Krachtstroom vragen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RL sound
    • Jan 2003
    • 156

Krachtstroom vragen.

Na diverse site bekeken hebben en vele forums er op na geslagen toch een aantal vragen over krachtstroom.

Ik kom regelmatig de formule tegen Kva=u*i en dan delen door 1000, maar nu hoor ik ook van de cos phi.

Waar vind ik die, staat dat op het apparaat of kun je dat uitrekenen....

Wat ik bedoel met deze vraag is, omdat ik veelal hoort van deze aggregaat kan 70 Kva leveren, maar wat kun je er dan daadwerkelijk aan stroom en vermogens op aansluiten.

Ja, ik heb ook een post gelezen waar dit allemaal in uitgelegd werd, maar ik zit even met de cos phi.

Wat ik alwel weet is dat de cos phi een bepaalde hoek is tussen de stroom en spanning, maar hoe weet/meet ik deze waarde?

Hopend op een antwoord; Rudie.

Liefst met een voorbeeld met waardes e.d., is het voor mij wat makkelijker te begrijpen ([:I]).

Groeten: RL <i>sound</i>
  • Controller
    • Apr 2002
    • 745

Dit staat al in de FAQ van J&H Forums
    zie:

Comment

• RL sound
      • Jan 2003
      • 156

Het spijt me controller, maar die topic had ik al gelezen en daar werd niet duidelijk gemaakt waar de cos phi vandaan komt.

Maar om ook even te reageren over de meter, zijn er ok andere mogelijkheden om die waarde te weten, of geld er misschien wel een "gulde middenweg"?

Comment

• Pino
        • Jul 2002
        • 390

Zoals je zelf al aangaf is de cos. phi de cosinus van een bepaalde hoek (phi), die een faseverschuiving weergeeft tussen de geleverde spanning en de gevraagde stroom. Deze faseverschuiving wordt veroorzaakt doordat een belasting (verbruiker) nooit zuiver ohms is, bv door spoel (trafo) of condensator (cascade). Hoe groter de capacitieve of inductieve belasting, hoe groter de faseverschuiving (hoek), dus hoe kleiner de cos phi. Hoe kleiner de cos phi , hoe lastiger het de stroomleverancier (groep) het krijgt om het gevraagde vermogen te leveren, en daarom moet er een correctie gebeuren. In het beste geval cos phi = 1 (0° faseverschuiving): vermogen maximaal (P=I*U*cos phi, en beiden gaan gelijk op en af). In het slechtste geval krijg je geen vermogen: faseverschuiving 90°, dus cos phi = 0.
        Dit is heel kort uitgelegd waar het over gaat; hoe men in de praktijk gaat corrigeren laat ik over aan mensen die hier ervaring mee hebben, omdat ik het nog nooit zelf heb nodig gehad. (in een wasmachine doet men het met een grote condensator).

Groetels,
        Pino
        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

toch nog ff wat duidelijker :

neem een condensator : die blokkeert gelijkstroom, en een spoel blokkeert wisselstroom. weet je nog?

om nu het verschijnsel fasehoek uit te leggen : als er op een condensator een gelijkstroompje wordt gezet, laat-ie heel even wat door, waarna de condensatopr zich oplaadt, en de blokkade begint.Dan laadt-ie zich iets verder op, en de blokkade wordt groter, enz.
          Anders gezegd: De spanning ijlt na op de stroom, want de stroom was er eerst, en pas later ontstond er een spanning..
          Bij de spoel net andersom : eerst een spanninkje, waardoor er een stroompje gaat lopen, en de spanning daalt -iets-, dan wat meer stroom en meer spanningsdaling. Totdat de stroom maximaal is ,en de spanning nul (definitie van de kortsluiting)(theoretisch bij gelijkspanning, we laten het ohmse gedeelte ff buiten beschouwing). De verhouding tussen een condensator-weerstand of spoelweerstand en de ohmse belasting elders zit 'm in de cos phi, die zoals je al merkt : frequentie-afhankelijk is, want de condensator laat hoogfrequent door, en de spoel laagfrequent.. Maar we hebben het meestal over 50Hz, dus daar is een standaard waarde op te geven bij motoren.

Bij normaal gebruik zal die reaktieve impedantie meestal aanwezig zijn, want we werken veel met transformatoren, die een induktief gedrag hebben. Echter op grotere vermogens (waar GEEN motoren en inductie-ovens in hangen) is die cos phi bijna 1, en mag je er dus vanuit gaan dat je VA-vermogen bijna net zo groot is als je Watt-vermogen. En als je gaat dimmen : de cos phi groeit, maar je opgenomen vermogen krimpt, waardoor de voeding toch niet zijn maximum bereikt.

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Even voor de duidelijkheid: de inductiviteit van een transfo hangt af van hoe die belast word.
            vb:
            Belast je een transfo met een lamp (resistief) dan gedraagt de primaire van de transfo zich ook resistief!
            Zo hoor ik regelmatig mensen die zeggen dat par36's meer verbruiken dan de lamp die erin zit, wat dus NIET zo is.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

even voor de duidelijkheid : de trafo zelf is natuurlijk geen 100% rendement. Het verlies ( in oa warmte) bevat een stuk inductiviteit, waardoor het (totale nederlandse) net inductief is. en dat compenseren we met : condensatoren. juist ja.

