zelfbouw fc voor Yamaha-P90

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

zelfbouw fc voor Yamaha-P90

Hallo allemaal,

Door het jaar heen ben ik (naast student) eigenlijk licht- en geluidstechniker, maar ik speel ook nog piano. Daarom heb ik onlangs een electrische piano (Yamaha P-90) gekocht. Ik wordt nu hier en daar gevraagd voor bandjes enzo, maar ik kan 'm echt niet meer in de doos gaan vervoeren (begint uit elkaar te vallen...). Dus... een flightcase.

Ik heb nog nooit zelf een fc gebouwd, maar eens moet de eerste keer zijn, dacht ik zo. Ik kan wel secuur werken, dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Ik ga nog een uitgebreider plan maken, maar de werkwijze leek mij ongeveer zo:

1. bepalen maten inhoud (piano + 'bare essentials' (koptelefoon, adapter en pedaal)): piano (18kg btw) = 135 x 28 x 12.5 (+ pootjes 1.2 cm), andere zooi = 31 x 25,5 x 9.
    2. bepalen binnenmaten (wilde rechts naast de piano een schotje inbouwen, en dan de andere zooi) rekening houdend met schuimrubber overal omheen: ongeveer 171 x 30 x 17

Dit moet ik nog doen en ik weet niet precies hoe:
    3. plankjes zagen van officieel fc-hout
    4. kist in mekaar lijmen
    5. kist openzagen
    6. alle randen en ribben voorzien van profielen en vlindersluitingen
    7. alle hoeken voorzien van kogelhoeken
    8. aanbrengen wielen en handvatten
    9. bouwen interieur

Hierbij weet ik vooral de volgende dingen niet:
    - ik wil graag officieel fc-hout, waar kan ik dat krijgen? waar moet ik op letten?
    - wat voor lijm kan ik het beste gebruiken?
    - moet ik het hout aan de binnenkant nog behandelen ofzo (het hoeft op zich niet mooi te zijn, want er komt toch al schuimrubber overheen)?
    - waar kan ik al die profielen, hoeken, sluitingen en handvatten het beste kopen? er zijn vast verschillende maten, wat heb ik hier nodig?
    - hoe gebruik je eigenlijk plopnagels? ik heb gehoord dat je daar een tang voor nodig hebt, maar precies weet ik het niet
    - wat voor schuim kan ik het beste gebruiken voor deze toepassing? waar kan ik dat krijgen?

Alvast bedankt voor eventuele reacties,
    Sjoerd

BTW ik denk dat ik maar een website ga maken over dit klusje, want ik kon eigenlijk nergens op het web een goede handleiding vinden...
  • nico
    • Feb 2003
    • 29

Radar heeft ooit een stap voor stap handleiding op het net geplaatst.

Misschien heb je hier wat aan?

Comment

• SjoerdOptLand
      • Jul 2003
      • 261

citaat:Geplaatst door nico
      Misschien heb je hier wat aan?
      Zeker, een heleboel plannetjes die nogal onduidelijk in mijn hoofd zaten zijn nu opgehelderd/ontkracht. Mijn vragenlijstje ge-updated:
      - waar krijg ik officieel fc-hout en waar moet ik op letten
      - waar krijg ik fijn schuimrubber?
      - belangrijkste: ik denk dat ik een handtang ga kopen voor de popnagels, maar hoe moet je ze aanbrengen en waar moet je op letten

Alvast bedankt,
      Sjoerd

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Flightcase boer zoeken, die hebben hout en materiaal voor je kist genoeg. Zit er meestal wel eentje in de buurt; en anders is Conijn muziek in Eindhoven een aardige die niet erg duur is. Maar nogmaals: even zoeken bij jou in de buurt heeft ook wel resultaat (tip: bel een lokale geluidsboer op en vraag waar die zn spullen haalt!)

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

FC hout kun je bij elke, zichzelf respecterende houthandel bestellen.
          Vraag om 9mm berken multiplex met een HPL toplaag, als het goed is komen ze dan aan met een kleurenwaaier waar je een leuk kleurtje en eventueel motief uit kunt zoeken.
          Hou er wel rekening mee dat de plaat hout niet dikker wordt als je te gebruiken sluitprofiel !! Ik heb namelijk eens een keer de fout gemaakt door 9 mm aan 2 kanten te laten voorzien van een hpl laag.

Fijn schuimrubber zou ik niet aanraden maar hardschuim gebruiken.
          http://www.licht-geluid.nl/winkel/Artikel.asp?id=CC8710

Popnagels is ook weer een vak apart.
          De meest gebruikte zijn 4.8 mm dik en geribbeld, de lengte varieert tussen de 7 en 25 mm, 12,8 is wel het meest gangbare.Het plaatsen is zeer eenvoudig, gat boren van 5mm, nagel erin en aantrekken met de tang.
          Aanschaf van een goeie tang is duur en is meschien wal af te raden, voor die ene kist kun je beter een pneumatische popper huren met compressor, is goedkoper en werkt sneller, en anders kom je met je spul ff naar Bilthoven, poppen we dat kissie ff hier in elkaar.
          Sterkte met de bouw, maak wat foto's en laat even weten hoe het allemaal gegaan is.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• SjoerdOptLand
            • Jul 2003
            • 261

citaat:Geplaatst door Radar

anders kom je met je spul ff naar Bilthoven, poppen we dat kissie ff hier in elkaar.
            Sterkte met de bouw, maak wat foto's en laat even weten hoe het allemaal gegaan is.
            Super bedankt voor het aanbod! Ik laat het dan t.z.t. wel ff weten. Ik ben zowieso nog wel even verder voor de kist goed en wel in mekaar gelijmd zit, dus even geduld nog.

Ik zal mijn activiteiten zeker op het web zetten, URL volgt.

Groetjes,
            Sjoerd

Comment

• B-Rental
              • Sep 2003
              • 76

Hier kun je ook eens kijken is een snelle curcus flightcase bouw.

]

Comment

• SjoerdOptLand
                • Jul 2003
                • 261

citaat:Hier kun je ook eens kijken is een snelle curcus flightcase bouw.
                Ja daar had ik idd ook gekeken, maar een aantal vragen van mij waren nog niet helemaal beantwoord dus. Maar wat mij betreft weet ik weer ff genoeg, ik ga ermee aan de slag en ik meld het wel als ik wat foto's heb ofzo.

Nogmaals bedankt allemaal!

Groetjes,
                Sjoerd

Comment

Working...