25A/380V aansluiting, geen CE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

25A/380V aansluiting, geen CE

Aangezien ik deze winter krachtstroom zal gebruiken, heb ik op school een gekeken naar de installatie.
    Ik gaan kijken naar het aansluitinkje,
    is dat nu toch een OUDE aansluiting,
    380V 25A staat er op.
    ik kon geen foto's trekken.
    zo'n oud zwart ding.
    Weet iemand wat voor 'n stekker ik ervoor nodig heb.
    Voor mijn dimmers heb ik eig wel een 32A hebben, maar met een verloopje ertussen en nooit 100% belasten, mag er niks misgaan.
    weet iemand waar ik zo'n 25A stekker kan vinden.
    (in de online-shop toch nibet gezien)
    of moet ik daar gewoon een 32A in proppen?

edit door modje: onderwerp verhuisd naar technisch forum
    [CENTER] [/CENTER]
  • Freddie
    • Nov 2002
    • 195

als het zo'n oud zwart ding is, is het dan geen perilex aansluiting?

Vroegah hadden we op m'n werk ook van die zwarte stekkers. van die platte. weet niet of het hetzelfde is als jij bedoelt???
    Als het licht uit is................. Is het donker

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

Neen,
      gewoon ronde,
      3x fase, 1x Nul, 1x Grnd.
      maar er staat naast 25A
      Het ziet er net uit als een 32A aansluiting, diameter iets kleiner(schat ik)
      Daarnaast is er ook nog een 16A aansluiting, is er een manier om deze samen te voegen, en zo een ruwe 32A te krijgen? of krijg je dan problemen met de fasen(lijkt me wel waarschijnmlijk )
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• BAJ productions
        • Jul 2003
        • 587

als je van die lang werpige stekkers bedoeld dus met 3/4 pinnen naast elkaar dan de groter electo winkel voor bedrijfen sorry heb geen adders

zitten de pinnen verdeelt als 5 bij een dobbel steen dan is het perilex zo als hierboven gezegt word
        deze zijn bij elke keuken winkel verkrijg baar om dat ze aan kookplaten zitten.

de eerste kan heel moeilijk zijn om te krijgen want deze wordt veel minder gebruikt
        misschien kun je heb van een oud toestel af halen. die misschien nog wel op je school hebben als ze zo'n aan sluiting hebben zal die der niet voor niets zitten

groetjes
        bas
        groetjes,
        Bas

Comment

• BAJ productions
          • Jul 2003
          • 587

sorry zag je reactie niet

word nog gewoon verkocht bij de gama als je geluk hebt ik heb zo'n 5 maanden geleden er ook 1 gehaald.

bas
          groetjes,
          Bas

Comment

• Justin
            • Aug 2000
            • 92

1 thing 4 sure, is in iedergeval GEEN perilex. Die zijn namelijk geen 25 ampere. Het is een hele oude krachtstroomaansluiting, van nog voor de oorlog. De kans is klein dat je daar nog stekkers voor vind. Je kunt wel proberen in Belgie een elektroboer in het Westen van Belgie te bellen, omdat ze daar nog wel sommige oude gebouwen van dit soor vervangingen voorzien. Probeer iets in de buurt van de kust. Veel sucses met je verloopje. Maar als die aansluiting zo oud is, word ie kennelijk nooit gebruikt. Is het dan misschien eenvoudiger even een andere aansluiting op de muur te zetten (als je hiervoor de kennis en ervaring hebt tenminste?)

Groet!
            Justin Belichting & Technische Realisatie.

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

Ik zal het eens voorstellen op shool,
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

citaat:Geplaatst door Justin

1 thing 4 sure, is in iedergeval GEEN perilex. Die zijn namelijk geen 25 ampere. Het is een hele oude krachtstroomaansluiting, van nog voor de oorlog. De kans is klein dat je daar nog stekkers voor vind. Je kunt wel proberen in Belgie een elektroboer in het Westen van Belgie te bellen, omdat ze daar nog wel sommige oude gebouwen van dit soor vervangingen voorzien. Probeer iets in de buurt van de kust. Veel sucses met je verloopje. Maar als die aansluiting zo oud is, word ie kennelijk nooit gebruikt. Is het dan misschien eenvoudiger even een andere aansluiting op de muur te zetten (als je hiervoor de kennis en ervaring hebt tenminste?)

Groet!
                Ik heb maar lichte ervaring, maar de kennis heb ik wel (hoop ik)
                Ik zal ook eens kijken of we op school geen stekkers meer liggen hebben, ik weet wel dat we nog een converter krachtstroom ==>3xWCD, miss kan ik dan terig van 3x WCD naar 32A aansluuiting gaan?

