Bias gain afstellen... HOE???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJohnny
    • Jul 2003
    • 28

Bias gain afstellen... HOE???

Hallo

Effe een technische vraag. Ik heb 1 Alesis Matica eindversterker waarvan de bias opnieuw moet worden afgeregeld. Nu werken ze bij Electric Sound (importeur van Alesis) niet met voltage's, maar stellen ze zo'n apparaat af met behulp van een scoop. Nu wil ik wel eens weten hoe ze dit doen. Ik had met ES gebeld, en hun zeiden dat ze het als volgt deden:

Ze bevestigden aan de uitgang een dummyload (4 Ohm, flink wattage), daarna zetten ze er een toongenerator op die een constant signaal van 10.000 Hz genereert. Op de uitgang zeggen ze een watt meter en laten hem dan spelen op 1 watt uitgangsvermogen. Dan hangen ze ook de scoop aan de uitgang en ze stellen hem net zo lang af todat hij NET onder de crossover (ik weet niet of ik dit goed zeg) zit.

Nu heb ik alleen 2 vraagjes:
    1. Wat is dan die crossover, en hoe zie je dat op je scoop?
    2. Hoe stel je je scoop daarop in? Ik heb zelf een Hameg HM 203-7 scoop, en dat is toch een hele goede scoop.

Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt!

• laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

beste DJ Johnny,

normaal gezien blijft men van die instelling af maar als het nodig dan moet het maar.
    Ik zou echter 1KHz nemen om mijn test uit te voeren. Ze blijven bij het afregeling onder de cross-over-DISTORTION om volledig te zijn.
    Bij een klassieke eindtrap met complementaire transistorparen is een hoop transistors verantwoordelijk voor de positieve helft van het signaal en een ander deel voor de negatieve helft. De plek waarop het een paar overgeeft aan het ander paar is het cross-over punt. Aangezien dit nooit perfect kan gaan hebben we te maken met cross-over-distortion. Bekijk het uitgangssignaal op jouw scoop en vergroot de sinus ENORM tot je maximaal zicht hebt op de nuldoorgang. Regel de bias instelling zo dat die overgang zo perfect mogelijk is (knikje minimaal)
    Voor alle veiligheid zet ik toch altijd twee stroomtangetjes op de + en - spanning om in de gaten te houden dat er niets misloopt...

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJohnny
      • Jul 2003
      • 28

Dankjewel Laserguy!

Heb ik hier perse een watt meter voor nodig (heb er geen, en krijg er zo effe 123 ook geen georganiseerd)? En kan ik een PC als tonengenerator gebruiken (is dit precies genoeg?)? En kan ik hem hiermee dan echt PRECIES goed krijgen?

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Wattmeter: neen niet echt. Regel de uitgang zo af dat je ongeveer 1 Watt RMS bekomt (te berekenen uit spanning die je "afkijkt" op de scoop). Bij zware versterkers durf ik ook wel eens meer nemen.
        Geluidskaart: misschien. Hang de scoop aan je geluidskaart en doe hetzelfde als voor de afregeling: nuldoorgangen uitvergroten en zien of ze perfect zijn. Als het daar al fout gaat dan kan het natuurlijk aan het eind van je versterker natuurlijk niet beter gaan.

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• PM
          • Mar 2003
          • 87

De BIAS afregelen doe je ook het beste als de versterker op bedrijfstemperatuur is ! Een kwartiertje of zo laten spelen op 50% van zijn vermogen met belasting zal wel voldoende zijn. Hou er wel rekening mee dat je Dummy-Load dit ook kan verwerken !

Nog een bedenking : deze "afregeling" vind ik persoonlijk niet echt nauwkeurig omdat er geen referentie is ! Meestal wordt de BIAS afgeregeld door de collectorstroom van een van de eindtorren te meten, of een spanning over een collectorweerstand. Hoeveel deze spanning moet zijn is afhankelijk van merk en type van versterker. De technische dienst van de importeur zou in principe deze gegevens moeten hebben, maar of ze die dan nog willen meedelen ...

Comment

• DJohnny
            • Jul 2003
            • 28

dank jullie wel! Nog 1 laatste vraagje. Hoe reken ik uit via de scoop hoeveel uitgangsvermogen de versterker geeft? Ik ga eerst eens oefenen met een versterker die hier al jaren (defect) staat om te kijken of het lukt.

