De wet van Ohm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freddie
    • Nov 2002
    • 195

De wet van Ohm

Allereerst sorry dat ik de naam van het onderwerp niet anders kon maken. Wist even niets.
    Maar dan de vraag.

Als je een sterke lamp op een te kleine zekering zet, klapt de zekering eruit. Maar een lamp kan toch niet feller branden dan dat er stroom doorheen loopt, want anders kan je een lamp niet dimmen. Want als je een sterke lamp erop zet, maar je zet hem niet vol aan, klapt de zekering ook niet.
    Ik weet wel dat he niet zo is, maar waarom springt de zekering dan als je er een te sterke lamp opzet, en waarom gaat die lamp dan niet minder fel branden omdat hij te weinig stroom krijgt.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, anders leg ik het nog wel op een andere manier uit.

Als het licht uit is................. Is het donker
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

Belangrijkse wet in de elektrotechniek. DE WET VAN OHM

Bij dezelfde spanning zal de lamp met het grootste vermogen meer stroom trekken dan een lamp met kleiner vermogen. logisch[}]

Het vermogen is een constante waarde voor die lamp. Alsook de spanning. Waar zit dan het verschil???? Inderdaad de stroom!!

Laat het nu juist de stroom zijn die bepaalt of een kring in overbelasting is of niet. Dus jou zekering valt uit omdat de lamp met groot vermogen teveel stroom trekt t.o.v de afgezekerde waarde.

en dan nu de werking van een dimmer: een dimmer is een spanningsregelaar.

Door middel van stuur-en vermogenelektronica wordt een sinusspanning in stukken gehakt. afhankelijk van de instelling (stuurwaarde (dmx)) zal de lamp een bepaald stuk van die sinusspanning krijgen. Hoe groter het stuk, hoe meer spanning, hoe feller de lamp brand.

De stroom is ook recht evenreddig met de spanning in dit geval. dus: hoe groter de spanning hoe groter de stroom, hoe kleiner de spanning hoe kleiner de stroom.

Daarom dat jou zekering bij een gedimde lamp niet afvalt. De stroom door de lamp is kleiner als de afgezekerde waarde.

Zo dit was les een van elektriciteit. Wil je nog iets weten
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Sparky, je hebt best kans dat hij dat komend schooljaar krijgt, ik weet niet naar welke klas hij gaat, maar ik heb het in de 3de klas gehad en zal er in de 5de verder op in gaan. (ik ga nu dus naar de 5VWO)

Toevallig weet ik zat over elektrotechniek en wat ik niet weet kan ik net zo goed aan me vader vragen, dus de elektrotechniek die komend jaar bij natuurkunde zal worden besproken is ouwe koek voor mij. Nu kan het ook nog zijn dat Freddie een maatschappijprofiel heeft gekozen, dus krijgt hij dus geen natuurkunde.

Ik weet niet waar jij de afgelope jare hebt gezete, maar niet zomaar oordelen over dingen die jou niets zegge!

Suc6 met je school verder, Freddie!

Mzzl, Jurjen

Comment

• Freddie
        • Nov 2002
        • 195

Bedankt ronny, nu snap ik het![:X]

en sparky, ik zie die glimlache en die knipoog wel in je post staan, maar toch vind ik het nergens op slaan. Ben ondertussen 16 geworden en blijf in de 4 een jaartje steken. Doe VWO richting N&T (natuur en rechniek) maar hebben het tot nu toe alleen nog maar over allemaal domme dingen gehad( valversnelling, allerlei versnellingen, zwaartekracht enz.), en nog heel weinig over elektrische dingen. En als ik een vraag heb, en deze was volgens mij niet helemaal dom voor iemand die er nog niet echt veel van weet en graag wat wil leren, denk ik dat dat soort opmerkingen neit echt gepast zijn.
        Voor de rest even goede vrienden.

Comment

• Koszmo
          • Nov 2002
          • 185

Ik zat (vorig schooljaar) in VWO 3 daar hebben wij, net als freddie zegt bar weinig over elektrotechniek gehad, allemaal van die onzin van valsnelheid enzo...ik heb de richting NT gekozen en hoop er volgend jaar meer te weten over te komen. Dus ik sta freddie bij in deze discussie! [] [^]

Grtz,

Koszmo
          Profiel - Mailtje

Comment

• Freddie
            • Nov 2002
            • 195

Mag ik dan vragen welk lesboek jij hebt, of gaat dat dan teveel off-topic??????????? Want als je het boek scoop krijgt, moet je nog lang w88.

Dit even om de valse hoop weg te vegen

on-topic: Ooit wordt ik ook een slimme electro technikus, ooit

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Sorry Freddie,

Het was niet mijn bedoeling om je de grond in te boren, het is alleen maar goed als je zo'n vraag stelt; Het betekent dat je over dingen nadenkt, goede instelling. Voor mij is de verhouding spanning, stroom en weerstand bijna even vanzelfsprekend als lezen en schrijven. vandaar dat ik verbaasd was dat iemand die toch op school zit deze kennis niet heeft. Ik ben dan schijnbaar toch al meer van school vergeten dan ik dacht, vooral het jaar waarin dingen behandeld werden, blijkbaar . Het was hoe dan ook niet lullig bedoeld, vandaar ook de knipoog in de reactie.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...