Wat is jullie mening hierover?

Is die aansluiting best te solderen of wat?( heb standaard electronica kennis, dus ook soldeer)
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

wat is er mis met een nieuwe 32 A aansluiting op de buurt te zetten i.p.v. die ouwe. Nog wel ff de stoppen controleren, of ze er tijdelijk uit kunnen, anders is er geen beginnen aan. Misschien kun je de stoppen wel vervangen door iets zwaardere dan kun je toch nog 32 A trekken met je apparatuur. Ideetje?

Veel suc6 ermee,
                  Jurjen

edit door Modje: let aub even op je spelling. Nu door mij aangepast, volgende keer door mij verwijderd!

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

@ Justin:
                    Perilex bestaat wel in 25 Ampère!
                    Bij een 16 A. zit de aardpen horizontaal, bij de 25 A. versie is dat vertikaal.
                    De 25 A. versie mag overigens niet meer gebruikt worden meen ik hier op het forum gelezen te hebben.

Comment

• -Aart-
                      • Jul 2001
                      • 801

Ik vind ze geen van beiden echt prettig, al was het maar dat er twee "standaarden" zijn om het ding aan te sluiten (gewoon 3 fasen of als twee groepen). Oude rommel -> zoveel als enigzins mogelijk vermijden.

Maar het gaat hier niet over Perilex als ik het goed begrijp, maar gewoon over een "niet-rode" voorloper van het standaard CEE-form materiaal. Ik kan me vagelijk voor de geest halen ook wel eens zoiets gezien te hebben.
                      Maar als de school vaker dan eenmalig van die aansluiting gebruik wil maken zou ik gewoon zeggen: Laat een erkend installateur er even een nette moderne CEE-form WCD tegenaan schroeven, en gelijk de rest van de aansluiting (stoppenkast / bekabeling) ff checken. Dan weet je pricies wat je er aan hebt en is alles veilig.
                      Zo heel duur hoeft dat echt niet te zijn, je wilt ook niet dat er iets misgaat tijdens een feest en het je je apparatuur kost.

Comment

• Wouter Verlinden
                        • Dec 2000
                        • 263

Hoi allen,

dit kon ik echt niet laten gebeuren:

>"Misschien kun je de stoppen misschien wel vervangen door iets >zwaardere dan kun je toch nog 32 A trekken met je apparatuur. >Ideetje?"

vooral doen!!! (NOT)
                        zou je niet eerst checken of je bekabeling (in de muren) wel 32A kan trekken?? als er nu een 25Ampère aansluiting opstaat die op 25A is afgezekerd dan is de bekabeling waarschijnlijk uitgevoerd in 4mm². als je er een 32Ampère aansluiting én zekering op wil zetten moet je bekabeling minstens uitgevoerd zijn in 6mm² (indien je dit niet doet smelten bij volle 32A belasting de kabels uit de muur...)

(sommige mensen denken echt dat de wetten van de fysica niet voor hun van toepassing zijn... :-( )

dus ik zou aanraden:
                        "doe gewoon wat Aart zegt... laat het nakijken door iemand die er dagdagelijks mee bezig is... dan ben je tenminste zeker..."

PS: krachtstroom soldeer je niet!!! dat doe je met een schroefbevestiging en aderhulsjes

PS2: als die vakman het dan komt doen, blijf er dan bij en kijk goed, zo leer je wat bij...

Groetjes,

Wouter Verlinden
                        Freelance Sound & Light Developper
                        Wouter Verlinden
                        Creative Sound & Light Development

Comment

• reflection
                          • Mar 2002
                          • 413

krachtstroom ==>3xWCD, miss kan ik dan terig van 3x WCD naar 32A aansluuiting gaan?

dat is dus onmogelijk, 1stekker er verkeerd om in en fase word 0, dat gaat dus sowieso niet lukken, ik zou zeggen; als je er niet uitkomt, huur 3 losse 16ampere dimmers of maak n nieuw wanddoosje
                          Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Jurrie
                            • Nov 2002
                            • 402

Die stekkers worden nog veel door boeren gebruikt.

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

Geen foto kunnen maken, ik zal volgende week eens spreken met school,
                              nieuwe aansluiting, stoppenkast is DIK in orde.
                              Ik ga nooit de volle 32 A door sleuren hoor, het is gewoon beetje dimmen, nooit de volle 100%, en ook nooit ales tegelijk, Ik ga niet in de Stoppen beginnen sleutelen, Ik zal eens onderzoeken of er in de keuken van onze school geen degelijke aansluiting is.
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...