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Vermogen is spanning in't kwadraat gedeeld door de weerstand.
              Daaruit volgt dat: U=wortel uit R/P
              Dus effectieve spanning = 2 Volt, Dummyload = 4 Ohm, vermogen = 1 Watt
              U=I*R > I=U/R > I=2/4=0,5 Ampère
              P=U*I > P=2*0,5=1 Watt!!!
              Hier reken ik met de wet van Ohm, welke eigenlijk alleen van toepassing is op gelijkstroom, maar het is nauwkeurig genoeg.
              Je kunt het beste een voltmeter gebruiken om de spanning te meten, een scoop toont de topwaarde.
              Houd er wel rekening mee, dat niet alle dig. Voltmeters bij 1000 Hz nog nauwkeurig zijn, ze zijn tenslotte meestal bedoeld voor 50 Hz.
              Vaak gaat het echter wel goed.
              Die waarde van 1 Watt is ook niet zo belangrijk bij en versterker van 450 Watt, als je er een beetje in de buurt zit gaat het wel werken.

Cross over vervorming is, zoals elders in deze topic beschreven, een niet mooie overgang van de positieve naar de negatieve sinushelft, maar met een knikje, dat daar niet hoort. (je hoort het wel)
              Met de BIAS (voorspanning) regel je dat weg.
              Een ouderwetse instelling, zonder scoop, is om de stroom door de zekeringen te meten, en die op 100mA. af te regelen.
              Dit is natuurlijk veel onbetrouwbaarder dan met de scoop, maar is beter dan niets.

Groeten,

Carl

Comment

• DJohnny
                • Jul 2003
                • 28

Prachtig!

En ik snap het ook nog .

Maar nu echt het LAATSTE vraagje, er schoot me nog wat te binnen. Moet ik de ground van de probe aansluiten op de massa van de speakeruitgangen, of op de massa van de behuizing?

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

De massa van de speakeruitgangen.

Comment

• DJohnny
                    • Jul 2003
                    • 28

Nou heb ik hier een K7000 minikit van Velleman ( http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id=9360 ) Liggen. Dit is een signaal gever/volger en hij geeft een signaal van ongeveer 1KHz. Moet het signaal waar ik mee ga meten precies 1 KHz zijn? Ik bedoel eigelijk te vragen: is deze kit voor dit soort meettoepassingen geschikt? En je kunt het uitgangsvermogen verstellen van 0 tot 2.5 Vrms. Waar moet ik deze opzetten? In de handleiding van de versterker staat dat het ingangsvoltage 0.775 V moet zijn. MOet ik de kit hierop instellen?

Comment

• nijhuisr
                      • May 2003
                      • 182

citaat:
                      Moet het signaal waar ik mee ga meten precies 1 KHz zijn? Ik bedoel eigelijk te vragen: is deze kit voor dit soort meettoepassingen geschikt? En je kunt het uitgangsvermogen verstellen van 0 tot 2.5 Vrms. Waar moet ik deze opzetten? In de handleiding van de versterker staat dat het ingangsvoltage 0.775 V moet zijn. MOet ik de kit hierop instellen?
                      ca. 1KHz is goed, het kan ook met andere frequenties. en die 0,775 is de spanning waarbij de versterker volledig is uitgestuurd. dus met 0 tot 2,5 Vrms is zit je altijd goed. boven de 0,775 volt zal de amp gaan clippen.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

aangezien dit niet echt een perfecte sinusgolf betreft weerom: nuldoorgangen controleren!! Of beter nog: controleer hem met een driehoek (lijnen moeten dan ononderbroken door de nuldoorgang gaan; dit is makkelijker te zien). Dit proberen bij 1KHz en niet bij 10KHz zoals waarschijnlijk verkeerd opgegeven door de T.D..

Comment

• DJohnny
                          • Jul 2003
                          • 28

Het kitje doet het niet eens meer bah! Ik heb de scoop op de uitgang van mijn PC aangesloten, en hem een sinus van 1KHz laten draaien, op de scoop kreeg ik een mooie constante sinus. Kan ik hem nu gebruiken als tonen generator? Waar moet ik eigelijk precies op letten bij het controleren of ik mijn PC als tonen generator kan gebruiken?

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

weerom.... (zie vroeger)

Comment

• DJohnny
                              • Jul 2003
                              • 28

Ja sorry. Ik was vergeten te vragen wat je met nuldoorgang bedoeld. Het zal vast wel iets zijn wat ik ken maar een andere benaming voor heb. Ow ja, mijn dummyload is niet exact 4 ohm, maakt dat iets uit?

Comment

Working...