Bridge functie bij gewone stereoinstallaties

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EL DJ
    • Sep 2003
    • 60

Bridge functie bij gewone stereoinstallaties

Mijn vraag kan misschien een beetje dwaas lijken, maar als je nog niet veel ervaring hebt, nog niet eens zo gek.
    Om te vermijden dat ik mijn portefeuille moet gaan openbreken aan dure versterkers zou ik een gewone versterker van een hifi-instal.
    in bridge functie zetten.
    Als ik dat bij twee versterkers doe heb ik 2* zoveel power voor twee boxen. Is dit mogelijk, of blijft het gewoon een dwaze vraag?
    El DJ
    Is DAT muziek?
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Hoort dit niet in /newbies of anders op niet-professioneel forum .. ?

Versterkers leveren bij een gelijke belastingsimp 4x zoveel vermogen in bridge als normaal per kanaal bij die imp. Daar moeten ze trouwens wel tegenkunnen, HiFi-amp's zijn niet gemaakt voor continuegebruik op vol vermogen omdat die situatie thuis niet voorkomt ..

Ik raad het je af.

Comment

• goldsound
      • Jan 2003
      • 429

Ik ben nog nooit een gewone hifiversterker tegengekomen die je kan bridgen
      Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• EL DJ
        • Sep 2003
        • 60

Ik was dus gewoon van plan de + uitgang van mijn A kanaal te verbinden met de + van de luidspreker en de - van de luidspreker met de - van het B kanaal.
        En sorry dat ik dit niet in het newbies forum heb gezet.Dat was gewoon een vergissing.
        Is DAT muziek?

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

technisch zou het wel kunnen om de 2 + signalen van je amp aan te sturen maar dan heb je nog wel een opampje nodig om 1 van de signalen uit fase te brengen , anders heb je geen - kant van je sinus, verder ben ik het compleet met het boven staande eens dat een hifi amp daar zonder meer niet geschikt voor is.
          1 veel te weinig koeling
          2 waarschijnlijk kom je niet weg met je impendantie, bij bridge zit je maarzo aan 2 ohm per kanaal.
          3 lijkt me gewoon geen goed idee dus

Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• EL DJ
            • Sep 2003
            • 60

bedankt Som maar dat van die koeling zal geen probleem zijn, ik heb namelijk al een ventilator op de amp gemonteerd met een aanzienlijk vermogen
            Is DAT muziek?

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

NEEEEEEEEEE kan niet met hifi-amps, alleen met amps die daar geschikt voor zijn, en dat dan ook aangeven op hun specificaties

Comment

• Merijndj
                • Mar 2001
                • 660

sorry Mac,
                Het KAN wel, maar of je amp ertegen kan is het andere verhaal...
                HOE: weet ik zo niet, moet je op internet ff zoeken naar een hifi forum...

Comment

• musicjohn
                  • Aug 2001
                  • 1102

citaat:Versterkers leveren bij een gelijke belastingsimp 4x zoveel vermogen in bridge als normaal per kanaal
                  4x ???????

Ik geloof niet dat dit geheel correct is!
                  Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• brander1
                    • Aug 2003
                    • 59

eumh, ik zou dit toch niet proberen se!!

dan zou ik eerder sparen voor zo'n low budget versterker van JB systems, DAB of zo.

Comment

• -Aart-
                      • Jul 2001
                      • 801

citaat:4x ???????

Ik geloof niet dat dit geheel correct is!
                      Is het wel, U wordt 2x zo groot, R blijft gelijk dus ook I wordt twee maal zo groot P=U*I wordt dus 4 x zo groot.. ('tuurlijk, alles effectief etc.. )
                      Mits de amp de dubbele uitgangsstroom natuurlijk inderdaad kan leveren. ... Ieder kanaal `ziet' dus maar de helft van de belastingsimp. Maar over het bridgen van versterkers en alle voor- en nadelen hebben we het al ERG vaak gehad geloof ik.

Je zult trouwens wel een losse fasedraaier nodig hebben, hoewel er natuurlijk (geheel in stijl ? gore truukjes bestaan met een spanningsdeler..

Comment

• musicjohn
                        • Aug 2001
                        • 1102

citaat'tuurlijk, alles effectief etc.. )
                        Mits de amp de dubbele uitgangsstroom natuurlijk inderdaad kan leveren.
                        Dat bedoelde ik dus maar !!!

In de praktijk zie je maar zelden een werkelijke ver-viervoudiging. Doorgaans is een dubbel uitgangsvermogen in bridged mode het meest acceptabele. (toch?)
                        Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

ik draai al een tijdje een hifi versterker in de brug.[] (thuis trouwens)

Op m'n x over de fase van 1 laag kanaal omgedraait en de ++ gepakt. Werkt perfect. De versterker kan impedanties van 4 ohm aan. Staat nu gebrugt z'n vermogen in een 8 ohm speaker te duwen... dus no problem.
                          Maar je moet zo niet een avond full power draaien.

Groeten, michiel

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

citaat:Ik was dus gewoon van plan de + uitgang van mijn A kanaal te verbinden met de + van de luidspreker en de - van de luidspreker met de - van het B kanaal.
                            Dat heeft dus geen zin, de - en zitten gewoon aan elkaar, er is dus eigenlijk geen min van A en min van B.
                            Om een versterker te bruggen moet je de plussen gebruiken, en een kanaal fase draaien. Dat kan met de meeste x-overs, of met gebalanceerde ingangen eenvoudig. Daar hifi versterkers daar niet over beschikken wordt het niks denk ik.
                            Denk je er ook even aan dat je hifi versterkers zelden met 2 Ohm mag belasten? en dat doe je als je 2 speakers van 8 Ohm op een gebrugde versterker aansluit. Met een box per versterker zou het natuurlijk goed kunnen gaan.
                            Overigens kunnen hifi luidsprekers helemaal niet tegen zoveel geweld, ik denk dat je portefeuille door dit soort experimenten nog veel zwaarder belast gaat worden.

Comment

Working...