een avond staat?
                          [V][V]

Comment

• jerre
                            • Jun 2003
                            • 286

ja 'ke mod, 'k begrijp wat je bedoeld, was ff vergeten dat 'r nog veel comparator bruggen met torretjes worden opgebouwd, maar dan wel met geintegreerde, maar toch steeds minder en minder vermits 'r tegenwoordige degelijke opamps te verkrijgen zijn, ma soit, heeft niet veel met 't onderwerp te maken
                            nu gij en dan ikke weer

Comment

• DidierB
                              • May 2003
                              • 337

Wij doen het ook altijd zo: volumes dicht op versterkers, processors muten (RS485?) en tafeltje uit. Lijkt mij logisch, en lekker vertrouwd.

Groeten,

Beghin Didier
                              Ampli bvba

Comment

Working...