Speakon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staafken
    • Feb 2003
    • 12

Speakon

FF een vraagje;

Wat is de standaard om een 4-pin speakon aan te sluiten op een 2- weg systeem? Nu zit bij ons voor het ene systeem het laag op kanaal 1 en de toppen op kanaal 2 (zelfbouw systeem); als ik nu hetzelfde amprack wil gebuiken voor een ander systeem met JBL-topjes zit ik daar met het probleem dat die JBL's inwendig in de kast zijn aangesloten op kanaal 1; en dat ik dus als ik doorlus vanop die topjes de bassen moet aansluiten op kanaal 2. De omgekeerde wereld dus.

Momenteel veranderen we in het amprack de bekabeling op de amps maar dit lijkt me niet erg ideaal.

Thanks
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Heb hier nog niet echt een standaard in kunnen ontdekken...
    Wij gebruiken de verschillende amps ook voor verschillende setjes.

Hier is de standaard dat 1+ en 1- fullrange of laagkast is
    en 2+ en 2- de topkast

Op het amprack betekend dat dus dat er per kant (links en rechts) 2 speakon uitgangen zitten.
    Voor de kast betekend dat dat daar goed is gekeken wat voor kast het is
    fullrange 1
    sub 1
    topje 2

Zo kan het nooit fout gaan...
    Maar het is slechts één mogelijkheid...

Comment

• Staafken
      • Feb 2003
      • 12

Dag Ralph;

Bedankt voor de snelle reply

Wat doen jullie dan als jullie een subje willen onder de full range kasten? werken jullie dan met verloopjes?

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Die hebben dan hun eigen versterker he..
        dus die krijgt ook het signaal vanaf de mixer of processor en versterkt dat weer.

doet niets af aan het principe
        Maar een fullrange kast met een sub....dat doen we dus niet, dan wordt ht gewoon een actief systeem.

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Die standaard is er dus echt wel hoor, kijk maar eens op de site van de fabrikant:http://www.neutrik.com/images/ock/do...s/media_21.pdf
            Het lijkt me dus het handigst om de toppen om te zetten naar 2 en de bassen op 1 te laten, als dat tenminste kan, soms zitten de speakons direct op de filterprint gesoldeerd, en dan wordt het lastiger.

Comment

• Staafken
              • Feb 2003
              • 12

Alvast allemaal bedankt;

Kan er me dan iemand uitleggen waarom er dan standaard (naar mijn weten) geeneen kastje standaard op pin 2 aangesloten is?

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Alle kastjes die je kent zijn bedoeld als fullrange?
                Ikweethetookniet.

Comment

• Dave
                  • Jan 2001
                  • 757

Wij hebben voor onze eigen speakers een ander geintje gebruikt.
                  1+/- van de plug gaat naar de speaker. In de kast zitten de connectoren 2+/- doorgelust naar de doorlus-speakon, maar dan op 1 +/-, welke je dus weer met een standaard kabel kunt doorlussen naar de volgende kast.
                  Werkt super, en je hoeft niet op te letten welke kabels je mee moet nemen.
                  U x I = Boem.

Comment

• Staafken
                    • Feb 2003
                    • 12

JBL's zijn 12" + tweeter ofwel 10" + tweeter (heb de beide) beide zijn aangesloten op pin 1. (kan je deze kasten fullrange noemen?)

Comment

• EP Woody
                      • May 2001
                      • 795

Er zijn kasten die op 2+- zitten, Nexo heeft zo een geintje. Het alpha systeem gaat met 1 8 polige kabel naar de top, (3 +- voor mid, 4 +- voor hoog) dan met 4p kabel naar basje (2+-) en dan met 2 p kabel naar sub (1+-) (hoop dat ik de juiste aders heb gegeven, maar iig volgens dit principe)

Verder zou ik niets aanpassen (dus toppen op aderpaar 2), je bent op deze manier dan verplicht om 4 aderige kabel te gebruiken, waarvan je dan 2 aders niet gebruikt.

Wat misschien wel handig is, is een stel kabels (of kastjes 2x in 1x uit) te maken van 2x speakon naar 1x speakon female (helaas niet in neutrik versie te krijgen). Daarmee kan je voor ieder systeem correct werken. (Top op 1 of Top op 2).

Suc6

Comment

• Jan-Peter
                        • Jan 2001
                        • 311

Op mijn nieuwe Electro-Voice Rx set hebben we de topkasten ook op 2 +/- gezet door ze gewoon om te solderen. Met een 4-aderige kabel gaan we nu van het amprack naar de bas-kasten en daarvandaan gewoon doorlussen met 4-aderige kabel. In amprack de uitgangen van amp 1 en amp 2 resp, laag - hoog op 1 +/- en 2 +/- aangesloten.
                        Lekker makkelijk met opbouwen en afbreken en je kunt nooit de verkeerde kabels gebruiken. Ze zitten ook in een aparte krat !
                        Op het amprack voor de zekerheid ook nog van iedere uitgang van de versterkers een aparte Speakon op 1 +/- voor andere toepassingen van het rack.
                        16 februari 2008... PA-markt !

Comment

• Klaaske
                          • Jun 2003
                          • 571

Voor een systeem met meer als 2 kasten werkt
                          8polige speakon ideaal, 2bass parallel draaien
                          en mid kastje en top kastje los
                          <font size=\"1\">
                          Groeten,
                          Jaap
                          <b>
                          -[GSXke :)]-
                          </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

ik heb alle sub en laag op 1+en-, terwijl alles waar geen sub uitkomt ( incl monitoren ) op 2+en- draaien.
                            Bekabeling is altijd 4polig, dus geen probleem.

Alleen uitwisselbaarheid is nogal eens een probleem. Maar ik verhuur alleen mijn eigen spullen compleet, met amps en crossovers etc, incl alles zeg maar...

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Is bij mij precies hetzelfde, ik doe geen losse verhuur, dus nooit een probleem.

Ik heb ook alleen 4 x 2,5 speakerkabels. Soms gebruik je dan 2 aders ,andere keer weer 4, maar je hebt nooit een verkeerd aangesloten kabel of één met te weinig aders bij je!

Comment

Working...