Comment

• RL sound
                • Jan 2003
                • 156

Phoe, heftig dit, maar doe mijn best om dit te begrijpen.

Misschien lijk nog wel een beetje .........je weet wel.

Maar stel, we praten over een dimmerpack.

Digitaal dimmerpack met een vermogen van 6 x 15A, DMX ingang en geheugen voor de laatste stand. Versie met Shuko uitgangen.

Bijvoorbeeld....en ik krijg van de leverancier de vraag:"Hoeveel Kva heb je nodig?"

En daar sta ik dan, heu heu..

Hoe weet ik nu die man te vertellen hoeveel ik nodig heb....ik weet dat het allemaal al eens is uitgelegd, maar zoals je merkt heb ik niet erg veel verstand van deze electriciteitsleer......[:I]

Misschien dat jullie het iets makkelijker voor mij kunnen uitleggen.

Wel moet ik zeggen dat ik jullie tot zover wel dankbaar ben voor wat jullie al hebben getypt.

********, ik weet alwel dat de cos phi ook blindvermogen wordt genoemd en dat deze blindvermogen eigenlijk een soort van verlies is (begrijp ik het goed?)

Wederom hopend op een antwoord; Rudie.

Comment

• techniekmoderator
                  • Jul 2002
                  • 109

citaat:Maar stel, we praten over een dimmerpack.

Digitaal dimmerpack met een vermogen van 6 x 15A, DMX ingang en geheugen voor de laatste stand. Versie met Shuko uitgangen.

Bijvoorbeeld....en ik krijg van de leverancier de vraag:"Hoeveel Kva heb je nodig?"
                  Bovenstaande nemen we even als voorbeeld, dimmerpack met 6 kanalen die ELK 15 Ampere kunnen leveren bij [u]230 Volt</u> (let op die spanning van 230 Volt)
                  Dit betekendt dat [u]ELK</u> kanaal 3450 ( 15 A * 230 V) Watt moet kunnen leveren.
                  3450 maal 6 kanalen = 20700 Watt.
                  Tel daar 20% bij op (dit is 4140 Watt) en dan kom je uit op 24840 Watt.
                  Als jij dit vermogen kenbaar maakt aan je stroomboer zal hij dus aankomen met het voorstel om MINIMAAL 25000 VA = 25 KVA te leveren.

Dit alles gaat binnekort verklaardt worden in het techdoc forum.
                  techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

leuk, die 6x 15 A, maar hoeveel lampen hangen eraan?? tel je lamp-veermogens maar op. ( per 15 A krap 3500W vragen , of hangen er per kring 2 raylights aan van 500 = totaal 1000W per kring: dan maar 6000W totaal. dat je dimmer 25000W aankan : leuk voor hem. Maar dat zegt niks over de reele belasting.

Comment

• RL sound
                      • Jan 2003
                      • 156

Nee, Magcyver, dat begrijp ik, maar nu heb ik teminste een voorbeeld van hoe het moet zijn...

Die 20 % kan ik dat zien als de tolerantie oftewel de cos phi??

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

nee, als overghead voor oa stuurtafeltjes etc.

nogmaals : cos phi heb je in de live-toepassingen niet zoveel mee te maken. geldt eigenlijk alleen bij zware inductieve apparaten, zoals aluminiumsmeltovens , motoren ed..

Comment

• RL sound
                          • Jan 2003
                          • 156

Oke, super, nu kan ik dus aannemen dat ik voor normale shows de formule KVA(w)=U*I kan aanhouden.

Mar ik neem aan dat er dimmerpacks zijn die vel vragen, dus is daar geen cos phi bij?

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

neeeeeeeeheeeeee, niet ten aanzien van je maximaal te dissiperen vermogen.
                            de cos phi die daar optreedt merk je zelf niet, omdat je verbruikte vermogen omlaag gaat, had ik al uitgelegd. er ontstaat wel wat meer blindstroom als je gaat dimmen ( zeg 50%) maar je watt stroom vermindert veel harder. dus geen max-vermogen [probleem

Comment

• jappie
                              • Aug 2003
                              • 6

hoi

Eh mensen ik vraag mij af waarom jullie zo veel moeite doen om dat van die fase hoek en zo uit te leggen. Maar aan gezien ik al enkellen keren aggregaten geregeld heb voor een festival en voor onze carnavalswagen. En dat is nooit fout gegaan, ik vraag dan altijd op hoeveel vermogen dat iedereen nodig heeft (mag hopen dat ze het maximaale vermogen wel zelf kunne berekene). Dan deel ik dat door 0.8 (coficient) en dan kom je op het totaal aantal kva. hoef je niks i * u te doen want op die machienes zitten toch allemaal 63 of 125 amperen als je te minsten boven rond de 60 kva zit.

Hoop dat het zonder al teveel spelfouten is en zo.

groetjes jasper

Comment

Working...