Krachtkabel testen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RL sound
    • Jan 2003
    • 156

Krachtkabel testen.

Tja, misschien een domme vraag, hoe kun je het snelst een krachtkabel testen op locatie, ik neem aan met de multimeter, maar wie kan mij uitleggen waar ik dan op moet letten e.d.

Eigenlijk zoek ik een verkorte cursus krachtkabel testen.

Zouden er ook tester op de markt specifiek voor krachtkabel.

Dit is na aanleiding van een klus waarbij ik spanning (!!) op de truss had staan, vermoedden dat er een aarde probleem is geweest en heeft ook 6 licht effecten om zeep geholpen.

Wie kan en wil mij dit uitleggen????

Groeten: RL <i>sound</i>
  • Davy Gabriels
    • Aug 2002
    • 819

Ik heb gewoon een voltmeter op mijn verdeelkist staan,met een keuzeschakelaar tussen 3 fasen.Gewoon effe checken als je op alle fasen tov nul 230V hebt,en alles is in orde.

Aarding testen heb ik niet zo direct een antwoord op...

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

meten met de ohm meter(multimeter) aan de man en vrouw zijde. eventueel mannetje en vrouwtje opendraaien en een beetje prullen met de draden. Doet je meter dan gek heb je een slecht contact.

Uiteraard gaat dit niet onder belasting.

Als je echt vrees hebt voor aarde problemen zou je eventueel je truss kunnen aarden. Ofwel heb je een slechte breakout die lekt.
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

ff een off-topic vraagje:

Hoe kan je truss onder spanning komen? Heb je een krachtstroomverdeeldoos met een metalen buitenwand tegen de truss aan en is die behuizing onder spanning komen te staan? Of is de behuizing van een lichteffect onder spanning komen te staan?

Ik vind het allemaal maar vaag hoe dat kan.
        Zoals Ronny ongeveer zei: de pinnen van de multimeter aan beide kanten aan de aarde 'aansluiten' (tegenaanhouden op een manier) Zet de multimeter op weerstand (Ohm), als er op de display uberhaupt iets verandert betekend het dat die ader in ieder geval nog in orde is.

Ooit wel 's aanged8 om een extra aardlekschakelaar bij een verdeeldoos te zetten (een kleine stoppenkast in een kistje, gebruik in zelf ook!)

Suc6,
        Jurjen

Comment

• -Bart-
          • May 2001
          • 827

Krachtkabel gaat niet 'zomaar' stuk! Het is geen microfoonkabeltje dat opeens de geest geeft.

Kracht kabel inspecteer je visueel! Kappen los en flink aan de aders trekken. Als die goed vast zitten en de mantel ziet er over de hele lengte goed en onbeschadigd uit, dan heb je een krachtkabel goed getest. Eventueel kan je dan nog met een multimeter testen of niet een kneus de fase volgorde heeft omgedraaid.

Alleen maar contact maken is niet genoeg voor een krachtkabel, er worden vermogens getransporteerd en dure apparatuur mee gevoed. Als 's middags alles uitfikt, volstaat "vanmorgen maakte het nog contact" echt niet.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

Als je verdeelt naar 3x shucko kun je iig makkelijk kijken of je je apparatuur niet opblaast met een bouwlampje, wanneer die per fase 5 seconden netjes blijft branden kun je in 99% van de gevallen zeggen dat het allemaal okee is, die andere 1% is dan het meten waard. Wij doen het meestal zo om op locatie te testen, en dat is nog nooit verkeerd gegaan (...klopt af...)

Comment

• RL sound
              • Jan 2003
              • 156

Nu na gister samen met een collega gecheckt hebben van de kabels e.d., blijkt heel waarschijnlijk dat er een breakout (lees, licht connector met vier succo`s) defect is geraakt.

Die is dan ook meteen volledig gedemonteerd.

Wij hebben een zekeringkastje liggen met aardlek, maar die is niet uitgeslagen, ook dit gaan we checken.

Ik dank jullie voor jullie hulp, ik weet genoeg mod.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Daarnaast kun je op dimmer bijvoorbeeld vrij makkelijk een systeem maken wat je fases test, met 3 lampjes die per goeie fase oplichten, en een foutlampje. Die schema's zijn vrij snel op internet te vinden dus zoek er eens naar. Als je dan je stroom door een schakelkastje haalt en alleen aanschakelt op 3 groene lampjes, probleem opgelost denk ik?

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Mennens heeft kant en klare test-stekkers liggen. Weet je meteen wat er loos is, ook je nulgeleider wordt meteen doorlopen.

Comment

• RL sound
                    • Jan 2003
                    • 156

Mac. help me even aan een url, ik denk dat het mennens.com is?

Comment

• Bert
                      • Aug 2000
                      • 155

Mac bedoeld; Mennekes

dat is de test-stekker, je kunt ook een duspol kopen, misschien iets voor in de webshop alhier?
                      It\'s only Rock \'n\' Roll
                      But I like it

Grtz,
                      Bert.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

yep. sorrie, die andere is ook een leverancier hier...

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

citaat:Geplaatst door jurjen_barel
                          Zet de multimeter op weerstand (Ohm), als er op de display uberhaupt iets verandert betekend het dat die ader in ieder geval nog in orde is.
                          Tjaaaa....
                          Je moet wel correcte info geven hé Jurjen!
                          Ik hoop voor jou dat er sowieso iets op de display verandert... anders heeft je multimeter een probleem...

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...